Hlavní obsah

Je tohle ideální rodinný kombík? Hybridní Corolla se hezky řídí, jezdí za málo a je i docela praktická

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid oplývá několika vlastnostmi, které z ní mohou dělat zajímavého aspiranta na ideální rodinné auto. A má i nějaká negativa?

Článek

Projdeme si to všechno hezky postupně. A začít můžeme designem. Auto totiž může mít spoustu kvalit, ale když se vám nebude líbit, asi si ho nejspíš nekoupíte. Hodnocení vzhledu kompaktního kombíku od Toyoty nechám na vás, posouzení designu je přece jen subjektivní záležitost.

Tohle téma vykopávám spíš proto, abych vás upozornil na výrazný zelený metalický lak, který zdobil testovaný kousek. Corolla totiž obecně platí za vůz pro konzervativní řidiče, takže na silnicích ji potkáváme především v decentních barvách.

Smaragdová zelená představuje speciální lak, který je dostupný pouze pro verzi GR Sport. A standardně ji doplňuje kontrastní černá střecha. Tato barevná kombinace stojí přijatelných 22 500 korun.

Provedení GR Sport, jak napovídá název, sází na trochu sportovnější vzhled. Má proto leskle černou mřížku chladiče a specifická 17palcová kola. Náš kousek ovšem stál na osmnáctkách, které jsou součástí paketu Dynamic. Zelenou karoserii s černou střechou doplňují dobře, souhlasíte?

A co interiér?

Jestli má Corolla Touring Sports (TS) obstát jako rodinné auto, měla by nabídnout praktický interiér. Podle mě si v této disciplíně vede dobře. Prostornost je slušná - i díky tomu, že kombík má o významných 6 centimetrů delší rozvor než hatchback, se na zadní sedadla pohodlně usadí minimálně dva „standardně narostlí“ dospělí cestující, kteří tu najdou dostatek místa pro kolena, ramena a hlavy. Dozadu se vejdou i tři, ale ti pak už pocítí šířku kabiny, jež odpovídá vozu nižší střední třídy.

V interiéru najdeme několik různě velkých odkládacích přihrádek a schránek. Musím ale přiznat, že ani jedno z takových míst není zrovna přehnaně velké. Třeba kapsy ve dveřích bych si uměl představit objemnější.

Potěší také kufr, který poskytuje základní objem 581 litrů, a po sklopení opěradel zadní lavice, dělené v poměru 60 : 40, Corolla Touring Sports v provedení 2.0 Hybrid pobere až 1 591 litrů (slabší verze 1.8 Hybrid umí 596 až 1 606 litrů). Chválím možnost složit opěradla přímo z kufru a skutečnost, že následně díky polohovatelné podlaze vznikne rovná plocha. Hodí se také háčky na tašky, „kapsa“ na povinnou výbavu a menší předměty na jednom z boků nebo 12V zásuvka. A nechybí dojezdová rezerva.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Na zadních sedadlech je dost místa pro dva dospělé. V pohodě se ale vejdou i tři.

Další důležitou vlastností rodinného vozu by měla být příjemná atmosféra na palubě, taková, abyste v autě během cestování netrpěli - ideálně abyste v něm pobývali rádi.

U testované Corolly dojem povyšuje specifikace GR Sport, která nabízí sedadla s poměrně výraznými bočnicemi a čalouněním v kombinaci textil / syntetická kůže, specifický volant, hezké provedení palubní desky a výrazné kontrastní prošívání. Použité materiály působí kvalitně (i když ne vyloženě luxusně) a bezvadné je i zpracování.

A pomáhá také bohatá výbava zahrnující například vyhřívání předních sedaček, vyhřívaný volant, automatickou dvouzónovou klimatizaci nebo bezdrátové nabíjení telefonu.

Pochvalu - byť s několika výhradami - si Toyota zaslouží za ergonomii a řešení ovládání. Líbí se mi samostatný panel pro práci s klimatizací, který je tvořen fyzickými tlačítky a kruhovými ovladači pro regulaci teploty. Lepší řešení podle mě neexistuje. Další tlačítka obsluhující důležité funkce najdeme na palubní desce vlevo od volantu. Oceňuji také koncepci ovládání na multifunkčním volantu, která je příjemně srozumitelná a přímočará, slušný je i infotainment s přehledným a svižným prostředím.

Bez výhrad to všechno přesto není.

Má i nějaké chyby?

Tím se dostávám k věcem, které mě v různé míře zlobily. Nebo jsem si minimálně říkal, že bych si je uměl představit vyřešené lépe. Přestože multimediální systém celkově funguje dobře, maličko mi vadí jeho využití místa na obrazovce. Některé nabídky jsou totiž uspořádány tak, že v nich musíte „scrollovat“, abyste našli požadovanou položku. A to samozřejmě odvádí pozornost od řízení.

