Hlavní obsah

Jak na nové Škodě Kodiaq ušetřit 60 tisíc? Stačí si vybrat ten správný motor

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Mnoho českých zákazníků už netrpělivě očekává příchod nového Kodiaqu, hltají všechny články, zkoumají ceníky, hrají si s konfigurátorem a přemýšlí, s jakým motorem si ho pořídit. Vlastně ne, protože turbodiesel je jasnou volbou. Nebo snad ne?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Druhá generace Škody Kodiaq na nás už stihla udělat velký dojem. Jezdili jsme s prototypy, s prvním předváděcími kousky a otestovali produkční verzi a pokaždé vraceli klíčky se stejnými pocity – tohle auto se škodovákům vážně povedlo. Přitom navázat na veleúspěšnou první generaci muselo být těžké, ale nový Kodiaq svého předchůdce ve všem překonává.

Novinka je totiž o kousek prostornější (jako by to bylo vůbec potřeba), má výrazně propracovanější interiér s širší výbavou (třeba ergonomické sedačky s masáží a odvětráváním), lepší ergonomií (přestěhování voliče převodovky vytvořilo prostornější schránky ve středovém tunelu) a modernější technikou (13palcový dotykový infotainment je intuitivní, nabízí mnoho online služeb a umí bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay), také je bezpečnější (přesněji čte značky, dává na vás pozor při odbočování vlevo a při vystupování, abyste neskočili pod kola autu nebo nesrazili cyklistu), pohodlnější i jistější zároveň (vylepšený adaptivní podvozek DCC Pro umí skutečně zázraky), a i když nabízí velmi zajímavý plug-in hybridní pohon (na jedno nabití ujede až 100 km), nezanevřel ani na klasické spalováky.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Šedý (Steel Grey) Kodiaq je benzin a stříbrný (Brilliant Silver) je diesel. Ne, naopak, šedý je diesel a stříbrný benzin. Ono je to vlastně jedno…

Jedno TDI, prosím!

Turbodiesely nabízí Kodiaq ve skutečnosti hned dva. Sice jde vlastně o stejný čtyřválec 2.0 TDI, ale slabší verze má 110 kW (150 koní) a 360 Nm roztáčející přední kola, ta silnější je čtyřkolka nabízející 142 kW (193 koní) a 400 Nm – obě mají sedmistupňový dvouspojkový automat DSG, protože jinou převodovku už ke Kodiaqu neseženete (RIP manuál). Cenový rozdíl mezi nimi je 130 tisíc, takže musíte hodně chtít čtyřkolku, abyste si za silnější variantu připlatili.

Ale pokud nemáte chatu na horách, tak vás základní nafta v předokolce určitě nezklame. Je docela kultivovaná a tichá, je skvěle sehraná s hladce řadícím automatem, má spoustu síly (na kouli utáhnete až dvě tuny) a z nádrže jen usrkává – v průměru můžete jezdit za šest litrů, což vám s plnou 55litrovou nádrží dává dojezd přes devět stovek kilometrů. Píchněte prst do mapy a vyrazte na výlety!

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Jak se vám líbí výraz nového Kodiaqu?

Dá si někdo benzin?

Jenže možná dálničním přeletům moc neholdujete. Možná ani nedojíždíte každý den do práce dlouhé desítky kilometrů nebo nejezdíte často plně naložení. A třeba ani nemáte jachtu, větroň nebo koně, které byste za autem tahali na vleku. Tak k čemu ten turbodiesel vlastně potřebujete?

Moderní benzinový motor totiž dokáže být stejně úsporný. Pomáhá si k tomu chytrými technologiemi, v případě 1.5 eTSI chytrým vypínáním dvojice prostředních válců při nižším zatížení (ACT+) a 48V mild-hybridní podporou, takže v průměru skutečně jezdíte za stejných šest litrů. Díky stejně objemné 55litrové nádrži tak můžete počítat s podobným dojezdem přes devět set kilometrů.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Kontrastní prvek na D-sloupku je kontroverzní téma. Můžete ho mít v černé (ve výbavě Selection a Sportline) nebo stříbrné (Exclusive Selection) – maskovat nebo nechat vyniknout ho pak můžete vhodnou volbou laku.

