Článek
Ještě dříve, než nějaká třída T vůbec vznikla, byl na trhu pouze Mercedes-Benz Citan, který vycházel z Renaultu Kangoo. Sázka na menší užitkové/rodinné vozidlo se Mercedesu nejspíše rentovala, takže když přišla druhá generace Kangoo, Mercedes vedle nového Citanu oznámil i uvedení zcela nové třídy, kterou pojmenoval T. Ta se od užitkového Citanu lehce liší vnějším designem, prvky interiéru, potažmo některými materiály. Ale co ve srovnání s Renaultem?
Třídu T v unikátní žluté metalíze poznáte na míle daleko. Jednak proto, že je výrazná, a také proto, že je vyhrazená pouze pro Mercedes. Vzhledově je tedy třída T proti Renaultu Kangoo poněkud umírněnější, nicméně to (střídmý design) všeobecně platí pro celou řadu vozidel Mercedes-Benz mimo divokých AMG.
Navíc T vycházející z Citanu/Kangoo je pořád prostě jen krabice na kolech, takže z ní těžko budete dělat nějakou miss pro prestižní soutěž Concours d'élégance. Tím neříkáme, že je T ošklivé, naopak mu střízlivé provedení spolu s výraznou barvou sluší, ale asi to není auto, za kterým byste se obdivně otočili, ačkoli kvůli barvě někdo možná ano.
Tohle vozidlo ovšem primárně hraje na praktickou notu, což poznáte hned, jakmile otevřete přední boční dveře. Jdou totiž otevřít do úhlu 90 stupňů, takže naskakovat do kabiny je radost. Zadní boční dveře jsou po obou stranách klasické manuálně ovládané šoupačky vybavené pouze větracími pootevíratelnými okny. A to není tak praktické jako klasická stahovací okna, která byste našli například u minulého Fordu Tourneo Connect.
Zadní dveře jsou tradičně výklopné, takže se pod nimi schováte i za deště, nicméně musíte si v rámci parkování nechat dostatečný odstup, jinak se dozadu nedostanete. Skutečně by nebylo od věci namontovat dozadu výklopné okno, jaké má například konkurenční Citroën Berlingo.
Pohaníme ještě jeden prvek, a to bezklíčové startování, k němuž není standardně, nýbrž volitelně bezklíčové odemykání. To jako vážně, vážení mercedesáci? Bohužel, je to tak, takže jestliže auto tuhle technologii nemá ve výbavě, tak prostě musíte odemykat na klíči, ale startujete pak tlačítkem.
Z hlediska exteriéru naopak vyzdvihneme volitelné střešní hagusy s integrovanými příčníky, jednoduché základní žárovkové zadní lampy a sice jen halogenové, ale slušně svítící přední světlomety. LED lampy jsou za příplatek, nicméně ani s halogeny díky široké parabole nebudete v noci „slepí“.
Unikát ve středu
V interiéru se hned budete cítit jako v Mercedesu, byť v tom „dodávkovém“. Třída T sdílí rozhraní interiéru s Renaultem, nicméně přidala svoje prvky typické pro divizi Vans (van = dodávka) automobilky s trojcípou hvězdou v logu.
Například lakované dekory v barvě karoserie poměrně slušně osvěží kabinu a také pohled na palubní desku odhalí, že se zde výrobci (Renault, Mercedes) neuchýlili k triku s krátkou palubní deskou pro navození prostoru. Kdepak, palubka je tu standardně dlouhá, u Citanu/Kangoo má dokonce výklopnou přihrádku před řidičem.
Budíky jsou jedinečné pro Mercedes, nicméně jejich rozhraní najdete rovněž v předfaceliftovaných modelech třídy V nebo Vito. Ani infosystém s navigací není převzatý z Renaultu, ale je tam mercedesácký MBUX, na který je spoleh, načítá se rychle, nabídne intuitivní rozhraní, navigace má online dopravní data, takže se podle ní dá reálně jezdit.
S oběma obrazovkami souvisí i ovládání na volantu, které je oběma rozhraním uzpůsobené, proto zde najdete dvě typické dotykové plošky, jež jsou u Mercedesu poměrně funkční, takže se jich stuttgartský výrobce na rozdíl od Volkswagenu (nepoužitelná a hloupá dotyková tlačítka) nemusel zbavit.
Pod hlavním displejem najdete ve standardu manuální ovladače ventilace (tzv. sporáky) a nad nimi příjemná fyzická tlačítka pro dedikované funkce, například pro výhřev sedaček, omezení práce stabilizace, samoparkování, vypnutí stop-start nebo pro zamykání. Všechno krásně na očích.
Nadchla nás také hluboká úložná schránka u spolujezdce nebo praktický odkládací centrální panel s nosiči nápojů. Zajímavostí je také umístění elektrické parkovací brzdy, kdy ji Renault má vedle řadičky, zatímco Mercedes tradičně vlevo nad levým kolenem.
Mercedesu proti Kangoo náleží též specifické výplně, profily a potahy sedadel, přičemž na sedačkách je znát, že jsou komfortní, byť v testované specifikaci nám chyběla bederní opěrka. Co už není moc vidět, ale v případě kolize za to budete rádi, je středový airbag. Opět unikát pro Mercedes.
