Článek
BMW v létě 2021 představilo a oficiálně uvedlo na trh modernizovanou verzi populárního SUV X3, se kterou vstupuje do druhé fáze životního cyklu současného modelu se sportovnějším stylingem, modernějšími technologiemi a novou digitální výbavou. Významnou novinkou je i úplná elektrifikace všech motorizací, přičemž s výhodnou plug-in hybridní variantou přichází v určité specifikaci také „EL“ registrační značka.
Současná generace BMW X3 se prodává už od roku 2017, a tak není překvapením, že vedle nejnovějších bavoráků začala viditelně stárnout. Návrháři mnichovské značky proto přepracovali styling vozu podle dnešních designových standardů BMW a pro zákazníky připravili faceliftovaného následovníka s modernějším a mohutnějším vzhledem. Jak tomu však u faceliftů bývá, největší odlišnosti se skrývají v nejmenších detailech.

Při pohledu zezadu je decentní facelift výraznější než při pohledu zepředu
Jen decentní modernizace
I když jsou standardní přední Full LED světlomety zdánlivě pořád stejné, jsou o deset milimetrů nižší než světlomety předcházejícího modelu. Ikonické bavorácké ledvinky (s aktivními klapkami) jsou nově větší, hranatější a opticky spojené jednodílným rámečkem s ozdobnou černou lištou uprostřed. Nový je i přední nárazník se svislými nasávacími otvory. Zezadu pak nejvíce vyniknou nová tmavá diodová koncová světla s černým ohraničením a novou světelnou grafikou, připomínající sevřené kleště.
Nyní se však bavíme o základním provedení, jenže testované BMW X3 xDrive30e spadá do rodiny dynamičtěji střižených modelů M se sportovnějším a agresivnějším vzhledem. Celkový dojem z faceliftovaného BMW X3 nechávám na vašem individuálním vkusu, ale osobně se mi docela líbí, i přestože se nedokážu zbavit pocitu, že zezadu vypadá lépe než zepředu. Jestli se ale něco bude líbit všem, tak modernizovaný a luxusnější interiér.

Nová zadní světla s vylepšenou světelnou grafikou, připomínající sevřené kleště, vypadají senzačně!
Faceliftované BMW X3 si vypůjčilo novou středovou konzolu z nejnovější řady 4 a na palubní desce má standardní volně stojící 10,25palcový dotykový displej aktualizovaného infotainmentu, přičemž za příplatek můžete mít i větší 12,3palcovou verzi. Standardní výbava se nově rozrostla o sportovní sedadla s vyhříváním a čalouněním Sensatec a třízónovou automatickou klimatizaci s odděleným nastavením jednotlivých oblastí. Nadšencům do světélek se bude líbit i ambientní osvětlení s novými funkcemi, např. příchozí hovor na připojeném telefonu signalizuje blikající osvětlení na přístrojové desce.
S registrační značkou „EL“ budete parkovat zdarma
Elektřina podporující hnací ústrojí je v nejnovějších evropských autech takřka nevyhnutelná a BMW při modernizaci SUV X3 kompletně elektrifikovalo celou paletu motorizací – všechny zážehové i vznětové čtyřválce a šestiválce nyní využívají 48voltovou mild-hybridní technologii se startér-generátorem. Už od prosince 2019 pak je vrcholem elektrifikace BMW X3 testovaná plug-in hybridní varianta xDrive30, která po modernizaci sice nepřiváží zásadní technické změny, ale pořád má důležitou výhodu nad ostatními motorizacemi při každodenním soužití ve větších městech.

V modernizovaném a vylepšeném interiéru nově najdete i rozsáhlejší výbavu
Hybridní BMW X3 xDrive30e totiž může mít oprávnění vozit „elektrickou“ poznávací značku „EL“, i když v závislosti na konkrétní výbavě vozu a velikosti jeho kol. To je pro spoustu potenciálních zákazníků a budoucích majitelů jeden z rozhodujících faktorů při výběru motorizace. Život v Praze a dalších větších českých městech je díky tomu o něco příjemnější.
I modernizované BMW X3 xDrive30 přitom kombinuje přeplňovaný benzinový dvoulitr o 184 koních (135 kW) a 300 newtonmetrech s jedním elektromotorem o dalších 109 koních (80 kW) a 265 newtonmetrech, přičemž společně vyvinou systémových 292 koní (215 kW) a 420 newtonmetrů. Hybrid s elektromotorem v osmistupňové automatické převodovce ZF a 12 kWh akumulátorem přidává přibližně 275 kilogramů hmotnosti ve srovnání s čistě benzinovou alternativou xDrive 30i.

