Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ačkoli to na pohled nebo z fotek není úplně zřejmé, tak SWM G01F je SUV rozměrově podobné nikoli SsangYongu Korando, ale většímu Torresu. Rozměry SWM totiž jsou 4 670 × 1 855 × 1 740 mm, což znamená, že je jen o 3 cm kratší, o 3,5 cm užší a o 2 cm vyšší než právě Torres platící za „kus auta“. Velký rozdíl je nicméně v kufru, kdy G01F nabídne 570 litrů a Torres až 839 litrů.
Písmeno F v názvu modelu značí designově sportovní provedení, čemuž odpovídá karoserie s mohutnou přídí lehce připomínající severoamerický Dodge Hornet, který je převlečenou Alfou Romeo Tonale.
Přední lampy G01F jsou v základu halogenové s LED denním svícením, což je trochu škoda, jelikož diodové světlomety má v rámci standardu spousta přímých konkurentů. Karoserii modelu v našem případě oděného do červené metalízy zdobí italské vlajky odkazující jednak na to, že Speedy Working Motors byl původně italský (dnes tedy čínský) výrobce motorek, a také na to, že SUV bylo „namalováno“ v Miláně. Ovšem výroba probíhá v Číně.
Za neméně odvážnou lze označit zadní část vozu opatřenou diodovými svítilnami, střešním spoilerem, protaženou zádí v oblasti pod oknem a divoce tvarovaným nárazníkem se dvěma koncovkami výfuku.
K tomu si přidejte chromové lišty, černé detaily v náraznících a pár cingrlátek, což ve výsledku vyvolává vcelku poutavý dojem. Ačkoli od záplavy chromu už řada výrobců upouští, protože jde o přežitek, tudíž i nám by se ke sportovnímu G01F více hodily tmavé akcenty. Stačí se podívat třeba na Kodiaq Sportline, jak mu to sluší.
Vybavená temnota
Kabina G01F sází na černou barvu, a to zejména v rámci měkčených plastových materiálů, za které posíláme do Číny palec nahoru. Na pohled i pohmat nejde o lacinou umělou hmotu, nýbrž o slušné komponenty na očekávané úrovni.
Palubní deska i další části interiéru jsou dokonce čalouněny kůží, ovšem plně syntetickou. Rádi bychom namísto uměliny viděli nějaký zajímavý textil nebo jiný materiál, nicméně Číňané považují kožené či koženě vypadající čalounění za určitou formu společenského statusu.
Na to si spolujezdci vzpomenou v létě pokaždé, když se zpocenými zády vysednou z tvarově sice příjemných, ale krom řidičova místa neodvětrávaných umělých sedaček. Inu, to se pak člověk cítí stejně mokře jako při testování MG ZS v nejvyšší výbavě.
Tmavý interiér doplněný několika stříbrnými dekory tak na jednu stranu působí opticky stísněně, ovšem ve skutečnosti vnitřek nabídne docela slušný životní prostor. Takže jo, už v základu máte černou stropnici, za kterou se leckde připlácí, otázkou zůstává, jestli té „temnoty“ uvnitř není zbytečně mnoho.
Jakmile pohlédnete do zpětných zrcátek, zjistíte, že jsou příjemně široká a nabízí solidní pohled dozadu. Uchopíte volant a dojde vám, že výrobce navrhl umístění ovládacích páček možná až příliš blízko věnce, což pocítí zejména řidiči obdaření většíma rukama.
Ovladače multifunkce na obou ramenech mají logické uspořádání, tvarově volant padne do ruky, ovšem není nastavitelný podélně, pouze výškově. A to může být především pro vyšší jedince problém, ti by asi klidně vyměnili v základu dodávanou panoramatickou střechu s oknem za stavitelnější sloupek řízení nebo tempomat.
Analogové budíky před očima nehledejte, G01F jede pouze v digitálu na grafické úrovni SsangYongu. Palubní infosystém vymyslel výrobce stejně šalamounsky jako u rodinně orientovaného SWM G03F, u nás prodávaného jako SWM Tiger.
Uprostřed palubní desky totiž pracuje standardní dotykový tablet běžící na bázi Androidu, takže systém funguje podobně jako běžný chytrý mobilní telefon, pouze nabídne pár specifických automobilových aplikací i nastavení navíc. Kdo spoléháte na rozhraní Apple CarPlay / Android Auto, dočkáte se dokonce bezdrátového připojení.
Ovládací panel klimatizace nedisponuje klasickými fyzicky ohraničenými voliči, takže teplotu a směr ofuku ladíte zapuštěnými podsvícenými tlačítky. Ostatně obdobný systém využívá i dnes už pouze doprodávaný Fengon 5 od Dongfengu. Kdo raději virtuální klima menu, pro něj je připravena nativní aplikace, kde se pouští i výhřev/ventilace sedadla.