Několikrát se mi také stalo, že mi vypadlo propojení s chytrým telefonem, přestože se můj Samsung tvářil, že spojení nadále trvá. Pomohl až restart připojení v mobilu.

Zmínil jsem také indukční dobíjení telefonu. To je samozřejmě příjemná funkce, jenže v Corolle se podložka nachází v blízkosti kolébkových ovladačů vyhřívání sedadel. Pravidelně se mi kvůli tomu stávalo, že jsem omylem zatopil pod pozadím sobě nebo spolujezdkyni – protože jsem při odložení mobilu nechtěně zavadil právě o tlačítka vyhřívání sedadla. Mimochodem sedák se v Corolle zahřívá velice rychle.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Corolla se drží samostatného panelu pro ovládání klimatizace s fyzickými ovladači. Paráda!

A když už jsem u sedáku… Jakkoli jsou přední sedadla hezky tvarovaná a díky výrazným bočnicím pěkně podrží tělo v zatáčkách, na můj vkus mají možná až moc zvednutou přední část sedáku.

Největší výtku mám ale k práci s bezpečnostními a asistenčními systémy. Corolla je samozřejmě vybavena povinným akustickým upozorňováním na překročení povolené rychlosti. Stejně jako v autech ostatních značek ani tady tato otravná funkce nefunguje spolehlivě a často upozorňuje zbytečně. Toyota navíc „řve“ velice často. Pípá pokaždé, když načte novou dopravní značku určující rychlost, třikrát také zapípá po drobném překročení domnělého legálního tempa. Pípá prostě pořád.

Upozorňování se bohužel dá vypnout v nabídce, která se ukrývá mezi funkcemi digitálního přístrojového panelu. Musíte se k němu proto prokliklat pomocí několika stisků tlačítek, což není zrovna rychlý a uživatelsky přívětivý způsob. Navíc to pochopitelně musíte udělat po každém nastartování, jinak se z toho neustálého pípání zblázníte.

Nešťastné také je, že nepřesné upozorňování na překročení utišíte deaktivací systému čtení dopravních značek. Jinými slovy, o tohoto jinak docela praktického rádce, který samozřejmě také nefunguje stoprocentně, ale svůj význam má, přijdete. V nabídce přístrojovky se nachází také deaktivace aktivního udržování v jízdních pruzích.

Hybrid jezdí svižně a za málo

Požadavky na pohon u rodinného auta jistě u většiny z vás zahrnují především slušnou spotřebu. A řada z vás by jistě uvítala, kdyby úspornost doprovázel také solidní výkon - aby auto i trochu jelo.

Aktuální Corolla 2.0 Hybrid spoléhá na hybridní pohon páté generace, který tvoří dvoulitrový zážehový čtyřválec o výkonu 112 kW a elektromotor o výkonu 83 kW. Systémový maximální výkon dosahuje 144 kW.

Musím říct, že hybrid funguje velice příjemně a z kompaktního kombíku dělá slušně svižné auto (zrychlení z klidu na sto zabere 7,7 sekundy). Líbí se mi hlavně okamžitá odezva na plyn - po přišlápnutí pravého pedálu Toyota na nic nečeká a pohotově a především celkem hbitě vyrazí vpřed, zvlášť ve sportovním jízdním režimu.

K okamžité akceleraci Corolle pomáhají zejména dvě součásti hybridního pohonu - elektromotor a automatická převodovka. Elektromotor totiž hned po dupnutí na plyn přispěchá na pomoc se svými kilowatty a newtonmetry, převodovka e-CVT zase dokáže bleskově poslat spalovací motor do otáček, v nichž táhne nejlépe – a drží ho v nich do té doby, než řidič povolí tlak na plynový pedál. Díky tomu se Corolla projevuje tak sympaticky živě. Nejen při rozjezdech, ale také při předjíždění, v kopcích, nebo dokonce i na dálnici.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Zavazadlový prostor je nejen velký, ale také prakticky řešený.

Jen při tom působí zvláštně, skoro až utrápeně. Může za to specifický projev hybridního pohonu, jehož nedílnou součástí je monotónní hluk vytočeného motoru při plné akceleraci, při níž se motor drží konstantně ve vysokých otáčkách - a v nich samozřejmě hučí.

