Článek
Bestseller Hyundai prostě odmítá odejít do důchodu. Od roku 2007 vyráběný model i30 našel recept (nejen) na české zákazníky a jako jediný dokáže v prodejních statistikách zatápět domácím škodovkám – a to dokonce i v pokročilém věku své třetí generace. Hyundai se proto rozhodl prodloužit mu ještě o pár let život decentním oprášením.
Tak decentním, že si změn zvenku nejspíš ani nevšimnete (Přijde vám to povědomé?). LED světla jsou stejná, ale maska chladiče je nová a nárazník jemně upravený, k tomu se v nabídce objevilo sedm nových laků (z celkových dvanácti) a pár nových designů kol.
V kabině se pak již v základu objevuje 4,2palcový digitální přístrojový panel, USB-C konektory a příplatkový 10,25palcový infotainment už umí své mapové podklady aktualizovat vzduchem (konektivita Android Auto a Apple CarPlay je však stále drátová), k tomu tu najdete pár nových materiálů, které si nejvíc užijete ve vyšperkované variantě N Line s interiérem v kombinaci kůže/semiš.
Novou i30 také můžete vybavit asistenčním systémem pro bezpečnější odbočování na křižovatkách, který v případě detekce protijedoucího auta samočinně zastaví. Ne všechny zprávy jsou ale dobré. Nová i30 se totiž také naučila upozorňovat na překročení rychlosti a vypnutí tohoto systému vyžaduje několik dloubnutí do menu infotainmentu, což je trochu otravné (musíte to dělat znovu a znovu po každém nastartování) – modelový rok 2025 by to ale už měl umět jednodušeji.
Ještě horší zprávy se týkají motorizací. Jejich nabídka zůstala stejná, jenže jejich výkony si kvůli přísnějším emisním normám dost pohoršily. Už tak dýchavičná atmosférická patnáctistovka přišla o 13 koní (nově tak má 96 koní), litrový tříválec rovnou o dvacet (100 k) a testovaná přeplňovaná patnáctistovka ztratila 18 koní (140 k) – a toho si všimnete i bez stopek v ruce, na stovku se totiž rozjede za líných deset sekund.
Pokud ale nespěcháte, tak si ničeho skoro nevšimnete – nová i30 totiž jezdí jako kdykoliv předtím. Pohodlně, jistě a zcela bez zájmu. Motor odvádí svou práci a převodovka se snaží mu to nekazit, řízení vás do hry nevtáhne. Zkrátka dobře odvedená práce. Jen bez duše.
Taková ale i30 byla vždy (pokud jste nesáhli po ostré verzi i30 N), takže jí to těžko můžeme vyčítat. Je to prostě slušné spotřební auto. I po modernizaci se na ní sice už začíná projevovat pokročilý věk, to však konzervativním zákazníkům nebude vadit, budou to spíš vnímat jako výhodu – je tu minimum „moderních nesmyslů“ a zůstalo tu dost fyzických tlačítek. A navíc vyjde na slušné prachy…
Hyundai totiž umí pro české zákazníky připravit pěkné akční výbavy, tak na ni rovnou mrkneme: Jmenuje se Family a obsahuje třeba Bi-LED světlomety, 16″ litá kola, manuální klimatizaci, zrcátka i okna v elektrice, vyhřívaná přední sedadla i volant, 10,25″ infotainment s předplacenými online službami nebo pětiletou záruku bez omezení najetých kilometrů.
Můžete ji mít ke všem karosářským variantám a ke všem motorizacím a Hyundai vám k ní přihodí výkupní bonus 30 tisíc korun a další slevu při financování. Na hatchbacku tak visí cenovka 419 990 Kč, kombi a liftback seženete o 30 tisíc dráž (kombi jediné začíná až s litrovým tříválcem, u ostatních za tuto motorizaci připlatíte 10 tisíc).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč, 48V mild-hybrid |
Zdvihový objem | 1 482 cm³cm3 |
Výkon | 103 kW (140 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 253 Nm při 1 500 – 3 500 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 412 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,9 s |
Maximální rychlost | 197 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 225/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 585/1 795/1 465 mm |
Rozvor | 2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 602 l |