Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Zcela nová třetí generace Dacie Duster je obrovským skokem vpřed v oblasti komfortu, výbavy, řízení a jízdních vlastností – je to zkrátka dospělejší a lepší auto, než byl jeho předchůdce. Pokud jste se rozhodli do něj přestoupit, tak rozhodně neuděláte chybu. Jenže s kterým motorem si ho pořídit…?
Mezigeneračně došlo k řadě zásadních změn – odpadla nejslabší benzinová jednotka TCe 90 a nejvýkonnější verze s automatem TCe 150 EDC, nejvíc oplakávaný ale bude konec dieselu, který byl v nabídce jak v předokolce, tak ve čtyřkolce. Nabídka motorizací se tak zúžila, přesto v ní zůstalo to nejdůležitější a je stále z čeho vybírat.
ECO-G 100 LPG
Zcela základní motorizací nového Dusteru je přeplňovaný litrový tříválec spalující benzin i LPG – za tu provozně nejúspornější verzi tak nepřiplácíte ani korunu, což je sympatické. Z minulé generace je tento motor převzatý bez zásadnějších změn. S výkonem 91 koní na benzin a 100 koní při spalování LPG od něj nečekejte žádné atletické výkony (na stovce je za 13,2 sekundy), ale nenáročným řidičům by měl docela stačit.
Ty navíc potěší příkladnou úsporností provozu – na benzin by měl jezdit za 6,5 litru na sto, na LPG pak za nějakých 8 litrů, takže byste na propan-butan mohli jezdit za lákavých 1,50 Kč/km a na jednu nádrž o objemu 51 litrů ujedete přes šest stovek kilometrů (A pro jistotu máte k dispozici ještě plnohodnotnou 50litrovou nádrž na benzin, kdybyste se dostali do krajin, kde LPG není dostupné.). Nevýhodou je tak jen nemožnost parkování v některých podzemních garážích.
TCe 130
Silnější dvanáctistovka je pořád jen tříhrnek, ale působí o něco kultivovaněji a hlavně potentněji – kromě 30 koní navíc nabízí především o 50 Nm silnější zátah. Na stovku se tak rozjedete o více než tři sekundy rychleji (9,9 s). Za těch 37 tisíc korun navíc oproti základnímu litru stojí za zvážení…
Oproti minulé generaci je také nově vybavený 48V mild-hybridním ústrojím, které sbírá přebytečnou kinetickou energii při každém povolení plynu, mění ji na elektrickou a zásobuje s ní palubní systémy při stání na červenou se zhasnutým motorem nebo s ní pomáhá spalováku při silnější akceleraci. Výsledkem má být o 10 % nižší průměrná spotřeba, aniž byste museli nějak zásadně měnit svůj řidičský styl nebo návyky.
TCe 130 4 × 4
Pokud chcete Duster ve čtyřkolce, nemáte na výběr (diesel už není v nabídce), navíc musíte položit na stůl dalších 62 tisíc korun. Mezinápravová spojka umí připojit zadní kola automaticky při detekci prokluzu přední kol, případně s přepnutím do režimů sníh nebo písek/bláto dojde i rekalibraci systémů stabilizace, ABS a kontroly trakce pro trochu větší terénní volnost. Po přepnutí do Offroad módu se pohon 4 × 4 uzamkne, abyste měli situaci ještě lépe pod kontrolou (a když náhodou zapomenete, sám se při vyšší rychlosti automaticky odemkne).
Hybrid 140
Nejvýkonnější a zároveň nejúspornější pohonnou jednotkou je full-hybrid, který si svou premiéru odbyl před pár lety pod kapotou Renaultů Clio a Captur a nyní si nachází cestu k Dacii (kromě Dusteru ho najdete ještě v Joggeru). Hybrid nahrazuje úsporný diesel, který v novém Dusteru už nenajdete, a je (přinejmenším prozatím) také jedinou cestou k automatické převodovce.
Jeho baterie se nabíjí pouze jízdou, takže se nemusíte bát žádného trápení s nabíjením ze zásuvky. Benzinová čtyřválcová osmnáctistovka je spojená s elektromotorem prostřednictvím chytré multimodální převodovky – ta disponuje dvěma převody pro elektromotor a čtyřmi pro spalovací motor. Společnou silou až 140 koní roztáčejí pouze přední kola.
Vtip je ale v tom, že hybridní Duster jede často jen na elektřinu získanou „zadarmo“ (manévrování, poskakování v zácpě, rozjezdy od semaforů nebo třeba plachtění na okreskách i na dálnici), takže dokáže ušetřit hodně paliva – v reálném provozu pak jezdíte za nějakých pět litrů, což odpovídá spotřebě dieselu (ostatní benziny žerou cca o litr a půl víc). Bohužel za sofistikovanou techniku hybridu připlácíte dost nekřesťanské peníze, takže se ani s jeho úsporným provozem prostě nevyplatí. Tedy pokud opravdu nutně nepotřebujete ten automat…
Jaký motor pro novou Dacii Duster tedy vybrat? Nenároční řidiči si vystačí se základním tříválcem (který vám u čerpací stanice na LPG bude dělat hodně radosti), ti náročnější sáhnou po silnějším tříválci. Ten je také jedinou volbou, pokud potřebujete pohon všech čtyř kol. Pokud musíte mít automat, nezbyde vám než si dost tučně připlatit za hybrid, ten se vám ale na oplátku odvděčí velmi nízkou spotřebou.
ECO-G 100 | TCe 130 | TCe 130 4 × 4 | Hybrid 140 | |
---|---|---|---|---|
Počet válců | 3 | 3 | 3 | 4 |
Palivo | benzin/LPG | benzin | benzin | benzin/elektřina |
Výkon | 74 kW (100 k) | 96 kW (130 k) | 96 kW (130 k) | 104 kW (140 k) |
Točivý moment | 170 Nm | 230 Nm | 230 Nm | 148 Nm |
Převodovka | manuální, 6 st | manuální, 6 st | manuální, 6 st | automatická |
Spotřeba (kombinace) | 6,5 l/100 km benzin, 8,0 l/100 km LPG | 5,5 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,0 l/100 km |
Akcelerace 0-100 km/h | 13,2 s | 9,9 s | 11 s | 10,1 s |
Max. rychlost | 168 km/h | 174 km/h | 174 km/h | 160 km/h |