Hlavní obsah

ID.7 je zatím nejlepší elektrický volkswagen. Nabízí slušný dojezd, hodnotný interiér a krásně se s ním jezdí

Foto: Lukáš Kukla

Model ID.7 aktuálně představuje vrchol nabídky elektrických volkswagenů. Znát je to nejen na velkorysých rozměrech, ale také na jízdním projevu a několika milých detailech.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

ID.7 si můžeme představit jako elektrickou alternativu k tradičnímu Passatu. S délkou dosahující téměř pěti metrů jde o typického zástupce střední (až vyšší střední) třídy, ve srovnání se svým spalovacím protějškem stejné značky však nabízí pár důležitých věcí navíc.

Zejména je k dispozici ve dvou karosářských verzích. Zatímco Passat se v nejnovější generaci vyrábí už jen jako kombík (Variant), ID.7 existuje jako kombi (s přídomkem Tourer) a pak jako testovaný liftback.

Elektromobil je ve srovnání s Passatem o něco delší, i když jen nepatrně (v případě liftbacku o 24 mm), především však těží z výrazně delšího rozvoru - 2971 mm proti 2841 mm. A uvnitř je to znát.

Poučení z chyb. I když ještě ne úplně

Volkswagen ID.7 totiž poskytuje královský prostor v podélném směru. Vzadu je na nohy tolik místa, že se tu pohodlně uvelebí i dvoumetroví dlouháni. Výhodou je také zcela plochá podlaha, která usnadňuje usazení tří cestujících, a špatné to není ani s prostorem nad hlavou nebo v oblasti loktů a ramen.

Interiér prostě celkově působí sympaticky vzdušně. A k tomu i hodnotně – Volkswagen si totiž tentokrát (u jiných vozů z rodiny ID to tak občas není) dal záležet na výběru materiálů, na zpracování i detailech. Mně osobně se líbí minimalisticky řešená palubní deska, jejíž střídmost nabourává kontrastní tyrkysové prošití. Pochválit musím také parádní sedadla a mnoho praktických odkládacích schránek.

Foto: Lukáš Kukla

Hlavním ovládacím prvkem v ID.7 je obrovský displej palubního systému. Infotainment se Volkswagenu konečně povedlo vyladit.

A těší mě, že se výrobce poučil z některých přehmatů, které mi vadí u jiných modelů značky. Například dotyková lišta pod displejem infotainmentu je konečně osvětlená, takže se s ní výrazně lépe pracuje za tmy. Ještě větší krok vpřed však představuje samotný palubní systém.

Infotainment, který běhá na masivní 15palcové obrazovce, funguje svižně, lépe pracuje s místem a celkově je podstatně přehlednější. Ovládání usnadňují třeba i zkratky, které si můžete seřadit do rychle přístupné nabídky na obrazovce. Díky nim si snadno a rychle vypnete povinné otravné upozorňování na překročení rychlosti.

Vylepšení palubního systému je o to důležitější, že Volkswagen ID.7 téměř postrádá fyzické ovladače. Z klasických tlačítek tu najdeme jen ovládání výstražných světel. Díky slušnému infotainmentu mi však absence fyzických ovladačů až tak moc nevadila.

Foto: Lukáš Kukla

ID.7 má jen malý přístrojový panel, který ukazuje to nejnutnější. Ničemu to nevadí.

Přesto ID.7 bez chyb není. Nechápu například šetření na tlačítkách pro stahování oken. U řidiče jsou totiž jen dvě, přičemž mezi ovládáním předních a zadních oken se přepíná dotykovou plochou o kus vedle. Je to neintuitivní, komplikované a zbytečně zdržující.

Nešťastné jsou podle mě také plochy na volantu, které reagují nejen na stlačení, ale i dotyk. I proto nabízejí až velkou šanci na přehmat, někdy stačí jen letmé „pohlazení“ dlaní a už se děje něco, o co nestojíte.

Zavazadlový prostor má základní objem 532 litrů, po sklopení zadních opěradel, což lze snadno učinit rovnou z kufru, ID.7 v provedení liftback pobere až 1 586 litrů. Zavazadelník potěší dlouhou a slušně širokou ložnou plochou, není však příliš hluboký. Prostor na výšku pak samozřejmě do velké míry ovlivňuje tvar zadní části karoserie.

V tichu a pohodlí

Volkswagen ID.7 je dostupný ve třech „motorizacích“. Základ představuje testované provedení Pro s jedním elektromotorem o výkonu 210 kW, pohonem zadních kol a baterií s kapacitou 77 kWh, uprostřed najdeme variantu Pro S, zadokolku se stejným elektromotorem a stejným výkonem, ale doplněnou o větší akumulátor s kapacitou 86 kWh, a na vrcholu se nachází dvoumotorové GTX. To má pohon všech kol, kombinovaný výkon 250 kW a 86kWh baterii.

