Hlavní obsah

Hybrid pro odpůrce hybridů: Lexus RX 500h umí potěšit i nadšené řidiče

Foto: Lukáš Kukla

Nová generace Lexusu RX se úspěšně zabydluje na českém trhu. Přiváží spoustu novinek, ale tou největší je hybridní pohon se zcela novou koncepcí. A zcela odlišným etosem.

Článek

Značku Lexus většina lidí vnímá jako zosobnění prémiového komfortu, uklidňující pohody a rozmazlování luxusem. Jenže Lexus má i jinou stránku s burácejícími motory, akcelerací tlačící do sedačky a zorničky rozšiřující rychlostí – stačí si vzpomenout na osmiválcová monstra IS-F, GS-F nebo RC-F, případně skvostné Gran Turismo LC. A nyní se část jejich sportovního ducha přetavila do velkého SUV RX.

Co vám naznačí dynamičtější vzhled provedení F Sport v efektním modrém provedení Sapphire Blue s kontrastními černě lakovanými prvky, to vám potvrdí usednutí do anatomických sedadel, která vás pevně obejmou a jen tak nepustí. Vrcholné provedení RX 500h totiž není jen o pohodlném plutí po rovinkách, ale i o svižné jízdě v zatáčkách.

Foto: Lukáš Kukla

Dynamičtější vzhled výbavy F Sport poodhaluje sportovní duši vrcholného RX.

Stejně jako ostatní vozy Lexus i nejvýkonnější RX 500h pohání hybridní pohon, tentokrát však máte na povel 371 koní z (na Lexus) neobvyklého spojení elektřiny s turbomotorem a měničovou automatickou převodovkou. Když tak zadupnete pedál plynu do podlahy, nedočkáte se monotónního vrčení vytočeného motoru a vlažné akcelerace, ale zážitku mnohem podobnějšího běžným autům. Motor zavrčí, převodovka podřadí a auto vystřelí vpřed – vlastně zareaguje o něco rychleji díky instantnímu zátahu dvou elektromotorů (po jednom na každé nápravě).

Foto: Lukáš Kukla

Pohon všech čtyř kol Direct4 tvoří hybridní jednotka (spalovací motor + elektromotor) roztáčející přední kola a nezávislý elektromotor roztáčející ta zadní.

Technická data slibují stovku za 6,2 sekundy a RX 500h za volantem působí díky spojené síle turbodmychadel a elektřiny skutečně svižně, akceleraci navíc provází typický růst a padání otáček po každém přeřazení kvaltu šestistupňového automatu (místo typického vysavačového efektu ostatních hybridů), takže řidičský zážitek je také velmi přirozený.

Foto: Lukáš Kukla

Za volant RX 500h se budete vyloženě těšit. Nechte se obejmout pohodlnými anatomickými sedačkami a zmáčkněte startovací tlačítko… a zábava začíná!

RX 500h se nerozklepou kolena ani před zatáčkou, protože příjemně přituhlý podvozek poskytuje spoustu jistoty bez zbytečných bočních náklonů, chytré stabilizátory také zabraňují potápění při ostré akceleraci nebo tvrdých brzdách, auto tak působí „ploše“ a zcela sebejistě.

I když pořád ne jako okreskový brus – na to je přece jen dost velké a těžké. Zatáčky vykrouží poslušně, ale chybí tomu určitá hbitost, přirozenou těžkopádnost velkého SUV se inženýři nesnažili tolik zamaskovat. I tak ale RX 500h dokáže potěšit ty, co rádi řídí a jezdí svižněji, protože působí hbitěji a přirozeněji než ostatní verze RX.

Ať už ale sáhnete po jakékoliv verzi, určitě nebudete zklamaní – RX potvrzuje svou pozici vlajkové lodi Lexusu a zahrne vás prémiovým komfortem, širokou luxusní výbavou a špičkovým zpracováním. Navíc v balení, které vás nezaškatulkuje do jasně vyhraněné krabičky jako u německé konkurence. A je skvělé, že tahle sympatická odlišnost má konečně co nabídnout i nadšeným řidičům.

Ceník Lexusu RX začíná verzí 350h a částkou 1 790 000 Kč, plug-in hybridní verzi 450h+ pořídíte již za 2 090 000 Kč a vrcholná 500h ve sportovně laděné a bohatě vybavené variantě F Sport stojí 2 530 000 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + 2x elektromotor
Zdvihový objem2 487 cm3
Výkon202 kW (275 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment460 Nm při 2 000 – 3 000 ot./min.
Elektromotorvpředu 85 k/292 Nm, vzadu 102k/169 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí273 kW (371 k) a 550 Nm
Převodovkaautomatická, 6 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 175 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,2 s
Maximální rychlost209 km/h
Spotřeba (kombinace)8,2 l/100 km
Objem palivové nádrže65 l
Kola a pneumatiky235/50 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)4 890/1 920/1 695 mm
Rozvor2 850 mm
Objem zavazadlového prostoru838 l
Načítám