Článek
Francouzi mají ve zvyku dělat všechno jinak a o jejich autech to platí ještě víc. Už v minulosti nám ukázali, že se nebojí experimentovat, a to úspěšně i neúspěšně. A v loňském roce nám Citroën představil svou novou vlajkovou loď, vracející se do střední třídy (v automobilové branži známé jako segment D) a přijíždějící s originální myšlenkou. Už při slavnostním debutu vzbudila vášně, protože jako nejnovější model značky vypadá neobvykle.
Jménem navazuje na populární Citroën C5, ale písmenkem „X“ nám jasně říká, že je moderním crossoverem. A ne ledajakým, protože Citroën C5 X je skutečnou designérskou hříčkou. Francouzi spojili charakteristické rysy luxusních limuzín, rodinných kombíků i módních SUV a vyvinuli osobitou elegantní novinku. Nejnovější model značky navazující na styling nové C4 se lidem líbí a přitahuje zájem okolí.
Crossover C5 X je vlajková loď značky s nejmodernější výbavou a kvalitním zpracováním
Na vrcholný luxus u nové vlajkové lodi Citroënu zapomeňte, protože pro okázalost a přepych si automobilka zrodila prémiovější značku DS, ale i tak se do moderní „C-pětky“ budete nadšeně vracet. Architektura a ergonomie interiéru zakládají na typických rysech francouzských modelů Stellantisu posledních let a doplňují je kvalitními materiály i dílenským zpracováním. I Francouzi sice přecházejí na stále častější dotykové ovládání, ale naštěstí zrovna v C5 X zachovávají klasické ovládání klimatizace.
A když už s nejnovější C5 vyjedete na silnice, dokonce i na dlouhých cestách je příjemná. Jedním z hlavních lákadel modelu jsou sedačky Advanced Comfort s masážemi, vyhříváním i odvětráváním pro co nejlepší pohodlí. Spolu s nimi Citroën vybavil svou C5 X také novým 12" dotykovým infotainmentem s hlasovým ovládáním, upravitelnými widgety a nejmodernější konektivitou. Nechybí ani barevný head-up displej, bezdrátové nabíjení telefonu, čtveřice USB-C konektorů a autonomní řízení úrovně 2.
Citroën C5 X je současně až překvapivě velké auto, duchovně navazující na tradiční velké Citroëny, a s délkou lehce přesahující 4,8 metru a rozvodem náprav blížícím se 2,8 metru nabízí solidní vnitřní prostornost. Na předních i zadních sedadlech se pohodlně usadí dospělé osoby, přičemž okolo sebe mají spoustu volného místa. Zavazadlový prostor u čistě spalovacích motorizací má základní objem 545 litrů, ale u plug-in hybridu si musíte spokojit s pouze 485 litry. Jediným důvodem je pochopitelně akumulátor.
225 benzinových koní i pravidelné připojování do zásuvky
A nastává představení motorizací. Vznětové motory začínají být minulostí a stále častěji je objevujeme v učebnicích automobilového dějepisu, než v technických základech nových aut. Dokonce i Citroën C5 X se prodává výhradně se třemi benzinovými jednotkami, dvě čistě spalovacími a jednou elektrifikovanou. A jak už tomu u dnešních aut Stellantisu je, vrcholem nabídky je Plug-In Hybrid 225 ë-EAT8. Pojďme si jej přiblížit.
Jediná elektrifikovaná verze, doplňující základní tříválec 1.2 PureTech 130 a prostřední čtyřválec 1.6 PureTech 180, spojuje přeplňovanou čtyřválcovou šestnáctistovku s jedním elektromotorem. Společně vytvářejí kombinovaný výkon 225 koní (165 kW) a točivý moment 360 Nm. Všechny motorizace přitom charakterizuje osmistupňová automatická převodovka EAT8 a pohon předních kol. C5 X se čtyřkolkou bohužel neexistuje.
