Článek
To je konec. Volvo na konci března vyrobilo poslední auto s dieselovým motorem a uzavřelo tak 45 let trvající éru švédských nafťáků. Shodou okolností to byla právě dieselová XC90, která sjela z linky jako poslední (a zamířila rovnou do firemního muzea) – to však vůbec neznamená, že by model XC90 s nastupující érou elektrických aut zmizel ze světa úplně!
I když budoucnost v podobě elektrického EX90 už byla odhalena, XC90 se bude souběžně dál prodávat, aby zákazníci měli stále možnost výběru. Jen diesel musí oželet – místo něj mohou volit mezi benzinovým dvoulitrovým čtyřválcem B5 s podporou mild-hybridního ústrojí (250 k a 360 Nm, stovka za 7,7 s, spotřeba kolem 9 l/100 km) a plug-in hybridem T8 slibujícím vysoký výkon a nízkou spotřebu.
Konkrétně se bavíme o stádu 455 koní, jež společnými silami vyprodukují benzinový čtyřválec s elektromotorem. Když na to tedy šlápnete, elektřina spolu se spalovákem zaberou plnou silou 709 Nm a vystřelí vás na stovku za pouhých 5,4 sekundy.
Hybridní pohon se přitom stará nejen o rychlost, když ji potřebujete, ale po zbytek času především o úspornost. Spalovací motor tak za jízdy rád usíná a jeho úlohu přebírá elektromotor, výsledkem je spotřeba kolem 7,5 litru v kombinovaném režimu (v kombinaci s 71litrovou palivovou nádrží máte dojezd skoro tisíc kilometrů). To ujde na pětimetrové, sedmimístné rodinné SUV, ne?
Ale pravé kouzlo je v tom, když pravidelně dobíjíte. Baterie s využitelnou kapacitou 14,7 kWh (je ukrytá ve středovém tunelu, takže neubírá místo posádce ani zavazadlům) umožní jezdit čistě na elektřinu a na jediné nabití byste mohli ujet až 73 kilometrů (reálně se bez problémů dostanete nad 60 km). Díky palubní nabíječce s výkonem 6,4 kW zabere úplné nabití pouhých 2,5 hodiny z wallboxu, běžná 230V zásuvka to zvládne za lehce přes šest hodin – takže přes noc u domu nebo přes den v práci máte nabito na další cestování.
Velmi pohodlného cestování. XC90 na vzduchovém podvozku totiž po asfaltu doslova pluje, díky efektivnímu a tichému hybridnímu pohonu navíc většinu času takřka neslyšně. K tomu si připočtěte nádherné prostředí kabiny s osobitou atmosférou klidu a pohody a něžné obejmutí sedaček (s možností doplnění o skvělou masážní funkci) a za volantem XC90 vám nebude vůbec nic chybět.
Dokonce ani moderní vymoženosti, protože Volvo svou vlajkovou loď průběžně modernizovalo – k dispozici tak máte sofistikované jízdní asistenty kryjící řidiči záda a usnadňující řízení nebo moderní infotainment od Googlu s širokou online funkcionalitou a mobilní konektivitou. To vše zabalené v objemné, ale elegantní karoserii s designem, který prostě nestárne, i když se představil světu před celou dekádou.
Volvo XC90 je i po tak dlouhé době na trhu stále velmi aktuální. A bude ještě aktuálnější – není totiž žádným tajemstvím, že automobilka pro něj chystá další balíček modernizací, který se představí ještě v průběhu letošního roku. Pokud se tedy ještě nechcete vrhnout do náruče elektromobility s nejnovější EX90, můžete dál nerušeně pokračovat s prověřenou XC90 a lít do ní benzin nebo ji navíc občas připojit do zásuvky. A nafta? Tak na tu si určitě ani nevzpomenete…
Benzinové Volvo XC90 stojí podle aktuálního ceníku minimálně 1 949 900 Kč, plug-in hybridní variantu pak seženete již od 2 164 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, zážehový, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 969 cm3 |
Výkon | 228 kW (310 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 3 000 – 4 800 ot./min. |
Elektromotor | 107 kW (145 k) a 309 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 335 kW (455 k) |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 150 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,9 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 1,0 - 1,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 71 l |
Kapacita baterie | 18,8 kWh |
Elektrický dojezd | až 77 km |
Nabíjení | AC 6,4 kW |
Kola a pneumatiky | 255/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 708/1 902/1 651 mm |
Rozvor | 2 865 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 468 – 640 l |