Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Městský crossover DS 3 Crossback od DS Automobiles byl jedním z pionýrů této mladé značky, která se v roce 2014 vymanila z područí Citroënu a vydala na sólovou dráhu. Po modernizaci se DS 3 vzdala přídomku Crossback, nasadila chromový detox a celkově dospěla.
Jeden technický prvek nicméně tohle kompaktní SUV mělo už od začátku, a to adaptivní diodové světlomety s technologií Matrix, které tehdy byly a dodnes jsou v segmentu B-SUV spíše ojedinělé.
Avantgarda vnějšího designu se pochopitelně přenáší i do interiéru, kde ve sportovně laděném výbavovém provedení Performance Line najdete jemné alcantarové čalounění.
Osahání plastů dá poznat, že vrchní část palubní desky, tedy ta pohledová a hmatová, je vyrobena z měkčených materiálů, stejně jako boční opěrky ve dveřích. Na druhou stranu materiály použité pro spodní část palubní desky, spodní výplně dveří nebo centrální tunel sice na pohled působí rovněž příjemně, ovšem platí za spíše tvrdé.
Celkem obyčejně tvarovaná sedadla navzdory nevýraznému vizuálnímu dojmu nešetří komfortem a barevným prošíváním, přičemž textilní čalounění platí za robustní, doplněné opět příjemným umělým semišem alcantara.
Středový panel v netradičním uspořádání hostí senzorická tlačítka bez hmatové zpětné vazby (a to je škoda), ovšem v dnešním světě přesunu všeho fyzického do dotykových menu je to takový malý zázrak.
Infosystém vozidla nabídne takzvané widgetové rozhraní, kdy si plochu přizpůsobíte podle předem definovaných modulů - můžete mít přes půl obrazovky navigaci a vedle hodiny, zatímco na další stránce záplavu malých ikonek odkazujících do jednotlivých nastavení. A podobně, byť v omezenější míře, konfigurujete rovněž digitální přístrojový štít.
Ani v DS 3 nechybí umělá inteligence, kterou jsme prvně testovali v DS 7 věnované spisovateli Exupérymu. Jde o rozhraní ChatGPT aktivované tlačítkem nebo hlasovým pokynem „Ok Iris“.
Umělý ženský hlas vám zvládne kromě převyprávění vtipu nebo pohádky najít nejbližší květinářství, vypočítat druhou odmocninu ze 64 (je to 8), vysvětlit, jak funguje hybridní pohon, zjistit, ve které zemi se prodává nejvíce elektromobilů nebo jaké rychlostní limity platí na území toho či onoho státu.
Jenže když jsme se zeptali, jaký je nejlepší kebab v Hradci Králové nebo kolik tam stojí v průměru litr benzinu, na to asistentka Iris už nebyla schopna odpovědět. Jednoduše proto, že její vyhledávač nemá přístup k hodnocení podniků nebo cenám paliv. Ačkoli k zamyšlení je to, že palubní navigace TomTom ceny paliv zná.
Nakonec jsme ještě zjišťovali, jak si v DS poradili s otravným pípajícím asistentem hlásícím překročení rychlosti. To je povinná věcička, která se rozezní pokaždé, když překročíte autem načtenou (byť i chybně) nejvyšší povolenou rychlost.
V Tesle Model 3 nebo novém Mercedesu třídy E stačí ťuknout na displej a je ticho, ovšem u takových Korejců skupiny Hyundai prozatím (bude se to měnit) musíte přes několik kroků až do technického menu.
V DS 3 stisknete symbol auta, zalistujete v infosystému na hlídání rychlosti, označíte si jej jako favorizovaný a pak už jej pokaždé najdete jako první položku. K vypnutí tohoto otravy vám posléze postačí dva dotyky.
Šest není osm
Nicméně ten hlavní důvod, proč jsme DS 3 znovu otestovali, není učící se ChatGPT nebo výbava. Je to kvůli 136koňovému pohonnému ústrojí, nově mild-hybridnímu o 48 voltech, ačkoli to mild-hybrid vlastně tak úplně není, protože zejména v nízkých rychlostech zvládá pohánět samotné vozidlo, což mild-hybridy většinou neumí.
