Hlavní obsah

Jaký motor pro Dacii Duster: Na diesel zapomeňte, LPG vám ale ušetří ještě víc peněz

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Novou Dacii Duster jsme si již představili, nyní se detailněji podíváme na nabídku motorizací. Jejich nabídka se totiž zeštíhlila a některé důležité verze vypadly. Stále je však z čeho vybírat.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Zcela nová třetí generace Dacie Duster je obrovským skokem vpřed v oblasti komfortu, výbavy, řízení a jízdních vlastností – je to zkrátka dospělejší a lepší auto, než byl jeho předchůdce. Pokud jste se rozhodli do něj přestoupit, tak rozhodně neuděláte chybu. Jenže s kterým motorem si ho pořídit…?

Mezigeneračně došlo k řadě zásadních změn – odpadla nejslabší benzinová jednotka TCe 90 a nejvýkonnější verze s automatem TCe 150 EDC, nejvíc oplakávaný ale bude konec dieselu, který byl v nabídce jak v předokolce, tak ve čtyřkolce. Nabídka motorizací se tak zúžila, přesto v ní zůstalo to nejdůležitější a je stále z čeho vybírat.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Co pod kapotu Dusteru? K dispozici máte čtyři možnosti…

ECO-G 100 LPG

Zcela základní motorizací nového Dusteru je přeplňovaný litrový tříválec spalující benzin i LPG – za tu provozně nejúspornější verzi tak nepřiplácíte ani korunu, což je sympatické. Z minulé generace je tento motor převzatý bez zásadnějších změn. S výkonem 91 koní na benzin a 100 koní při spalování LPG od něj nečekejte žádné atletické výkony (na stovce je za 13,2 sekundy), ale nenáročným řidičům by měl docela stačit.

Ty navíc potěší příkladnou úsporností provozu – na benzin by měl jezdit za 6,5 litru na sto, na LPG pak za nějakých 8 litrů, takže byste na propan-butan mohli jezdit za lákavých 1,50 Kč/km a na jednu nádrž o objemu 51 litrů ujedete přes šest stovek kilometrů (A pro jistotu máte k dispozici ještě plnohodnotnou 50litrovou nádrž na benzin, kdybyste se dostali do krajin, kde LPG není dostupné.). Nevýhodou je tak jen nemožnost parkování v některých podzemních garážích.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Diesel už po kapotou Dusteru nenajdete, jenže LPG vám ušetří ještě víc peněz.

TCe 130

Silnější dvanáctistovka je pořád jen tříhrnek, ale působí o něco kultivovaněji a hlavně potentněji – kromě 30 koní navíc nabízí především o 50 Nm silnější zátah. Na stovku se tak rozjedete o více než tři sekundy rychleji (9,9 s). Za těch 37 tisíc korun navíc oproti základnímu litru stojí za zvážení…

Oproti minulé generaci je také nově vybavený 48V mild-hybridním ústrojím, které sbírá přebytečnou kinetickou energii při každém povolení plynu, mění ji na elektrickou a zásobuje s ní palubní systémy při stání na červenou se zhasnutým motorem nebo s ní pomáhá spalováku při silnější akceleraci. Výsledkem má být o 10 % nižší průměrná spotřeba, aniž byste museli nějak zásadně měnit svůj řidičský styl nebo návyky.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Na fotkách můžete vidět srovnání vrcholných výbav Extreme (z našeho pohledu vlevo) a Journey (vpravo). Rozdíly nejsou nijak zásadní.

TCe 130 4 × 4

Pokud chcete Duster ve čtyřkolce, nemáte na výběr (diesel už není v nabídce), navíc musíte položit na stůl dalších 62 tisíc korun. Mezinápravová spojka umí připojit zadní kola automaticky při detekci prokluzu přední kol, případně s přepnutím do režimů sníh nebo písek/bláto dojde i rekalibraci systémů stabilizace, ABS a kontroly trakce pro trochu větší terénní volnost. Po přepnutí do Offroad módu se pohon 4 × 4 uzamkne, abyste měli situaci ještě lépe pod kontrolou (a když náhodou zapomenete, sám se při vyšší rychlosti automaticky odemkne).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Třetí Duster výrazně dospěl, kvalitativně se posunul po všech stránkách.

Hybrid 140

Nejvýkonnější a zároveň nejúspornější pohonnou jednotkou je full-hybrid, který si svou premiéru odbyl před pár lety pod kapotou Renaultů Clio a Captur a nyní si nachází cestu k Dacii (kromě Dusteru ho najdete ještě v Joggeru). Hybrid nahrazuje úsporný diesel, který v novém Dusteru už nenajdete, a je (přinejmenším prozatím) také jedinou cestou k automatické převodovce.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Hybridní jednotka je novinkou pod kapotou Dusteru. Je nejvýkonnější, a přitom nejúspornější (vystačíte si i bez kabelů), jenže za ni tučně připlatíte.

Jeho baterie se nabíjí pouze jízdou, takže se nemusíte bát žádného trápení s nabíjením ze zásuvky. Benzinová čtyřválcová osmnáctistovka je spojená s elektromotorem prostřednictvím chytré multimodální převodovky – ta disponuje dvěma převody pro elektromotor a čtyřmi pro spalovací motor. Společnou silou až 140 koní roztáčejí pouze přední kola.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Hybrid je jedinou volbou, pokud chcete automatickou převodovku.

Vtip je ale v tom, že hybridní Duster jede často jen na elektřinu získanou „zadarmo“ (manévrování, poskakování v zácpě, rozjezdy od semaforů nebo třeba plachtění na okreskách i na dálnici), takže dokáže ušetřit hodně paliva – v reálném provozu pak jezdíte za nějakých pět litrů, což odpovídá spotřebě dieselu (ostatní benziny žerou cca o litr a půl víc). Bohužel za sofistikovanou techniku hybridu připlácíte dost nekřesťanské peníze, takže se ani s jeho úsporným provozem prostě nevyplatí. Tedy pokud opravdu nutně nepotřebujete ten automat…

Foto: Dacia

Aktuální ceník Dacie Duster (08/2024).

Jaký motor pro novou Dacii Duster tedy vybrat? Nenároční řidiči si vystačí se základním tříválcem (který vám u čerpací stanice na LPG bude dělat hodně radosti), ti náročnější sáhnou po silnějším tříválci. Ten je také jedinou volbou, pokud potřebujete pohon všech čtyř kol. Pokud musíte mít automat, nezbyde vám než si dost tučně připlatit za hybrid, ten se vám ale na oplátku odvděčí velmi nízkou spotřebou.

ECO-G 100TCe 130TCe 130 4 × 4Hybrid 140
Počet válců3334
Palivobenzin/LPGbenzinbenzinbenzin/elektřina
Výkon74 kW (100 k)96 kW (130 k)96 kW (130 k)104 kW (140 k)
Točivý moment170 Nm230 Nm230 Nm148 Nm
Převodovkamanuální, 6 stmanuální, 6 stmanuální, 6 stautomatická
Spotřeba (kombinace)6,5 l/100 km benzin, 8,0 l/100 km LPG5,5 l/100 km6,0 l/100 km5,0 l/100 km
Akcelerace 0-100 km/h13,2 s9,9 s11 s10,1 s
Max. rychlost168 km/h174 km/h174 km/h160 km/h
Načítám