BMW X3 xDrive30e má nárok na elektrické poznávací značky „EL“, i když v závislosti na výbavě a velikosti kol
Necelých 300 koní samozřejmě není málo a plug-in hybridní BMW X3 nabízí slušnou dynamiku s příznivou spotřebou benzinu i elektřiny. Z 0 na 100 km/h zrychluje 6,1 sekundy, atakuje maximální rychlost 210 km/h, a díky elektromotoru citlivě reaguje na sebemenší přidání plynu, což oceníte zejména při načasování předjíždění. Spojení s osmistupňovým automatem navíc funguje bezchybně a dokonale hladce, takže jeho činnost mnohdy ani nepostřehnete.
To nejdůležitější u BMW X3 xDrive30e je pochopitelně schopnost efektivně využívat výhod elektrifikace, a konečně se tak dostáváme ke spotřebě paliva, elektřiny a dojezdům. BMW uvádí, že plug-in hybridní umí jezdit s kombinovanou spotřebou paliva do 2,6 l/100 km a čistě na elektřinu ujede až 50 kilometrů na jedno nabití, ale jaká je realita?

I s vyšším profilem pneumatik je modernizované BMW X3 xDrive30e podvozkově tužší a naklání se jen minimálně
S BMW X3 xDrive30e žil jako s normálním autem a akumulátor jsem dobíjel především při jízdě. S kombinovanou spotřebou 7,5 l/100 km jsem jezdil v Praze, na dálnici i okreskách a přiblížil jsem se celkovému dojezdu 650 kilometrů. Při jízdě na elektřinu se pak udávanému dojezdu 50 km skutečně přiblížíte, avšak jen ekonomičtější jízdou v městském provozu, mnohem častěji se můj elektrický dojezd pohyboval okolo 40 kilometrů.
Výrazně lepší spotřeby paliva dosáhnete při častějším nabíjení z externího zdroje skrze port za levým předním kolem – nabíjení z klasické zásuvky trvá přibližně 6 hodin, a když svého bavoráka připojíte k wallboxu nebo standardní nabíječce pro elektromobily, zkrátíte dobu nabíjení na 3 a půl hodiny. Čistě na elektřinu hybridní BMW X3 jen s omezeným výkonem a rychlostí, ale když na to potřebujete pořádně šlápnout, vůz se automaticky přepne do plně hybridního režimu a nejsilnější je v nejostřejším sportovním režimu XtraBoost.

Akumulátor plug-in hybridního pohonu a schránka na nabíjecí kabel zmenšuje zavazadelník o přibližně 100 litrů, přičemž celkový objem kufru je 450 litrů
Celkově je BMW X3 po modernizaci v polovině životního cyklu zase dospělejším autem, které zvládne konkurovat i většímu BMW X5, protože nabízí dospělejší výbavu a při parkování v přeplněných městech oceníte jeho menší rozměry. I když pak plug-in hybridní varianta xDrive30e nepřiváží moc novinek, legislativní výhodou s poznávací značkou „EL“ přesvědčí velkou skupinu zákazníků, jezdících zejména ve městech.
Aktuální český ceník modernizovaného BMW X3 začíná od 1 240 200 Kč za nejslabší vznětovou motorizací sDrive18d s pohonem zadních kol. Všechny ostatní varianty disponují pohonem všech kol, nejlevnější zážehovou motorizaci xDrive20i koupíte za cenu od 1 301 300 Kč a za plug-in hybridní verzi xDrive30e zaplatíte nejméně 1 548 300 Kč. Prodejci vám navíc pomohou s další konfigurací tak, aby plug-in hybridní verze stále splňovala podmínky pro elektrickou poznávací značku „EL“.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu podél + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 998 cm3 |
Výkon | 135 kW (184 k) při 5 000-6 500 ot./min. |
Točivý moment | 300 Nm při 1 350-4 000 ot./min. |
Elektromotor | 80 kW (109 k) a 265 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 215 kW (292 k) |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 065 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,1 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 225/60 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 708/1 891/1 676 mm |
Rozvor | 2 864 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 450 l |