Článek
Hybridy od Lexusu se mi líbily hned od začátku. Ten hladký elektrický odpich, ta tichá jízda, ta úspornost! Krásně se to hodilo k filozofii značky založené na preciznosti, efektivitě a komfortu. Měly jen jedinou chybu, že časem vždycky naskočil spalovací motor. Nebylo to vyloženě zklamání, ale člověk si musel říkat, jaké by to bylo bez něj…
A tady to máme – bylo by to přesně takové jako za volantem čistě elektrického RZ. Naprosto tichá a zcela hladká jízda zdobí každý elektromobil, tady si ji ale vychutnáváte v komfortu ještě lépe odladěného podvozku, ještě lépe odhlučněné kabiny a hlavně v nádherně provedeném interiéru.
Ten je bezpochyby největší devízou prvního čistě elektrického modelu Lexusu – všemi prvky od klik elektronických zámků dveří a multifunkčního volantu přes displeje přístrojového panelu a infotainmentu se systémem nejnovější generace až po vysoce kvalitní materiály a dokonalé zpracování připomíná svého většího sourozence SUV RX, jen drobně se liší v architektuře (v RZ je displej infotainmentu níž a výdechy ventilace jsou až nad ním) a detailech (jako je třeba otočný volič převodovky). Efekt je tak stejně dokonalý, za volantem RZ je radost trávit čas a vychutnávat si všechny vjemy.
Ani prostorově nebudete v RZ oproti posádce v RX nijak strádat – konvenční RX je sice o 85 mm delší, rozvor však mají oba modely shodný, takže si v obou autech uděláte snadno pohodlí vpředu i vzadu, kufr má RX dokonce o 60 litrů menší. RZ tak maximálně těží z výhod svého elektrického pohonu v podobě lepšího využití prostoru.
Elektrický pohon mu také dodává skvělou dynamiku, jeho 313 koní roztáčí všechna čtyři kola a rozjede RZ z klidu na stovku za pouhých 5,6 sekundy – což je o 0,6 sekundy rychleji než u sportovně laděného RX 500h. Ještě větší rozdíl je ale v pružném zrychlení, kdy RZ okamžitě vystřelí vpřed díky instantnímu zátahu točivého momentu o síle 435 Nm. Nečekáte na žádné přeřazení převodovky ani vytočení motoru, prostě hned uháníte. Bohužel ale moc daleko nedojedete…
Lexus RZ má technický základ shodný s Toyotou bZ4X (a Subaru Solterra), jediným rozdílem je vyšší výkon Lexusu. To bohužel znamená stejnou baterii se střídmou využitelnou kapacitou 64 kWh a stejným apetitem elektromotorů (v zimě se budete v kombinovaném provozu pohybovat nad úrovní 25 kWh / 100 km a ani v teplejším počasí se nevejdete pod 20 kWh / 100 km), což dává reálný dojezd nějakých 250-300 km, a to je v dnešní době opravdu málo.
Připočtěte si k tomu ochranářský přístup managementu baterie při nabíjení (udávaný nejvyšší výkon je sice 150 kW, ale dosáhnete ho jen na krátkou dobu, nabíjecí křivka rychle klesá) a máte před sebou elektromobil, který je ve skutečném světě dost těžko použitelný. Pokud se nejčastěji pohybujete ve městě a kolem něj, pak vás kratší dojezd a delší nabíjení trápit nebude, ale jestli chcete pravidelně zdolávat delší trasy, tak vám RZ bude umět pěkně komplikovat život. A to je při ceně startující na částce 1,7 milionu (a překonávající dva miliony v nejvyšší výbavě) dost velký problém…
Za tyhle peníze totiž seženete dost jiných elektromobilů s ne tak propracovaným interiérem, pravda, zato mnohem použitelnějších. Vlastně je seženete i za výrazně méně peněz. Lexus RZ je sám o sobě skvělým autem, ale jeho pohon by po technické stránce ještě potřeboval doladit. Pokud toužíte po luxusním SUV od Lexusu, hybridní RX je zatím rozhodně lepší volbou.
Základní Lexus RZ 450e Comfort stojí 1 715 000 Kč, za vyšší výbavu Executive dáte 1 890 000 Kč a vrcholná verze Luxury vyjde na 2 125 000 Kč. Tolik oficiální ceník. Ale když přijdete k dealerovi Lexus, určitě vám nabídne velmi pěknou slevičku, abyste neodešli s prázdnou (stačí mrknout na aktuální nabídku na Sauto.cz, kde ceny začínají lehce nad 1,5 milionem). Ani tak si ale nejsme jistí, že je to dobrá koupě…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2x synchronní elektromotor |
Výkon | 230 kW (313 k) |
Točivý moment | 435 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 095 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,6 s |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Dojezd | až 440 km |
Kapacita baterie | 71,4 kWh (využitelná 64 kWh) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 150 kW |
Kola a pneumatiky | vpředu 235/50 R20, vzadu 255/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 805/1 898/1 635 mm |
Rozvor | 2 850 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 522 l |