Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Motor ječí stále hlasitěji, otáčky letí vzhůru, ručička se blíží k červenému poli. Pravou rukou sáhnete po hlavici řadicí páky, pevně ji sevřete v dlani a ucítíte v ní jemné vibrace celého pohonného ústrojí. V dokonalé souhře naučené nespočtem opakování vyšlápnete spojku a zároveň rychlým pohybem zápěstí zařadíte další kvalt, pustíte spojku a nadšený rykot motoru začne znovu nabírat na síle s ještě větší intenzitou umocněnou rostoucí rychlostí. Před vinglem pak na brzdách hranou chodidla precizně cvrnknete do plynu, motor si odkašle, páka manuálu proklouzne kulisou a nižší kvalt hladce zapadne na své místo bez pocuknutí – a vámi projede vlna uspokojení z perfektně odvedené práce…
Řadit manuálem je prostě radost. Je to část řidičského umění, na které se postupně zapomíná, ale které si každý nadšený řidič skutečně cení. Naučit se citlivě pracovat se spojkou pro hladké rozjezdy, pilovat souhru pravé ruky a levé nohy, prací se zápěstím dostat páku vždy do správné dráhy kulisy, přesnými pohyby minimalizovat čas pro přeřazení, to je skutečné mistrovství, které vám na závodní trati šetří cenné sekundy a na silnici vás ještě víc propojuje se strojem a prohlubuje řidičský zážitek.
A o to vše vás automatická převodovka připraví. Prosté cvaknutí pádlem pod volantem, kdy za vás elektromechanika odvede celou práci, sice šetří času ještě víc a zjednodušuje řízení, jenže… kdo to chce mít při sportovní jízdě jednoduché?
Ale věřte, že se najde dost lidí, kteří si takovéhle auto nepořizují proto, aby se za volantem nadřeli. Prostě chtějí sportovní vůz, krásný, rychlý a zábavný, ale samotný proces řízení pro ně není zase tak důležitý – chtějí se prostě hezky svézt. A to jim Subaru BRZ i s automatem umožní.
Pořád sedíte v kompaktním kupéčku, jež přitahuje pohledy a které vás při každém nastoupení něžně obejme a nepustí, pořád pod sebou máte hravé, ale přitom sebejisté šasi, pořád pod kapotou máte uječený, nadšeně se vytáčející motor se spoustou síly, takže se za volantem vůbec nenudíte. Automat dokáže řadit velmi rychle a dost hladce i pod plným plynem, při klidné jízdě o něm pak skoro nevíte (ale občas také umí pocuknout).
A když rychle potřebujete předjet, nemusíte rozjet kolečka své mozkovny naplno, abyste si spočítali, jaký kvalt tam máte, kolik otáček točíte a jakou jedete rychlostí a jestli budete muset podřadit o kvalt nebo rovnou o dva. Prostě jen přišlápnete, auto s automatickým podřazením zavyje a ve zlomku sekundy už peláší. Pro běžné každodenní ježdění v kruté realitě ucpaných silnic a poskakování v hustém městském provozu je automat jednoduše lepší.
A v tomto případě také bezpečnější, protože Subaru vám k němu přihodí systém EyeSight, který pokrývá asistenční systémy jako nouzové brzdění, adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu a další, také automaticky přepíná dálková světla a ještě vás na semaforech upozorní, když se auto před vámi rozjede. A to vše se v dnešním provozu vážně hodí.
Pravdou je, že Subaru už vymyslelo způsob, jak EyeSight dostat i do verze s manuálem, jenže to už nás bohužel nemusí zajímat – tahle verze se do Evropy kvůli legislativě nechystá, Subaru jen doprodává již vyrobená auta na skladu. U dealerů tak aktuálně zbývá posledních cca 40 kousků tohoto úžasného řidičského sporťáku (a snad už jen čtyři exempláře s automatem), takže budete rádi, jestli na vás vůbec nějaký zbude – třebas i s automatem.
Jakkoliv se automat Subaru povedl, faktem zůstává, že manuál se k tomuhle autu hodí prostě víc. S takhle kurážným atmosférickým motorem, který je radost točit, a s takhle přesnou a mechanicky působící převodovkou je nesmírně uspokojující pracovat, zasloužit si každého koně a každé hladké přeřazení. Je radost za volantem BRZ pilovat své řidičské umění, tu úžasnou souhru svalů končetin a mechanických ovládacích prvků k dokonalosti, kdy se cítíte být součástí stroje, kdy se za volantem nesmírně bavíte, i když nejedete kdovíjak rychle. Řídit Subaru BRZ je prostě ohromná radost – především s manuálem.
Subaru BRZ podle oficiálního ceníku pořídíte za 1 030 000 Kč s manuální a za 1 080 000 Kč s automatickou převodovkou. Připlácet můžete už jen za metalické a perleťové laky karoserie (základem je červená, ostatní laky za 12 tisíc) nebo za optický STi paket (60 tisíc). Pokud chcete ještě hutnější zvuk a pár koníků navíc, u dealera vám rádi namontují výfuk od značek Miltek nebo Remus.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu podél, atmosférické plnění |
Zdvihový objem | 2 387 cm3 |
Výkon | 172 kW (234 k) při 7 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 3 700 ot./min. |
Převodovka | automatická, 6 stupňů |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 371 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,6 s |
Maximální rychlost | 216 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 215/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 265/1 775/1 310 mm |
Rozvor | 2 575 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 237 l |