Hlavní funkcí přidaného elektromotoru o výkonu 21 koní (ve špičce 27 koní) a síle 51 Nm je nicméně výpomoc zážehovému tříválci 1,2 litru. A to při rozjezdech (jsou hladší), akceleraci (svižnější), řazení (minimalizuje cukání), ale také při zpomalování, kdy se benzinový motor může vypnout a brzdy zůstat v klidu, protože snížení rychlosti zajistí právě elektromotor.
A co je přínosné, narekuperuje přitom nějakou energii zpátky do akumulátoru o kapacitě 0,88 kWh a rozsvítí brzdová světla. Baterka je pochopitelně nabíjena i samotným benziňákem, vzhledem k její malé kapacitě je takřka plně nabitá prakticky hned.
Dalším pozitivem je, že zážehový motor s podporou malého elektromotoru pracuje kultivovaněji, nedává tak moc najevo svoje tříválcové uspořádání, a tudíž tolik nezní jako nazlobený lux.
Abyste věděli, jak moc jste z hlediska elektrické jízdy úspěšní, palubní počítač v budících vám umí ukázat, kolik procent ujeté trasy auto zvládlo čistě na elektřinu. Konstrukčně je DS 3 Hybrid pak primárně zacílené do města a blízkého okolí, protože tam nabité volty pro pohon využijete nejčastěji a nejefektivněji.
Naopak na dálnicích je elektromotor drtivou většinu času jen pomocníkem tříválce, nikoli samostatná pohonná síla, tudíž nespoří tolik paliva. A tím se dostáváme k jisté nevýhodě tohoto francouzského mild-hybridu.
Vývojáři totiž vyměnili osmirychlostní automatickou převodovku Aisin vybavenou hydroměničem za šestirychlostní dvouspojkový automat vyvinutý s firmou Powertrain. Motor hybridní DS 3 tak při 130 km/h točí 2 800 otáček za minutu, proto je jeho práce v kabině o něco víc slyšet. K tomu jsme si ovšem nemohli nevšimnout slušného potlačení vysokorychlostního aerodynamického svistu. Za to palec nahoru.
Někdo to rád horké
Druhou konstrukční slabinu pocítíte v parném létě, kdy má palubní klimatizace napilno. Její kompresor je totiž poháněn spalovacím motorem, takže řídicí jednotka preferuje komfort posádky (zážehový tříválec pracuje) místo pohonu na elektřinu.
Co to znamená? Potenciál palivové úspory hybridního ústrojí není ve vedru takový, tedy pokud byste klimu nevypnuli úplně. V praxi jsme s SUV DS 3 Hybrid kombinovaně jezdili za šest litrů na sto, ovšem vychytali jsme zrovna to nejteplejší období v srpnu. Nebýt venku klidně 40 stupňů Celsia, spotřeba by reálně spadla na pět litrů benzinu na sto.
Nakonec ještě zmíníme pohodlí podvozku, u prémiového městského crossoveru neméně důležitý aspekt. Navzdory jednoduché zadní nápravě není auto tvrdé nebo uskákané, k čemuž rozhodně přispívají pneumatiky 215/55 R18. Tedy žádné nízkoprofily, ale lehké balony.
Nutno dodat, že ony 18palcové disky s pneu 215/55 jsou pro výbavu Performance Line volitelné, takže když zůstanete u sériových sedmnáctek obutých na 215/60, komfort se ještě zvýší.
Ryze benzinová DS 3 s tříválcem 1,2 litru startuje od 770 000 Kč, zatímco za čtyřválcový diesel 1,5 litru a tříválcový 136koňový mild-hybrid 1,2 litru zaplatíte shodně od 820 000 Kč. Čistě elektrická varianta s dojezdem až 402 km pak začíná od 1 190 000 Kč.
Technické údaje | DS 3 Hybrid 136k |
---|---|
Motor | zážehový tříválec + turbodmychadlo |
Elektrifikace | 48V mild-hybrid |
Zdvihový objem | 1 199 cm³ |
Výkon | 100 kW (136 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 230 Nm při 1 750 ot./min. |
Elektromotor | 15,6 kW (21 k), 51 Nm |
Kapacita akumulátoru | 0,88 kWh |
Převodovka | automatická, šestirychlostní |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 297 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,4 s |
Maximální rychlost | 204 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 44 l |
Kola a pneumatiky | 215/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 118/1 791/1 534 mm |
Rozvor | 2 558 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 350/1 050 l |