Článek
Moderní technologie jako digitalizace, elektrifikace a autonomie vládnou modernímu automobilovému světu a nový Hyundai Tucson, jak se na aktuálního vládce segmentu sluší a patří, je jimi doslova našlapaný. Není to jen o sofistikovaném infotainmentu s širokou online a mobilní konektivitou a není to ani o sáhodlouhém seznamu jízdních asistentů – Tucson umí takové vychytávky jako chytrá kombinace přímého a nepřímého klimatizování, které vám nefouká vzduch přímo do obličeje, zobrazení pohledu ze zpětného zrcátka na digitálním přístrojovém panelu při blikání, a dokonce ho můžete zaparkovat vzdáleně jen pomocí tlačítek na klíči.
Nejnovější vychytávkou v jeho arzenálu technologií je plug-in hybridní pohon (PHEV). Ten v zásadě vychází z již dříve představeného full-hybridu (HEV), takže ho také pohání kombinace přeplňovaného benzinového čtyřválce 1,6 T-GDI a elektromotoru spojených šestistupňovou automatickou převodovkou. Verze PHEV však díky posílenému elektromotoru nabízí o 35 koní vyšší kombinovaný výkon (celkem tedy 265 koní) a je k dispozici pouze s pohonem všech čtyř kol.
Hlavní rozdíl je však ve výrazně větší trakční baterii – ta má kapacitu 13,8 kWh (místo 1,49 kWh u HEV) a nabíjí se ze zásuvky (AC 7,2 kW, takže ho nabijete zhruba za dvě hodinky). Při plném nabití slibuje dojezd až 62 km a realita není o mnoho horší, takže zvlášť v plouživém městském provozu plném přískoků od semaforu k semaforu a popojíždění v zácpách snadno ujedete přes padesát kilometrů.
Když vám pak elektřina dojde, zapojí se skoro neznatelně do hry benzinový motor. I při jízdě v hybridním režimu (bez nabíjení) je Tucson PHEV výjimečně efektivní – snadno se vejdete pod pět litrů na sto. To je o zhruba o litr a půl méně než v případě hybridního nebo dieselového Tucsonu.
Výkonu máte vždycky dost, protože na co nestačí elektromotor, to dožene spalovací motor. Těch celkových 265 koní nedělá z Tucsonu sporťák, spíš je berte jako dobrý nástroj pro řešení složitějších dopravních situací (předjíždění nebo připojování do rychlejších pruhů). Verze PHEV je totiž ještě o 170 kilo těžší než HEV a tomu odpovídá chování auta a naladění jeho podvozku – Tucson PHEV je zaměřený primárně na pohodlí a do zatáček se nevrhá vyloženě s nadšením, ale spíš s rozvahou. Důležitější tak je, že souhra obou pohonů je tak propracovaná a efektivní, že většinou ani nevíte, jestli jedete na benzin nebo elektrony – jízda je v obou režimech tichá, hladká a pohodová.
A přesně to od rodinného SUV očekáváte. Taky očekáváte dostatek prostoru pro posádku i její zavazadla, maximální komfort a snadné řízení, a to mají všechny verze Tucsonu už v základní výbavě. Pokud tedy toužíte po elektrifikovaném pohonu, jezdíte většinu času po městě a v jeho okolí a můžete nabíjet doma nebo v práci, Tucson PHEV může být tím pravým autem pro vás.
Plug-in hybridní verze není jen nejvýkonnější a nejúspornější Tucson v nabídce, je také nejdražší – v základu ho pořídíte za 899 990 Kč, tedy o 140 tisíc dráž než hybridní Tucson bez nabíjení ze zásuvky. Oproti němu však máte skutečný elektrický dojezd, a navíc PHEV je vždy pouze ve verzi s pohonem všech kol.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 132 kW (180 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 265 Nm při 1 500 - 4 500 ot./min. |
Elektromotor | 91 k a 304 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 265 k a 350 Nm |
Převodovka | automatická, 6 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 893 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,2 s |
Maximální rychlost | 191 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 1,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 42 l |
Kapacita baterie | 13,8 kWh |
Elektrický dojezd | 62 km |
Nabíjení | AC 3,3 kW |
Kola a pneumatiky | 235/50 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 500/1 865/1 650 mm |
Rozvor | 2 680 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 558 l |