Článek
Značku Lexus většina lidí vnímá jako zosobnění prémiového komfortu, uklidňující pohody a rozmazlování luxusem. Jenže Lexus má i jinou stránku s burácejícími motory, akcelerací tlačící do sedačky a zorničky rozšiřující rychlostí – stačí si vzpomenout na osmiválcová monstra IS-F, GS-F nebo RC-F, případně skvostné Gran Turismo LC. A nyní se část jejich sportovního ducha přetavila do velkého SUV RX.
Co vám naznačí dynamičtější vzhled provedení F Sport v efektním modrém provedení Sapphire Blue s kontrastními černě lakovanými prvky, to vám potvrdí usednutí do anatomických sedadel, která vás pevně obejmou a jen tak nepustí. Vrcholné provedení RX 500h totiž není jen o pohodlném plutí po rovinkách, ale i o svižné jízdě v zatáčkách.
Stejně jako ostatní vozy Lexus i nejvýkonnější RX 500h pohání hybridní pohon, tentokrát však máte na povel 371 koní z (na Lexus) neobvyklého spojení elektřiny s turbomotorem a měničovou automatickou převodovkou. Když tak zadupnete pedál plynu do podlahy, nedočkáte se monotónního vrčení vytočeného motoru a vlažné akcelerace, ale zážitku mnohem podobnějšího běžným autům. Motor zavrčí, převodovka podřadí a auto vystřelí vpřed – vlastně zareaguje o něco rychleji díky instantnímu zátahu dvou elektromotorů (po jednom na každé nápravě).
Technická data slibují stovku za 6,2 sekundy a RX 500h za volantem působí díky spojené síle turbodmychadel a elektřiny skutečně svižně, akceleraci navíc provází typický růst a padání otáček po každém přeřazení kvaltu šestistupňového automatu (místo typického vysavačového efektu ostatních hybridů), takže řidičský zážitek je také velmi přirozený.
RX 500h se nerozklepou kolena ani před zatáčkou, protože příjemně přituhlý podvozek poskytuje spoustu jistoty bez zbytečných bočních náklonů, chytré stabilizátory také zabraňují potápění při ostré akceleraci nebo tvrdých brzdách, auto tak působí „ploše“ a zcela sebejistě.
I když pořád ne jako okreskový brus – na to je přece jen dost velké a těžké. Zatáčky vykrouží poslušně, ale chybí tomu určitá hbitost, přirozenou těžkopádnost velkého SUV se inženýři nesnažili tolik zamaskovat. I tak ale RX 500h dokáže potěšit ty, co rádi řídí a jezdí svižněji, protože působí hbitěji a přirozeněji než ostatní verze RX.
Ať už ale sáhnete po jakékoliv verzi, určitě nebudete zklamaní – RX potvrzuje svou pozici vlajkové lodi Lexusu a zahrne vás prémiovým komfortem, širokou luxusní výbavou a špičkovým zpracováním. Navíc v balení, které vás nezaškatulkuje do jasně vyhraněné krabičky jako u německé konkurence. A je skvělé, že tahle sympatická odlišnost má konečně co nabídnout i nadšeným řidičům.
Ceník Lexusu RX začíná verzí 350h a částkou 1 790 000 Kč, plug-in hybridní verzi 450h+ pořídíte již za 2 090 000 Kč a vrcholná 500h ve sportovně laděné a bohatě vybavené variantě F Sport stojí 2 530 000 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + 2x elektromotor |
Zdvihový objem | 2 487 cm3 |
Výkon | 202 kW (275 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 460 Nm při 2 000 – 3 000 ot./min. |
Elektromotor | vpředu 85 k/292 Nm, vzadu 102k/169 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 273 kW (371 k) a 550 Nm |
Převodovka | automatická, 6 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 175 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,2 s |
Maximální rychlost | 209 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 65 l |
Kola a pneumatiky | 235/50 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 890/1 920/1 695 mm |
Rozvor | 2 850 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 838 l |