Článek
Šíře automobilového průmyslu má krásné kouzlo v tom, že dokáže chrlit povedená masová vozítka, supersportovní unikáty, rozličné elektromobily, ale i nudná přibližovadla.
V tomhle různorodém mišmaši, v němž se za poslední dobu objevují především bateriově poháněné modely, jsme přece jen našli něco neelektrického, tuze stylového a hlavně skvěle jezdícího. Motoristé, přijíždí Mini Countryman z dílen John Cooper Works (JCW).
Značka Mini spadá už mnoho let pod křídla BMW, které je až na výjimky designově buď rozumně střídmé, monstrózně opulentní, popřípadě dynamicky sportovní. Největší „funky“ odvaz za poslední roky byla reklama na první X2, které bylo v Česku spolu se sloganem „postavte si hlavu“ vyobrazeno „vzhůru nohama“. A i z toho měli mimochodem na centrále Bayerische Motoren Werke osypky.
Takže, když přišlo druhé BMW X2, nestačili jsme se divit. Ta designová proměna! Jenže teprve s příchodem nového Mini Countryman zejména ve variantě John Cooper nám došlo, že se v Mnichově něco skutečně stalo, protože světlo světa spatřil „fakt vodvázanej model“.
Dynamický charakter z tohoto lehce hranatého SUV přímo srší, což doplňují i přední diodové světlomety se třemi volitelnými režimy denního svícení (povšimněte si na fotkách). Vzhledově poutavá jsou taktéž litá kola R20 s obutím o rozměru 245/40, za nimiž se nachází volitelné Performance brzdy s rudými třmeny.
Krabicovou záď pak uzavírá víko kufru kryjící 436litrový zavazadelník, LED diodová koncová světla s opět nastavitelnou grafikou a čtveřice funkčních koncovek výfuku. Vzhledově jde o nejstylovější velkosériové Mini, jaké bylo dosud vyrobeno.
Osmero tváří
Ani si nesedejte dovnitř, protože zde se návrháři odvázali snad ještě více. Kvůli homologaci zvolili sice pěkný a barevný, ale zato jednoduchý head-up displej (podklad displeje v noci krásně splyne s palubkou), nicméně až centrální dotykový disk je pecka na druhou.
Jednak jde o neobvyklé řešení a také úroveň grafiky i softwarových „fíčur“ dokazuje, že BMW si na práci na infosystému najalo skutečně talentované kreativce. Středový „kulaťák“ je zkrátka centrem všeho dění, a navíc osmkrát mění svoji tvář.
Countryman nemá jen jízdní profily, nabízí doslova zážitky, které změní grafiku i projektorem zprostředkované nasvícení v kabině, potažmo přenastaví pohonné ústrojí.
Standardem je režim Core reprezentovaný světle modrou barvou platící za běžný cestovní profil. Milovníci retra a všichni, kteří mají rádi světlá pozadí, rozhodně ocení mód Timeless, který automaticky uvede v život digitální oldschoolový otáčkoměr.
Pokud venku hodně prší nebo chcete jet na spotřebu, zapnete zelený režim, což má za následek např. vyřazování do neutrálu pokaždé, když uvolníte pedál plynu. Další mód je zase určen pro lehce dynamickou jízdu, protože změní podsvícení na červenou a přehrávanou hudbu začne soustředit dopředu.
Ten pravý dynamický profil ukrývá až Go-Kart, který auto přenastaví do sportu a na přání omezí stabilizaci. Zde jsou navíc výrazně znát (vypínatelné) umělé dynamické zvuky.
Jestliže máte dost divočin, hodí se vyrovnaný profil Balance, s nímž se vám spustí i masáž sedadla, pokud ji vozidlo má ve výbavě. Exkluzivně pro Countryman je dostupný též Trail režim, který přijde vhod do lehkého terénu. Osmičku profilů pak uzavírá možnost individuálního nastavení.
Mezi další hříčky poté patří například změna navigační šipky na autíčko, gramofonová deska aplikace Spotify nebo detailní prohlédnutí 3D modelu vozu v menu průměrné spotřeby. Infosystém nicméně běží na platformě Android i s ohledem na konektivitu, to si však vybírá svoji daň.
Než celý „cirkus“ naběhne, trvá to na poměry BMW neadekvátně dlouho. Volali jsme kvůli tomu i na české zastoupení značky, kde nám potvrdili, že se o této vlastnosti ví a že rychlost načítání bude prý softwarově vylepšována.
K větší rychlosti systému nepřispívá ani fakt, že je automobil nabitý elektronikou a armádou řídicích jednotek, které mezi sebou musí různě komunikovat. BMW k tomu ještě dodalo, že u vozidel z Neue Klasse tento problém díky zcela nové architektuře odpadne. Bereme tedy na vědomí, ale zkontrolujeme si to už příští rok, kdy novinky dorazí.
