Článek
Říká se, že lidi už dnes nebaví řídit. Pravda, v dnešním náročném provozu plném dopravních zácp, rozkopaných silnic a rychlostních radarů je vážně těžké tu radost hledat, ale jestli vás to za volantem skutečně netěší, tak je to dost možná jen tím, že řídíte špatné auto. Všechna auta totiž dnes sice jezdí vážně dobře, jenže některá to umí přeci jen lépe, a hlavně dokážou z techniky vymáčknout trochu té ryzí řidičské radosti. Třeba jako Subaru Forester…
Tahle legenda SUV je na světě už čtvrtstoletí (za tu dobru se ho prodaly 4,5 milionu kusů) a Subaru ho piplá již pátou generací (nedávno navíc modernizovanou, viz boxík níže). Jeho základní idea by se podle automobilky samotné dala vyjádřit jako „odolné SUV, příjemné auto“.
Permanentní péče
Subaru věnuje velkou péči svým modelům a prakticky s každým modelovým rokem je mírně vylepšuje. U nového Foresteru určitě nepřehlédnete nová LED světla, upravenou masku chladiče a přední nárazník, měnil se také zadní nárazník s difuzorem a páté dveře se střešním spojlerem nebo design 18“ kol.
Jenže Subaru také nenápadně implementovalo bezpečnostní systém EyeSight nejnovější čtvrté generace, upravilo nastavení X-Mode, přidalo ovládání klimatizace pomocí gest a také vylepšilo vysokotlakou pumpu ostřikovače, takže se na plochu čelního skla dostane o 9 % více ostřikovací směsi. Hlavně ale technici Subaru zapracovali na naladění podvozku a řízení, aby Forester byla ještě větší radost řídit.
A Forester se vážně nebojí vydat se mimo zpevněné silnice, kde plně využije výhody světlé výšky 220 mm a permanentního symetrického pohonu všech kol, z něhož maximum schopností vytáhne elektronický pomocník v podobě režimu X-Mode (upraví odezvu plynu, převod řazení se upraví pro vyšší zátah, změní se nastavení stabilizace a aktivuje se asistent pro sjezd ze svahu) – Forester tak zvládá větší terénní výzvy, než si s ním většina majitelů troufne pokořit.
Přitom však nabízí komfort a uživatelskou přátelskost běžného auta. Sedíte o trochu výš pro snadné nastupování a máte skvělý výhled všemi směry, dostatek prostoru ve všech ohledech a na všech místech (a objemný kufr s novými háčky na zavěšení tašek apod. k tomu) a promyšlenou ergonomii, jak se na správné rodinné auto sluší a patří.
Na infotainmentu už je trochu znát věk současného Foresteru (v Outbacku už najdete jeho modernizovanou verzi), ale neustále vylepšovaný bezpečnostní systém EyeSight (využívající duální kamerový systém místo obvyklého radaru a kamery) se vyrovná současné konkurenci a spolehlivě vám kryje záda, zatímco interiérová kamera vás upozorní, když se nevěnujete řízení, jste unavení nebo dokonce upadnete do mikrospánku, a ještě vám ochotně nastaví sedačku přesně podle vašich potřeb (díky rozpoznávání obličejů až pro pět řidičů).
Ale největší radost je Forester řídit. Tu přesnost a jistotu, kterou cítíte v řízení a v podvozku ocení i méně zkušení řidiči, zatímco skuteční nadšenci si budou užívat, s jakou lehkostí můžou řezat zatáčky a svištět po rovinkách za typického brumlání plochého motoru typu boxer.
Ten je díky chytrému 118V mild-hybridnímu systému ještě úspornější než dřív, elektřina svými 66 Nm pomáhá boxeru při akceleraci, zároveň také dokáže čistě na elektřinu nejen manévrovat na parkovišti, ale také plachtit ustálenou rychlostí na okreskách. Spotřeba díky tomu padá až někam k šesti litrům, což je na takhle velké auto velmi slušná hodnota.
Dobrých SUV je na dnešním přecpaném trhu skutečně nespočet – všechna umí tak nějak od všeho trochu (ačkoliv ten terén se již dost zanedbává, protože dnešní zákazníci nemají tak dobrodružného ducha, jak si o sobě myslí), jsou příjemná na každodenní soužití a umí posloužit, jen za srdce prostě nechytnou. A pak jsou tu výjimečná SUV, která mají všechno, co ta dobrá, ale navíc si je jednoduše zamilujete a nedáte na ně dopustit. Tak díky za všechno a přejeme jen to nejlepší do dalších let, Forestere!
Subaru Forester pořídíte již za 925 000 Kč. Je k dispozici s jediným motorem (e-Boxer) a jednou převodovkou (Lineartronic), což vám dost usnadní volbu – vybíráte tak pouze ze čtyř možných výbav (základní Active, testovanou Comfort, luxusní Executive nebo sportovně laděnou Sport). Při specifikaci tak nemůžete udělat chybu…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | čtyřválcový boxer uložený vpředu podél + MHEV |
Zdvihový objem | 1 995 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) při 5 600–6 000 ot./min. + 16,7 k elektromotoru |
Točivý moment | 194 Nm při 4 000 ot./min. + 66 Nm elektromotoru |
Převodovka | automatická s plynule měnitelným převodem |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 760 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 11,8 s |
Maximální rychlost | 188 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 48 l |
Kola a pneumatiky | 225/60 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 640/1 815/1 730 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 509 l |