Článek
BMW v létě 2021 představilo a oficiálně uvedlo na trh modernizovanou verzi populárního SUV X3, se kterou vstupuje do druhé fáze životního cyklu současného modelu se sportovnějším stylingem, modernějšími technologiemi a novou digitální výbavou. Významnou novinkou je i úplná elektrifikace všech motorizací, přičemž s výhodnou plug-in hybridní variantou přichází v určité specifikaci také „EL“ registrační značka.
Současná generace BMW X3 se prodává už od roku 2017, a tak není překvapením, že vedle nejnovějších bavoráků začala viditelně stárnout. Návrháři mnichovské značky proto přepracovali styling vozu podle dnešních designových standardů BMW a pro zákazníky připravili faceliftovaného následovníka s modernějším a mohutnějším vzhledem. Jak tomu však u faceliftů bývá, největší odlišnosti se skrývají v nejmenších detailech.
Jen decentní modernizace
I když jsou standardní přední Full LED světlomety zdánlivě pořád stejné, jsou o deset milimetrů nižší než světlomety předcházejícího modelu. Ikonické bavorácké ledvinky (s aktivními klapkami) jsou nově větší, hranatější a opticky spojené jednodílným rámečkem s ozdobnou černou lištou uprostřed. Nový je i přední nárazník se svislými nasávacími otvory. Zezadu pak nejvíce vyniknou nová tmavá diodová koncová světla s černým ohraničením a novou světelnou grafikou, připomínající sevřené kleště.
Nyní se však bavíme o základním provedení, jenže testované BMW X3 xDrive30e spadá do rodiny dynamičtěji střižených modelů M se sportovnějším a agresivnějším vzhledem. Celkový dojem z faceliftovaného BMW X3 nechávám na vašem individuálním vkusu, ale osobně se mi docela líbí, i přestože se nedokážu zbavit pocitu, že zezadu vypadá lépe než zepředu. Jestli se ale něco bude líbit všem, tak modernizovaný a luxusnější interiér.
Faceliftované BMW X3 si vypůjčilo novou středovou konzolu z nejnovější řady 4 a na palubní desce má standardní volně stojící 10,25palcový dotykový displej aktualizovaného infotainmentu, přičemž za příplatek můžete mít i větší 12,3palcovou verzi. Standardní výbava se nově rozrostla o sportovní sedadla s vyhříváním a čalouněním Sensatec a třízónovou automatickou klimatizaci s odděleným nastavením jednotlivých oblastí. Nadšencům do světélek se bude líbit i ambientní osvětlení s novými funkcemi, např. příchozí hovor na připojeném telefonu signalizuje blikající osvětlení na přístrojové desce.
S registrační značkou „EL“ budete parkovat zdarma
Elektřina podporující hnací ústrojí je v nejnovějších evropských autech takřka nevyhnutelná a BMW při modernizaci SUV X3 kompletně elektrifikovalo celou paletu motorizací – všechny zážehové i vznětové čtyřválce a šestiválce nyní využívají 48voltovou mild-hybridní technologii se startér-generátorem. Už od prosince 2019 pak je vrcholem elektrifikace BMW X3 testovaná plug-in hybridní varianta xDrive30, která po modernizaci sice nepřiváží zásadní technické změny, ale pořád má důležitou výhodu nad ostatními motorizacemi při každodenním soužití ve větších městech.
Hybridní BMW X3 xDrive30e totiž může mít oprávnění vozit „elektrickou“ poznávací značku „EL“, i když v závislosti na konkrétní výbavě vozu a velikosti jeho kol. To je pro spoustu potenciálních zákazníků a budoucích majitelů jeden z rozhodujících faktorů při výběru motorizace. Život v Praze a dalších větších českých městech je díky tomu o něco příjemnější.
