Článek
Honda Jazz je úžasně chytré malé auto. Svůj skromný půdorys využívá úplně naplno ve stylu MPV – se čtyřmi metry délky nabízí skvělý prostor pro posádku a 304litrový kufr k tomu (sklopte zadní sedačky a rázem je z toho 1 205 litrů). K tomu dostanete zadní sklopné sedačky Magic Seats, u kterých jdou kromě normálního sklopení opěradel také vyklopit sedáky, a vytvoří se tak velký nákladový prostor i za předními sedačkami. Fakt chytré!
Ještě chytřejší je ale hybridní pohon kombinující úspornou benzinovou patnáctistovku se dvěma elektromotory. Nebudu vás unavovat technikáliemi, ty si můžete nastudovat v našem starším článku – vy potřebujete hlavně vědět, že díky tomu Jazz v městských a nižších okreskových rychlostech funguje jako „elektromobil na benzin“ (takže je hbitější a tišší) a ve vyšších rychlostech si zachovává efektivitu spalovacího motoru.
A jak moc je efektivní, ptáte se? To záleží na trase a vaší šikovnosti – když se nebudete hlídat a budete jezdit i dálnice, jste v tom za 5,5 litru, při troše snahy to bude kolem 4,5 a při poskakování po městě a ploužení v kolonách spadne spotřeba ke 3,5 litru. Působivé, že?
Škarohlídi samozřejmě namítnou, že Jazz umí být poměrně hlučný. Jde o to, že při potřebě silnější akcelerace vytočí bezestupňová převodovka motor do vyšších otáček a tam ho drží pod krkem, dokud plyn (po pár sekundách) zase nepovolíte. Fakticky je to spíš poněkud nepřirozené (jsme zvyklí, že otáčky a s nimi i hluk stoupají a klesají podle řazení), než že by to bylo vyloženě nepříjemné.
A určitě to překousnete, protože motor Jazzu nemusíte tolik drtit – po modernizaci má totiž solidní kombinovaný výkon 123 koní (+14 koní díky silnějšímu elektromotoru) a zátah 253 Nm, reaguje tedy o něco bryskněji a přitom díky vylepšené převodovce pracuje jemněji. K tomu si připočtěte velmi přirozené řízení, s nímž je radost spolupracovat, a podvozek, kterému nevadí svižnější průjezd zatáček. Stačí tedy „nevysrabit“ a do zatáček tolik nebrzdit. Pak vás Jazz vtáhne do procesu řízení, a dokonce vám i vyloudí úsměv na tváři.
A ještě větší úsměv se vám na tváři rozlije, až si přečtete seznam výbavy – už v základu totiž dostanete rozsáhlý balíček bezpečnostních asistentů, jenž zahrnuje systém nouzového brzdění, udržování jízdy v pruhu, adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v kolonách nebo čtení dopravních značek, k tomu 10 airbagů (!), LED světla s automatickými dálkovými, litá kola, centrál s dálkovým ovládáním, automatickou klimatizaci, přední i zadní okna v elektrice, 7″ přístrojový štít a 9″ infotainment se 4 reproduktory a dvěma USB porty a mnoho dalšího.
To bohužel znamená opticky vyšší základní cenu na hranici 600 tisíc korun, ale s ohledem na základní výbavu, automatickou převodovku a úsporný hybridní pohon je to vlastně skvělá nabídka, pokud nemáte příliš hluboko do kapsy. A když už si to chcete udělat hezké, můžete přihodit dalších 40 tisíc za soft-roadovou verzi Crosstar s „drsným“ oplastováním a 16 mm světlé výšky navíc.
Ale nemusíte, protože verze Crosstar dává smysl jen zámožnějším chalupářům. Navíc už normální Jazz je skvělé auto, prostorné, praktické, úsporné, spolehlivé a především uživatelsky přátelské, takže si ho rychle zamilujete (tedy pokud nejezdíte denně dálnice, ale spíš město a okolí, abyste nejlépe využili jeho hybridní pohon). Mezi malými auty patří k tomu nejlepšímu, co si můžete koupit. Tedy pokud na to máte…
Tak zpět k cenám: Díky akční slevě 20 tisíc korun začíná Honda Jazz na částce 599 900 Kč, vyšší výbava Advance pak stojí o třicet tisíc víc (za ně dostanete třeba sledování mrtvých úhlů, bezklíčový přístup a startování, polokožený interiér, navigaci a pár dalších laskomin) a speciální verze Advance Sport a Advance Crosstar pořídíte za 669 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + 2x elektromotor |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Výkon | 79 kW (107 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 131 Nm při 4 500 – 5 000 ot./min. |
Elektromotor | 90 kW (122 k) a 253 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 122 k a 253 Nm |
Převodovka | automatická, e-CVT |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 320 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,7 s |
Maximální rychlost | 175 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kola a pneumatiky | 185/60 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 105/1 725/1 556 mm |
Rozvor | 2 520 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 304 l |