Hlavní obsah

Jak jezdí evropské Auto roku 2024: Elektrický Renault Scenic potěší celou rodinu a nebojí se dálek

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Tahle změna musela přijít. Kvůli padajícím prodejům Renault z kdysi tolik oblíbeného MPV udělal v nové generaci regulérní crossover a rovnou s moderním elektrickým pohonem. To dobré ale zůstalo:

Článek

Prostor! Z poměrně kompaktního půdorysu se díky elektrické platformě s dlouhým rozvorem a koly až v rozích karoserie podařilo vymáčknout maximum životního prostoru pro posádku. Na předním sedadle i vzadu za ním se tak pohodlně rozvalí i vzrostlý dospělák, kufr pak nabízí solidních 545 litrů, resp. až 1 670 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel. Útulnost tohohle příjemného pokojíčku dotváří panoramatické okno Solarbay, které se zmáčknutím tlačítka umí zčásti nebo úplně zneprůhlednit.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Pohodlí na zadních sedačkách je s ohledem na kompaktní rozměry auta skutečně mimořádné. Jen škoda, že nejsou víc variabilní…

Jen škoda, že zadní sedadla neumí žádné chytré triky, na které jsou majitelé předchozích sceniců zvyklí – místo tří individuálních sedaček jde o obyčejnou lavici dělenou v poměru 40 : 20 : 40, kterou nemůžete posouvat ani opěradla jednotlivé sklápět, tři dětské sedačky vedle sebe se sem také nevejdou a ani odkládacích prostor není přehnaně moc. Největší vychytávkou tak je variabilní loketní opěrka, která kromě držáku nápojů a ukládacího prostoru ukrývá i držák na chytrá zařízení a dva USB-C konektory, takže děti budou mít na dlouhých štrekách o zábavu postaráno.

Foto: Renault

Zadní středová loketní opěrka je ta nejvariabilnější část interiéru. Ale moderní děti si ten držák chytrých zařízení s USB-C konektory určitě užijí.

A to se hodí, protože elektrický Scenic E-Tech může na jedno nabití ujet až 625 kilometrů a rychlonabíjení výkonem až 150 kW vás na cestách příliš nezdrží – zabere jen 37 minut (15-80 %) a infotainment vám zastávky sám optimálně naplánuje, abyste zbytečně neztráceli čas a pohodlně dojeli do cíle. Při běžném každodenním popojíždění do práce a po nákupech vám pak nabitá baterie vydrží týden, možná i dva, takže se nabíjením nebudete muset otravovat a budete si užívat jízdu.

Foto: Renault/Tomáš Devera

DC rychlonabíjení výkonem 150 kW je slušné, ale největší výhodou je AC nabíjení výkonem 22 kW (to umí i menší Megane), takže i pomalé nabíjení je vlastně dost rychlé. Což vám šetří čas i peníze. A také zdraví baterie.

Hodně pohodlnou jízdu, protože k přirozeně tichému a hladkému charakteru elektrického pohonu se přidává propracované odhlučnění, které vás po zabouchnutí dveří (vážně s nimi právě kvůli naddimenzovanému těsnění musíte pořádně bouchnout) dokonale izoluje od okolního světa. Díky propracované aerodynamice (včetně zatahovacích klik dveří) je ticho na palubě i v dálničních rychlostech, takže si můžete v klidu vychutnávat skvělý zvuk audia Harman Kardon, který pomáhal naladit světoznámý hudebník Jean-Michel Jarre.

Právě aerodynamika spolu s efektivním novým elektromotorem a chytrým managementem baterie stojí za dlouhým dojezdem Scenicu. I v reálném světě totiž dokážete v kombinovaném provozu jezdit za nějakých 16-18 kWh / 100 km čili zhruba o 2 kWh šetrněji než konkurenční SUV. Skutečně tak není problém najíždět se Scenicem 500 kilometrů mezi nabitími (tedy zhruba o sto víc než s takovým Enyaqem), což vás už určitě dokáže zbavit strachu z omezeného dojezdu.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Digitální přístrojový panel má vždy 12,3″, infotainment založený na Google Android je v základu devítipalcový, ale může mít i dvanáct palců a k tomu audio Harman Kardon s devíti reproduktory.

Přitom se ani nemusíte za volantem držet kdovíjak zkrátka. Pod pravou nohou máte na povel stádo 220 koní, které instantní silou 300 Nm roztáčí přední kola (pravda, na mokru je té síly někdy až moc, takže se naučte být citliví s plynovým pedálem). To ze Scenicu sice nedělá žádného trhače asfaltu (což dokazuje stovka za docela průměrných osm sekund), ale v provozu budete rozhodně patřit k těm svižnějším (pokud si to budete přát) a každé předjíždění nebo připojování do rychlejšího pruhu bude hračkou.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Elektromotor je vpředu a pohání přední kola, takže vám řízení bude povědomé. Akorát na mokru pozor na moc těžkou pravou nohu, instantní točivý moment může být na přední kola moc.

A ani zatáček se Scenic nebojí, má totiž docela rychlý převod řízení a podvozek naladěný především na stabilitu – v zatáčkách se tak skoro nenaklání, takže se do nich můžete vrhat docela odvážně, auto vás vždy podrží. Na druhou stranu však nedokáže příliš zamaskovat nekvalitní povrch silnice, na nerovnostech trochu poskakuje, místo aby přes ně nerušeně přeplulo. V žádné situaci není vůz nepohodlný, ale jestli při jízdě preferujete komfort před hbitostí, zůstaňte raději u menších 19palcových kol místo 20palcových na testovaném kusu.

Celkově tak elektrickému Scenicu není moc co vyčíst. Ztratil sice kus ducha původního Scenicu a především jeho variability, ale jako rodinné auto funguje pořád parádně – a jako elektrické ještě lépe. Kromě ticha a komfortu nabídne také velmi solidní reálný dojezd, takže se už nejspíš nebudete trápit obavami z jeho nedostatku ani na delších cestách. A navíc je za docela slušné peníze…

Ceník Scenicu E-Tech totiž začíná jen o 10 tisíc výš, než na kolika kačkách končí menší Megane E-Tech s kratším dojezdem. Nejlevnější Scenic E-Tech Evolution tak pořídíte za 1 085 000 Kč, většina zákazníků si ale nejspíš připlatí za lépe vybavenou variantu Techno za 1 150 000 Kč, případně za vrcholnou Iconic za 1 230 000 Kč.

Technické údaje
Motorsynchronní elektromotor
Výkon160 kW (220 k)
Točivý moment300 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 842 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,9 s
Maximální rychlost170 km/h
Dojezdaž 625 km
Kapacita baterievyužitelná 87 kWh
NabíjeníAC 22 kW, DC 150 kW
Kola a pneumatiky235/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 470/1 864/1 572 mm
Rozvor2 785 mm
Objem zavazadlového prostoru545 l
Načítám