S aktivním zapojením obou pohonných jednotek je dynamika docela příjemná. Hybridní C5 X zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a slibuje maximální rychlost 135 km/h, ale hlavním cílem elektrifikace je ekologický i ekonomický provoz. Citroën láká na kombinovanou spotřebu 1,3 l/100 km i čistě elektrický dojezd přes 50 kilometrů, ale jak plug-in hybrid funguje v reálném světě?
Nejpříznivější spotřeby paliva dosáhnete jen, když svou C5 X budete pravidelně nabíjet z externí elektrické sítě. Se synchronním elektromotorem o 110 koních (81 kW) a 320 Nm následně v normálním každodenním provozu ujedete přibližně 40 kilometrů, přičemž čistě na elektřinu můžete jet rychlostí až 135 km/h. Uživatelským negativem bohužel je, že v Citroënu nevymysleli lepší uložení nabíjecích kabelů. Dokonce i v brašnách vám budou vždy zabírat část zavazadelníku a pod jeho podlahu se bohužel nevejdou.
Hybridní Citroën C5 X přitom čerpá elektrickou energii z akumulátoru s využitelnou kapacitou 12,4 kWh (celková je 13,2 kWh). Při jízdě pracuje s rekuperací i dobíjením spalovacím motorem. Nabíjení z externího zdroje se stará základní 3,7 kW palubní nabíječka a za příplatek můžete mít i výkonnější 7,4 kW nabíječku. Se silnějším nabíjením svou C5 X z wallboxu nabijete z 0 na 100 procent za 1 hodinu a 40 minut, z domácí 230 V zásuvky pak za přibližně 7 hodin.
A jaká je reálná spotřeba paliva, když s elektrifikovanou C5 X žijete jako s normálním autem a k externím nabíječkám ji nepřipojujete? Během testovacího týdne jsem s plug-in hybridní C5 X jezdil za 6,9 l/100 km. S touto kombinovanou spotřebou jsem jezdil hlavně po Praze a udělal jsem si i výlet do jižních Čech, po dálnici tam a po okreskách zpátky.
Řidičsky je Citroën C5 X zejména komfortním autem na cestování, pro které jsou dynamické schopnosti v zatáčkách až vedlejší. S novým inovativním aktivním odpružením Citroën Advanced Comfort s progresivními hydraulickými dorazy je jedním z nejpohodlnějších normálních aut na dnešním trhu. Doslova pluje krajinou, nevlní se a nerušeně pohlcuje nerovnosti.
U Citroënu jsme na avantgardní design i komfortní jízdu už zvyklí, ale s novou C5 X se charakteristické rysy značky objevují v úplně novém koncepčním pojetím. Je krásné, nebo ne? Je to jedno z aut, u nichž záleží hlavně na vašem vkusu. Je upřímné, nehraje si na pseudosportovnost a s plug-in hybridním pohonem umí jezdit za málo peněz. Je správným autem pro vás? Odpověď závisí hlavně na vašich preferencích.
Nový Citroën C5 X se v Česku prodává se základní cenou od 930 000 Kč. Testovaná elektrifikovaná varianta Plug-In Hybrid 225 ë-EAT8 je však výrazně dražší a v českém ceníku se objevuje s nejnižší cenou od 1 240 000 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, přeplňovaný, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 133 kW (181 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 750 ot./min. |
Elektromotor | 81 kW (110 k) a 320 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 165 kW (225 k) a 360 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | předních kol |
Provozní hmotnost | 1 797 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,8 s |
Maximální rychlost | 233 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 1,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kapacita baterie | 12,4 kWh (využitelná) |
Elektrický dojezd | 55 km (WLTP) |
Nabíjení | AC 3,7 kW (za příplatek 7,4 kW) |
Kola a pneumatiky | 205/55 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 805/1 859/1 485 mm |
Rozvor | 2 785 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 485 l |