Který motor vybrat

Jsou tu ale i rozdíly. Benzinový motor je tišší (tomu pomáhá i častější zhasínání na delší dobu díky silnějšímu elektrickému dopingu), kultivovanější a hladčeji se vytáčí. Elektronika ho ale znatelně krotí, takže jeho rozjezdy jsou spíše rozvážné (přestože tabulkové zrychlení na stovku má TDI i eTSI zcela shodné). Benzinový Kodiaq je navíc skoro o sedmdesát kilo lehčí a při zatáčení to skutečně ucítíte, ochotněji reaguje na volant a lépe se skládá do zatáčky – tedy pokud byste měli možnost přímého porovnání při přesednutí z auta do auta, jinak vás to asi trápit nebude.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Který motor vybrat? Benzin je kultivovanější a tišší, diesel má víc síly a víc utáhne. V reálu ale žerou oba překvapivě stejně.

Turbodiesel však rozhodně nepůsobí těžkopádným dojmem, jen si při jízdě vesele klape, zvlášť pod plynem, ale při ustálené jízdě se ukázkově zklidní. Pocitově také působí silněji, skoro o polovinu větší točivý moment se zkrátka nezapře. Když ho ale podržíte pod plynem, tak mu dřív začne docházet dech, zatímco benzinový motor vesele točí a táhne dál.

A v neposlední řadě je tu rozdíl těch 60 tisíc, o které je diesel dražší. A to při prakticky shodné spotřebě prostě neprojezdíte.

Pokud tedy většinu času trávíte ve městě a jeho okolí, pokud nejčastěji jezdíte s (polo)prázdným autem a ani nepotřebujete nic tahat na kouli, pak vám bude benzinový motor bohatě stačit a těch šedesát tisíc můžete zvesela roztočit při výběru příplatkové výbavy, která vám ve finále bude dělat větší radost.

Jestli však často křižujete dálnice, jezdíte s autem nacpaným lidmi a bagáží až po strop nebo taháte přívěs na kouli (TSI 110 kW utáhne 1,8 tuny, TDI 110 kW pak rovné 2,0 tuny a nejsilnější TDI 142 kW dokonce až 2,5 tuny), pak větší točivý moment skutečně oceníte, a TDI tak bude dávat smysl.

Ale vy stejně automaticky sáhnete po TDI, protože velké auto prostě potřebuje diesel, že? Klidně, je to přece vašich šedesát tisíc…

Škodu Kodiaq v základní výbavě Selection pořídíte s motorem 1.5 eTSI za 980 000 Kč, zatímco stejně výkonné 2.0 TDI vyjde na 1 040 000 Kč.

Technické údaje1.5 eTSI (110 kW)2.0 TDI (110 kW)
Motorpřeplňovaný benzinový čtyřválecpřeplňovaný naftový čtyřválec
Zdvihový objem1 498 cm³1 968 cm³
Výkon110 kW (150 k) při 5 000–6 000 ot./min.110 kW (150 k) při 3 000–4 200 ot./min.
Točivý moment250 Nm při 1 500–3 500 ot./min.360 Nm při 1 600–2 750 ot./min.
Převodovkaautomatická, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 665 kg1 733 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,7 s9,6 s
Maximální rychlost207 km/h205 km/h
Spotřeba (kombinace)5,9 l/100 km5,3 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l55 l
Kola a pneumatiky215/65 R17
Rozměry (d/š/v)4 758/1 864/1 657 mm
Rozvor2 791 mm
Objem zavazadlového prostoru910/2 105 l
Načítám