K zadní řadě máme snad jen jednu výtku, a to chybějící ISOFIX na prostřední zadní sedačce, což může být pro některé pětičlenné rodiny skutečně problém, kvůli němuž zamíří třeba zase k Citroënu Berlingo.
Jezdí jako nekrabicové auto
Zkoušená třída T nese označení 180, což v kódové řeči výrobce znamená zážehovou pohonnou jednotku Renault 1,33 litru s výkonem 130,5 koně, spárovanou standardně s šestirychlostním manuálem, volitelně se sedmirychlostním automatem.
A právě samočinné řazení pracovalo i v naší specifikaci, kde jsme si všimli de facto jen dvou neduhů. Reakce plynového pedálu při rozjezdech zejména za studena je trochu pomalejší, tj. vyžaduje se o něco citlivější (plynulé) sešlápnutí pedálu, nicméně zde výrobce podezříváme, že je to (omezení reakce) kvůli bezpečnosti. Jednak abyste motoru za studena omylem nenaložili, a také proto, abyste do křižovatky nevletěli jako splašení při obyčejném ťuknutí na plyn.
Na druhou stranu prostě může jít o nedoladěnou spolupráci motoru a automatické převodovky, protože zkrátka jde o dvouspojku, která někdy potřebuje jasný pokyn, jinak se může chovat nestandardně. Ostatně na obdobné chování samočinné převodovky typu „nevím, co dělat“ si stěžují někteří řidiči u některých škodovek s dvouspojkou DSG.
Druhým problémem vozu je stoupání, před kterým byste si měli podřadit, a to buď ručně na řadičce, nebo přišlápnutím plynu. Vzhledem k točivému momentu 240 Nm potřebuje zastavěná zážehová pohonná jednotka vyšší otáčky, aby tuhle přes 1,5 tuny vážící krabici od bot rozpohybovala. To je zkrátka fyzika a aerodynamika v praxi, ta se nedá oblbnout ani elektropohonem.
Z hlediska spotřeby je testované vozidlo otypované na 6,9 litru na sto kombinovaně, nicméně nám na zimních pneu vyšla spotřeba 7,5 litru na sto, což není ani skvělé, ale ani žádná tragédie. Ono pak stačí vůz přehodit na letní gumy (testovali jsme v březnu) a hned bude průměrná spotřeba veselejší. Možná natolik, že se dostane na úroveň té papírové.
Ve spojení s automatickou převodovkou zvládá třída T ještě jeden trik, a to po uvolnění pedálu plynu vyřadit do neutrálu a přejít do režimu plachtění, což také ušetří nějaké ty decky benzinu.
Co dále neuvidíte, ale za jízdy pocítíte, je podvozek. Ten si Mercedes naladil sám a v případě zkoušené T180 můžeme s klidem napsat, že je na úrovni běžných osobních aut nižších tříd. Skutečně při jízdě nemáte dojem pracovního vozu, nebojujete s kompromisy v pohodlí, třída T zkrátka jezdí příjemně jako „nekrabicové“ auto.
Dalším skrytým vylepšením jsou bezpečnostní a asistenční prvky, které si Mercedes zase nastavil sám. A udělal to dobře, protože třeba takový hlídač jízdních pruhů skutečně „otravuje“ až v případě, kdy je potřeba a hrozí reálné riziko vyjetí z pruhu. A to samé sledování mrtvého úhlu.
Od začátku Mercedes
Takže je třída T jen převlečené Kangoo? Kdepak. Auta mají společný základ, nicméně Němci se prostřednictvím speciálního týmu T na vývoji modelu podíleli už od samého začátku, kde se počítalo rovněž s vlastním designem/nastavením pro Mercedes.
Díky tomu mohl Mercedes vozu vdechnout nejen vzhledové prvky, ale zčásti i jízdní či asistenční vlastnosti typické pro prémiovou značku. Na druhou stranu si za svoji prestiž a individuální naladění nechá zaplatit.
Než se vrhneme na ceny, musíme zdůraznit, že Mercedes T nabízí více konfigurací než osobní Kangoo, má tři výbavové stupně (základ, Style, Progressive) namísto dvou (Equilibre, Techno), v prodeji dvě délky namísto jedné (na Grand Kangoo s novým logem se čeká) a také levnější provedení Citan Tourer, které kombinuje pracovní/rodinné auto, zatímco třída T je profilovaná jako ryze osobní.
V základu tak Mercedes-Benz třídy T se 102koňovým zážehovým čtyřválcem a manuálem (T160) stojí skoro 716 tisíc korun, zatímco Kangoo je za 600 tisíc. Testovaná specifikace T180 s manuálem začíná na bezmála 745 tisících, zatímco u Renaultu na 630 tisících. T180 s automatem poté startuje na sumě lehce přes 817 tisíc, přičemž Kangoo je s automatem dostupné pouze ve vyšší výbavě Techno a tu koupíte za 730 tisíc korun. Mercedes nabízí také několik dieselů a elektrické varianty, to však umí i Renault.
Technické údaje | Mercedes-Benz T180 Style |
---|---|
Motor | přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1 332 cm3 |
Výkon | 96 kW (130,5 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 240 Nm při 1 600 ot./min. |
Převodovka | automatická, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 532 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 12,8 s |
Maximální rychlost | 184 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 54 l |
Kola a pneumatiky | 205/55 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 498/1 859/1 857 mm |
Rozvor | 2 716 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 517 l |