I modernizované BMW X3 xDrive30 přitom kombinuje přeplňovaný benzinový dvoulitr o 184 koních (135 kW) a 300 newtonmetrech s jedním elektromotorem o dalších 109 koních (80 kW) a 265 newtonmetrech, přičemž společně vyvinou systémových 292 koní (215 kW) a 420 newtonmetrů. Hybrid s elektromotorem v osmistupňové automatické převodovce ZF a 12 kWh akumulátorem přidává přibližně 275 kilogramů hmotnosti ve srovnání s čistě benzinovou alternativou xDrive 30i.
Necelých 300 koní samozřejmě není málo a plug-in hybridní BMW X3 nabízí slušnou dynamiku s příznivou spotřebou benzinu i elektřiny. Z 0 na 100 km/h zrychluje 6,1 sekundy, atakuje maximální rychlost 210 km/h, a díky elektromotoru citlivě reaguje na sebemenší přidání plynu, což oceníte zejména při načasování předjíždění. Spojení s osmistupňovým automatem navíc funguje bezchybně a dokonale hladce, takže jeho činnost mnohdy ani nepostřehnete.
To nejdůležitější u BMW X3 xDrive30e je pochopitelně schopnost efektivně využívat výhod elektrifikace, a konečně se tak dostáváme ke spotřebě paliva, elektřiny a dojezdům. BMW uvádí, že plug-in hybridní umí jezdit s kombinovanou spotřebou paliva do 2,6 l/100 km a čistě na elektřinu ujede až 50 kilometrů na jedno nabití, ale jaká je realita?
S BMW X3 xDrive30e žil jako s normálním autem a akumulátor jsem dobíjel především při jízdě. S kombinovanou spotřebou 7,5 l/100 km jsem jezdil v Praze, na dálnici i okreskách a přiblížil jsem se celkovému dojezdu 650 kilometrů. Při jízdě na elektřinu se pak udávanému dojezdu 50 km skutečně přiblížíte, avšak jen ekonomičtější jízdou v městském provozu, mnohem častěji se můj elektrický dojezd pohyboval okolo 40 kilometrů.
Výrazně lepší spotřeby paliva dosáhnete při častějším nabíjení z externího zdroje skrze port za levým předním kolem – nabíjení z klasické zásuvky trvá přibližně 6 hodin, a když svého bavoráka připojíte k wallboxu nebo standardní nabíječce pro elektromobily, zkrátíte dobu nabíjení na 3 a půl hodiny. Čistě na elektřinu hybridní BMW X3 jen s omezeným výkonem a rychlostí, ale když na to potřebujete pořádně šlápnout, vůz se automaticky přepne do plně hybridního režimu a nejsilnější je v nejostřejším sportovním režimu XtraBoost.
Celkově je BMW X3 po modernizaci v polovině životního cyklu zase dospělejším autem, které zvládne konkurovat i většímu BMW X5, protože nabízí dospělejší výbavu a při parkování v přeplněných městech oceníte jeho menší rozměry. I když pak plug-in hybridní varianta xDrive30e nepřiváží moc novinek, legislativní výhodou s poznávací značkou „EL“ přesvědčí velkou skupinu zákazníků, jezdících zejména ve městech.
Aktuální český ceník modernizovaného BMW X3 začíná od 1 240 200 Kč za nejslabší vznětovou motorizací sDrive18d s pohonem zadních kol. Všechny ostatní varianty disponují pohonem všech kol, nejlevnější zážehovou motorizaci xDrive20i koupíte za cenu od 1 301 300 Kč a za plug-in hybridní verzi xDrive30e zaplatíte nejméně 1 548 300 Kč. Prodejci vám navíc pomohou s další konfigurací tak, aby plug-in hybridní verze stále splňovala podmínky pro elektrickou poznávací značku „EL“.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu podél + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 998 cm3 |
Výkon | 135 kW (184 k) při 5 000-6 500 ot./min. |
Točivý moment | 300 Nm při 1 350-4 000 ot./min. |
Elektromotor | 80 kW (109 k) a 265 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 215 kW (292 k) |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 065 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,1 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 225/60 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 708/1 891/1 676 mm |
Rozvor | 2 864 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 450 l |