To je ale také jediná výtka, kterou k hybridnímu pohonu mám, jinak jsem s ním byl spokojený. Když na něj netlačíte, umí být krásně kultivovaný a střídání jednotlivých pohonů provádí jemně a bez cukání. A pak je tu spotřeba…

Hybridní Corolla se samozřejmě snaží co nejčastěji k pohonu využívat elektřinu, dvoulitr proto odpojuje, jak jen může. Efektivitu soustavy dokládá průměrná spotřeba, kterou palubní počítač ukazoval při vrácení vozu po týdenním testu. Na displeji svítila hodnota 5,3 l / 100 km.

Už to mi připadá skvělé, vězte ale, že tento kombík umí jezdit i za méně. Hybridu svědčí zejména městský a klidnější „okreskový“ provoz, v němž dokáže jezdit dlouhodobě za méně než 5 litrů na sto. Já jsem ale strávil stovky kilometrů na dálnicích, včetně německých, na nichž elektrifikovaný pohon musí častěji spoléhat na spalovací motor. Právě proto považuji konečné skóre, tedy zmíněných 5,3 l / 100 km, za skvělý výsledek.

Je možná škoda, že se do vozu nevešla větší palivová nádrž. Díky úspornosti pohonu sice ani s 43litrovou nádrží nebudete muset jezdit tankovat příliš často, přesto bych větší objem uvítal.

Ještě jeden bod tu mám. I když je Corolla nové auto, troufnu si říct, že můžeme u hybridního pohonu počítat s příkladnou spolehlivostí v dalších letech.

A také se docela hezky řídí

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid GR Sport se řídí hezky. Potěší vyváženým kompromisem mezi ovladatelností a komfortem - do zatáček se kombík i při svižném tempu skládá až překvapivě lehce, hezky následuje pohyby volantu a při prudkých změnách směru působí obratně a jistě. Řízení je tak akorát tuhé, dostatečně přesné a vlastně i docela strmé. Vyloženě sportovní kombík to není, ale když budete chtít, svezete se v něm pěkně a docela rychle.

Slušné je také pohodlí, a to především z pohledu „drncání“ a schopnosti držet kola v kontaktu s vozovkou. Podvozek tlumí nerovnosti solidně, dokonce i na příplatkových 18palcových kolech obutých do pneumatik 225/40.

Horší je bohužel „akustický komfort“. Od kol totiž do kabiny často proniká hluk, jehož charakter a hlasitost značně závisí na kvalitě silnice. Cítit je každá spára, každá záplata, každá změna povrchu vozovky. Přišlo mi, že byl víc než u jiných aut slyšet i valivý hluk pneumatik. Není to nic hrozného, vyloženě to neobtěžuje, ale všiml jsem si.

Hlučnější je Corolla Touring Sports i na dálnici, kde se logicky častěji ozývá nejen vytočený motor, ale měl jsem pocit, že více vnímám i proudění vzduchu okolo karoserie.

Celkově jsem ovšem s Corollou Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport jezdil moc rád. Jde opravdu o auto s celou řadou skvělých vlastností, které jsou pro mě důležité. Jde zejména o příjemný interiér a živý, ale přitom úsporný hybridní pohon. U kombíku potěší také praktický zavazadelník.

Bez chyb tohle auto pochopitelně není, ale žádná z nich pro mě nebyla tak důležitá, abych měl Corollu zavrhnout. Naopak tohle hybridní kombi se nebojím vám doporučit.

Toyota vám vybírání Corolly TS hodně usnadní, k dispozici jsou dvě motorizace - kromě testovaného provedení 2.0 Hybrid nabízí slabší 1.8 Hybrid (s kombinovaným výkonem 140 koní). Cenový rozdíl mezi nimi je 75 tisíc. A pak si už jen vybíráte výbavu.

Ceny začínají na 777 900 Kč (1.8 Hybrid ve výbavě Comfort), testovaný silnější 2.0 Hybrid GR Sport startuje na 996 900 Kč. Jenže pozor! Jde o částky ze standardního ceníku, Toyota však pro Corollu připravila také ceník akční. A v něm najdeme zvýhodnění až 105 tisíc korun, takže 2.0 Hybrid GR Sport vyjde na 891 900 Kč. Cenu dokáže srazit ještě bonus za výkup stávajícího vozu, a to až na 866 900 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 987 cm³
Výkon112 kW (152 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment190 Nm při 4 400 – 5 200 ot./min.
Elektromotor83 kW (113 k)
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí144 kW (196 k)
Převodovkaautomatická s plynule měnitelným převodem (e-CVT)
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 440 - 1 535 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,7 s
Maximální rychlost180 km/h
Spotřeba (kombinace)4,4 l/100 km
Objem palivové nádrže43 l
Kola a pneumatiky225/40 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 650/1 790/1 435 mm
Rozvor2 700 mm
Objem zavazadlového prostoru581 l
Načítám