Báli jsme se, že by řadicí páka šestirychlostního manuálu mohla na pohmat působit, jako by byla z AliExpressu, nicméně obavy se ukázaly jako liché. Výrobce na ní zbytečně neřešil, ale ani nerozhazoval.
Před loketní opěrkou má své místo kulatý otočný ovladač, jehož využití je vzhledem k tabletovému rozhraní infosystému nulové. Přišli jsme jen na to, že otočením doleva či doprava s aktivním CarPlay systém přeskočí o dvě (nikoli o jednu) hudební skladby vpřed či vzad.
Zmíníme ještě slušný prostor vzadu, větrané nápojové nosiče, standardní startování tlačítkem, čtyři airbagy, automatickou klimu, zadní parkovací senzory nebo couvací kameru. Naopak asistentů tu moc nehledejte. Model má standardně ABS, ESP a k nim přidružené systémy, ale to je vše.
Rozvážný sportovec
Rytmus života přes 1,5 tuny těžkému „esůvéčku“ G01F udává přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec o tradičním objemu 1,5 litru, jehož nejvyšší výkon činí 133 koní a točivý moment posílaný pouze na přední nápravu nevysokých 212 Nm.
Parametrům poté odpovídá i samotná jízda, která je v rámci běžného provozu dynamicky uspokojivá, ale nemůžeme se zbavit dojmu, jako by auto něco brzdilo v rozletu. Zkrátka podřadíte, dupnete na plyn a čekáte, že to vystřelí.
Ale ne, SWM svižněji zrychluje pouze do třetího kvaltu, pak už je akcelerace spíše rozvážná. Navíc se během zrychlování pod plným plynem objevuje cukání, ale to prý podle importéra s přibývajícím nájezdem kilometrů ustane.
Na druhou stranu jsou jednotlivé kvalty manuálu spíše delší, protože v 90 km/h na šestku motor točí jen 1 900 otáček, při 110 km/h rovných 2 300 otáček a při dálničních 130 km/h ukazuje otáčkoměr hodnotu 2 700.
To má pozitivní vliv na hlučnost od pohonné jednotky, ovšem stejně už od 2 000 otáček za minutu znatelně slyšíte rotující (hvízdající) turbodmychadlo, když je jednotka v tahu. Alespoň že aerodynamický šum není v autě kdovíjak nepříznivý ani na dálnici.
Se spotřebou je na tom SWM G01F podobně jako SsangYong, tedy spíše žíznivější. Náš průměr se ustálil na hodnotě 8,4 litru na sto, což je srovnatelné s jihokorejskou konkurencí. Cítíme nicméně, že kdyby G01F dostalo nějakou softwarovou injekci pro zvýšení točivého momentu, jezdilo by svižněji.
Takže dynamicky vypadající SUV vlastně tak moc agilní není, a to ani s přispěním dvouúrovňového řízení (komfort, sport) poskytujícího jen minimální zpětnou vazbu od kol do volantu. Spolu s vyšším těžištěm pak od vozu nemůžete očekávat sportovnější ambice.
Co naopak uvítáte, je pohodlí. Přední i zadní náprava disponují nezávislým zavěšením, podvozek je měkčí, slušně tlumí nerovnosti, jízda platí za celkově houpavější. Přestože vozidlo obouvá 18palcová kola, nemá tolik rozšířené nízkoprofilové obutí, ale komfortní balony 225/60.
První kilometry za volantem rovněž odhalily, že G01F netrpí syndromem Dacie ve smyslu „najdi si svůj kvalt“. Rychlosti tedy v rámci kulisy řazení nelovíte jako u rumunských modelů, ale také nejde o kdovíjak příjemně přesnou řadicí rošádu jako třeba u Škodovky.
SWM G01F ve sportovním kabátku s pětiletou garancí omezenou na 150 000 km startuje od 644 000 Kč v manuálu a od 719 000 Kč v o něco lépe vybaveném automatu. Pokud by na vás byl vzhled G01F až příliš extravagantní, můžete sáhnout po designově umírněném SWM G01 za 619 000 Kč v manuálu, potažmo za 694 000 Kč v automatu. SsangYong Torres v manuálu mj. začíná od 699 900 Kč, menší Korando od 569 900 Kč.
Technické údaje | SWM G01F |
---|---|
Motor | zážehový řadový čtyřválec |
Plnění | turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 499 cm³ |
Výkon | 98 kW (133 k) při 5 400 ot./min. |
Točivý moment | 212 Nm při 2 200–4 000 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 560 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | neudává se |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,0 l/100 km (WLTP) |
Objem palivové nádrže | 52 l |
Kola a pneumatiky | 225/60 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 670/1 855/1 740 mm |
Rozvor | 2 750 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 570 l |