Článek
Když Renault začátkem roku 2020 přijel na svět s novým hybridním pohonem E-Tech a odvážil se do světa elektrifikovaných aut se svou novou inovativní technologií, nejlevnějším „zeleným“ modelem v portfoliu značky se okamžitě stalo tehdy nové Clio. Nejnovější pátá generace se u nás prodává od roku 2019 a zástupci automobilky tehdy lákali zejména na to, že elektrifikovaná novinka bude nejvýkonnější a současně nejúspornější motorizací.
S hybridním Cliem jsme se poprvé pořádně seznámili už v době jeho uvedení na český trh a dnes je to jen pár týdnů, co se znovu objevilo v našich rukách. A nyní, když na silnicích stále častěji potkáváme elektrické crossovery a SUV, nám ukázalo, jak nedoceněná začínají být malá městská auta segmentu B, co si zachovávají tradičnější spalovací motory. Klasický nenabíjecí hybrid totiž začíná být ideální volbou pro všechny, kdo chtějí jezdit úsporněji a zachovat si přístup k autům jako kdysi.
Složitá technika hybridu v jednoduchém balení
A když jsem začal vyprávět o hybridním pohonu, pojďme se mu rovnou detailněji věnovat. Elektrifikovaná motorizace E-Tech je pochopitelně největším lákadlem tohoto modelu, který se v současnosti prodává i s tradičními čistě spalovacími motorizacemi. Renault o svém E-Techu nadšeně říká, že jej chrání více než 150 nových patentů a při vývoji využil know-how inženýrů z Formule 1, ale jak pracuje a hospodaří s benzinem i elektrickou energií v reálném provozu?
Renault Clio E-Tech Hybrid má až překvapivě blízko k čistokrevným elektromobilům. Technicky spojuje hlavní atmosférickou benzinovou šestnáctistovku s robotizovanou sekvenční převodovkou, která je vybavena doplňujícím elektromotorem. Spalovací jednotka je s převodovkou, se čtyřmi rychlostmi pro spalovací motor se dvěma stupni pro elektromotor, spojena napevno bez spojky ani hydrodynamického měniče. O synchronizaci převodů se stará posílený startér-generátor.
Než se budeme věnovat jízdním vlastnostem a nejčastějšímu chování hybridu, zastavme se ještě u technických parametrů. Elektrifikovaný E-Tech disponuje slušným kombinovaným výkonem 143 koní (105 kW). Atmosférická benzinová „jedna-šestka“ disponuje maximálním výkonem 94 koní (69 kW) s točivým momentem 148 Nm a elektromotor o 49 koních (36 kW) ji pomáhá dalšími 205 Nm. Jen pro zajímavost, Renault uvádí, že startér-generátor HSG pracuje se silou 20 koní (15 kW) a 50 Nm.
Ideální hybrid do města, který si rychle oblíbíte
Francouzi o svém inovativním hybridním pohonu dodnes odhalili jen málo podrobnějších technických informací, ale říkají, že vedle konvenčních motorizací umí snížit spotřebu paliva až o 40 procent při zachování co nejlepší jízdní dynamiky. I zarytí odpůrci elektrifikovaných aut v nejnovějším Cliu E-Tech ale rychle poznají i jeho největší výhody. Abych to řekl zjednodušeně, hybridní Clio je jedním z těch příjemných moderních nenabíjecích hybridních aut žijících si vlastním životem, aniž by vás jím nějak obtěžovala.
S absencí klasické spojky nebo hydrodynamického měniče se Clio rozjíždí zásadně silou elektromotoru, přičemž spalovací motor uvádí do chodu při nutnosti vyššího výkonu nebo pro nabíjení malého akumulátoru s kapacitou 1,2 kWh v zavazadelníku. Reálně aktivitu pohonu budete sledovat jen minimálně, protože v městských ulicích nebo kolonách vám najednou přijde úplně normální jezdit čistě na elektřinu. Inženýři vám dokonce dali možnost aktivovat i výhradně elektrický jízdní režim tlačítkem EV, ale ve skutečnosti funguje jen v okamžiku, kdy je malá baterie nabitá skoro do plna.
Když následně vyjedete mimo město, dokonce i při normálních cestovních rychlostech okolo stovky si všimnete, že Clio pořád umí jezdit i jen na elektřinu. Stále častěji však začne využívat spalovacího motoru, což se malinko projevuje na spotřebě paliva. S normálním řidičským stylem jste ve městech schopni jezdit i za maximálně 5 l/100 km, přičemž mimo město spotřeba začne vzrůstat o minimálně půl litru. Po Praze i okreskách v okolí s cílem se trochu pobavit jsem však během týdenního testování jezdil za rovných 5 litrů.
A postupně se dostávám i k dalšímu znovuobjevení něčeho, co už jsem stihl vypustit. V dnešních většinou velkých autech totiž jednoduše zapomenete, že jakou řidičskou radost vám umí nabídnout autíčko, jakým je právě Clio. S kompaktními rozměry a koly takřka v rozích jsem si s ním užil upřímnou řidičskou zábavu, a to dokonce i na technických klikatých okreskách. I tady si uvědomíte nově nabyté schopnosti díky elektromotoru. Ten totiž svou silou vytváří to nejlepší z dynamiky auta, akcelerujícího u 0 na 100 km/h těsně pod 10 sekund, a pomáhá mu i při pružném zrychlení.
Renault Clio E-Tech Hybrid tak je každodenním společníkem, díky němuž se můžete začít připravovat na budoucí soužití s čistě elektrickými auty. Začíná to být nevyhnutelné. Dokonce i hybridní Clio umí ovládání jedním pedálem, kdy šlapání na brzdu nahrazujete maximální silou rekuperace. Současně je jedním z těch elektrifikovaných aut, jež nadšeně přijmete, protože elektromotor odstraňuje otravné emisní prodlevy dnešních neelektrifikovaných aut. Žije se s ním jako s úplně normálním autem.
Základní cena nejnovějšího Renaultu Clio v Česku začíná od 383 tisíc Kč. Za elektrifikovanou hybridní variantu E-Tech však zaplatíte výrazně více peněz, protože stojí od 593 tisíc Kč. Už ve standardu přitom nabízí lepší výbavu techno, zatímco obyčejné spalovací motorizace nabízejí i nižší stupeň equilibre.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, atmosférický, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 69 kW (94 k) |
Točivý moment | 148 Nm |
Elektromotor | elektromotor 36 kW (49 k), startér-generátor 15 kW (20 k) |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 105 kW (143 k) |
Převodovka | multimódová automatická (2 stupně elektromotor, 4 stupně benzinový motor) |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 238 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,9 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 39 l |
Kola a pneumatiky | 205/45 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 050/1 798/1 440 mm |
Rozvor | 2 583 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 391 l |