Fintivý praktik
Tímto ovšem nekončíme, protože se stačí podívat pod kulatou obrazovku, kde má své místo hlavní ovládací panel. Tam mimo páčkové řadičky najdete i vkusný „rádoby klíček“ startér nebo přepínač profilů. Zkrátka i tyhle drobnosti výrobce do detailu vyladil.
Neopomeneme ani ergonomický volant s klasickými fyzickými ovladači, co má příjemnou tloušťku a dobře se s ním pracuje. Snad jen pádla řazení by nemusela působit jako z hračkářství, ta by si zasloužila lepší materiál než tenký plast.
Stylové jsou každopádně i kliky, regulátory výdechů topení, plasty na palubce, čalounění výplní dveří. Jsme až příjemně překvapeni, jak moc si designéři Mini hráli.
Hezké věci ovšem častokrát nebývají praktické, to nelze napsat o Countrymanu. V záplavě ozdůbek nabídne slušné odkládací prostory, držáky na nápoje, telefon nebo i praktickou středovou krabičku, kam dáte klíče, mobil, sluchátka a další drobnosti denní potřeby.
Radost máme taktéž ze sedadel. Ta přední jsou tradičně sportovní, anatomická, nastavitelná a v testované specifikaci s jednoduchou masáží. Ta zadní sice mají ISOFIX jen po stranách, ale za to jsou dělená v poměru 40 : 20 : 40, což nebývá u menších SUV úplně pravidlem.
Krabice s duší motokáry
Další potěšení je schované pod kapotou a jmenuje se zážehový dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec vyšperkovaný na rovných 300 koňských sil, který je spárovaný se sedmirychlostním sportovním automatem a pohonem všech kol.
Ten navíc umí být variabilní, protože pracuje s elektrohydraulickou lamelovou spojkou, kterou ovládá elektricky poháněné hydraulické čerpadlo umístěné u zadní nápravy. Poměr rozdělení síly tak může být až 50 na 50 mezi nápravy.
Agilita automobilu nechybí ani v základních jízdních režimech, protože na pokyn pravé nohy jde ochotně za plynem a takzvaný turboefekt je zde minimální. Sil má vůz tedy dost, čemuž odpovídá rovněž zrychlení z nuly na sto za 5,4 sekundy. Ale co zatáčky?
Ve sportovním režimu se navzdory SUV karoserii ocitnete za volantem motokáry a nebudete reálně chápat, jak je možné, že je auto na řízení tak přesné, poslušné a k asfaltu drží jako přitlučené kladivem (víme, rozchod kol, pneumatiky…). Máte obdobný pocit, jako byste vůz řídili v nějaké videohře. Kilometry instantní zábavy jsou s touhle praktickou splašenou krabicí rozhodně zaručeny.
Na druhou stranu máte díky moderní konstrukci, odhlučnění a akustické izolaci snížené fyzické vnímání oné rychlosti, protože si komfortně lebedíte v anatomické sedačce, necháváte se ovívat příjemnou teplotou, emoce živí poslech kvalitního audia z dílen Bowers & Wilkins a vlastně jediným indikátorem vysoké rychlosti jsou čísla na tachometru nebo ubíhající krajina kolem pomalu se uzavírající do tunelového vidění.
Obecně tak u těchto silničních výkonných aut platí, že se nesmíte nechat onou maskovanou rychlostí opít, protože fyzikální pravidla se vztahují i na řidiče bavoráků i v kabátku britského Mini. A kolikrát ono pořekadlo „v nejlepším je třeba přestat“ platí za zlaté pravidlo.
Nakonec zmíníme ještě kombinovanou spotřebu, která v našem případě dosáhla necelých 9 litrů benzinu na sto, a to včetně dálničních přesunů a sportovně-dynamických radovánek v Go-Kart módu. Přijde vám to moc? Kdepak, málokdo si John Cooper Works koupí právě proto, aby s ním pak jezdil na spotřebu.
Nové Mini Countryman nejlevněji pořídíte jakožto předokolku se 170koňovým benzinovým motorem a (vždy) automatem za 874 900 Kč. Dieselový 163koňový model pak startuje od 962 000 Kč, zatímco plně elektrický s výkonem 204 koní a dojezdem až 462 km stojí od 1 213 576 Kč. Za nejostřejší 300koňový benzinový Countryman 4 × 4 z dílen Johna Coopera zaplatíte 1 261 000 Kč, zatímco za ten 313koňový a bateriově poháněný pak dáte 1 396 876 Kč.
Technické údaje | JCW Countryman ALL4 |
---|---|
Motor | přeplňovaný řadový čtyřválec |
Palivo | benzin |
Zdvihový objem | 1 998 cm3 |
Výkon | 221 kW (300 k) při 5 750–6 500 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 2 000–4 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 7 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 735 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,4 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 54 l |
Kola a pneumatiky | 245/40 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 447/1 843/1 645 mm |
Rozvor | 2 692 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 505/1 530 l |