Už „náš“ základ jezdí moc hezky. Jediný elektromotor nemá s velkým a více než 2 tuny vážícím autem moc práce a na sešlápnutí akcelerátoru reaguje velice ochotně. Asi bych neřekl, že je zátah vyloženě dramatický, přesto ho občas může doprovodit lehké šimrání v žaludku – zvlášť, když na to dupnete v nižších rychlostech. Pak ID.7 Pro skoro až vystřelí vpřed.

Foto: Lukáš Kukla

Prostor na zadních sedadlech je ohromující - zejména v podélném směru.

Důležité každopádně je, že elektrický pohon působí živě i tehdy, když potřebujete přidat ve vyšším tempu. Třeba předjížděcí manévr je právě díky tomu otázkou okamžiku.

Cestování v ID.7 navíc doplňuje úžasné ticho, za nímž kromě z podstaty akusticky decentního elektrického pohonu stojí skvělé odhlučnění a aerodynamická karoserie. Neruší ani podvozek s dvacetipalcovými koly. Příplatkové adaptivní tlumiče odvádějí výbornou práci, Volkswagen ID.7 je krásně pohodlný, ale přitom působí ve všech jízdních situacích mimořádně jistě a stabilně.

Při změnách směru mu pochopitelně pomáhá také akumulátor uložený v podlaze, který snižuje těžiště. Měkčí podvozek tak nemá tolik práce s krocením karoserie, která je navíc nízká – auto prostě v zatáčkách nemá nutkání se naklánět. Pohyby karoserie však podvozek perfektně kontroluje i na nerovnostech.

Na ovladatelnost má pozitivní vliv i pohon zadních kol, díky němuž můžete mít snadno v obloucích pocit, že ID.7 „něco tlačí“ do vámi zvoleného směru. A pomáhá i skutečnost, že přední kola nic neruší od toho nejdůležitějšího, tedy že mají určovat právě směr.

Přítomnost elektrického pohonu však přináší ještě jednu výhodu. Protože pod přední kapotou chybí prostorově náročný spalovací motor, mohou se přední kola vytáčet ve větším rozsahu. ID.7 proto působí překvapivě obratně - třeba při parkování.

Kam dojede?

Základní provedení s přídomkem Pro využívá baterii s využitelnou kapacitou 77 kWh, která podle výrobce umožňuje dojezd až 615 kilometrů v kombinovaném cyklu. Já jsem se na takové číslo nedostal, přesto budu chválit.

Foto: Lukáš Kukla

Zavazadlový prostor potěší dlouhou ložnou plochou a šířkou. Není však příliš hluboký.

Vůz jsem totiž vracel s průměrnou spotřebou rovných 19 kWh / 100 km. Během testování jsem se nijak neomezoval, jezdil jsem, jak jsem zvyklý, v autě jsem si stále ještě dost topil a cestoval jsem po dálnicích i popojížděl v pražských kolonách. A 19 kWh na sto mi ve srovnání s jinými podobně velkými elektromobily přijde prostě fajn. Když to převedu na dojezd, dostanu nějakých 405 kilometrů.

Věřím proto, že ve vhodném provozu (například mimo dálnice) a s trochou snahy tento liftback zvládne na jedno nabití přes 500 kilometrů.

Na nabíječce ID.7 Pro umí až 175 kW, což také není špatné. Slušný nabíjecí výkon tu navíc doplňuje funkce předehřevu akumulátoru (lze ji aktivovat manuálně), která se hodí zvlášť v zimě a dobíjení také citelně zkracuje.

Volkswagen ID.7 v základním provedení Pro na mě udělal velký dojem. Hezky se řídí, má svižný pohon, přitom dokáže být také úsporný, je mimořádně kultivovaný a nabízí krásně naladěný podvozek. A navíc přihazuje prostorný a solidně působící interiér. Doufám jen, že facelift auto zbaví dotykových plošek na volantu a přinese normální stahování oken.

I tak je ID.7 určitě dosud nejlepším elektromobilem značky. Což by u vlajkové lodi asi mělo být samozřejmé, ale víte, jak to je…

Testovaná verze Pro aktuálně díky akčnímu provedení Limited startuje na částce 1 349 900 Kč, lépe vybavená specifikace Pro People začíná na 1 531 900. Pokud stojíte o větší baterii, na Pro S budete potřebovat nejméně 1 618 900 Kč. A GTX se dvěma elektromotory a pohonem všech kol stojí 1 886 900 Kč.

Technické údaje
Motorelektromotor
Výkon210 kW (286 k)
Točivý moment545 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost2 201 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,5 s
Maximální rychlost180 km/h
Dojezdaž 615 km
Kapacita baterie77 kWh
NabíjeníAC 11 kW, DC 175 kW
Kola a pneumatiky235/45 R20 vpředu, 255/40 R20 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)4 961/1 862/1 534 mm
Rozvor2 971 mm
Objem zavazadlového prostoru532 - 1 586 l
Načítám