Hlavní obsah

Houpavé pohodlí, netradiční řešení a neokoukaný design: Crossover C5 X je Citroën jako vyšitý

Foto: Lukáš Volšický

Citroën se vrací do segmentu D a v loňském roce představil novou vlajkovou loď. Nový Citroën C5 X je zvláštním crossoverem spojujícím charakteristické rysy kombíků, SUV i limuzín a snaží se zaujmout originálním designem. Bude mu to však stačit nejen na obchodní úspěch, ale také na to, aby si získal přízeň zákazníků a navázal na své slavné předchůdce?

Článek

Francouzi mají ve zvyku dělat všechno jinak a o jejich autech to platí ještě víc. Už v minulosti nám ukázali, že se nebojí experimentovat, a to úspěšně i neúspěšně. A v loňském roce nám Citroën představil svou novou vlajkovou loď, vracející se do střední třídy (v automobilové branži známé jako segment D) a přijíždějící s originální myšlenkou. Už při slavnostním debutu vzbudila vášně, protože jako nejnovější model značky vypadá neobvykle.

Jménem navazuje na populární Citroën C5, ale písmenkem „X“ nám jasně říká, že je moderním crossoverem. A ne ledajakým, protože Citroën C5 X je skutečnou designérskou hříčkou. Francouzi spojili charakteristické rysy luxusních limuzín, rodinných kombíků i módních SUV a vyvinuli osobitou elegantní novinku. Nejnovější model značky navazující na styling nové C4 se lidem líbí a přitahuje zájem okolí.

Foto: Lukáš Volšický

Vlajkový Citroën C5 X je zvláštním křížencem SUV, kombíku a limuzíny. Nejprve si na to budete zvykat, ale pokud máte rádi originální auta, jistě se vám bude líbit

Crossover C5 X je vlajková loď značky s nejmodernější výbavou a kvalitním zpracováním

Na vrcholný luxus u nové vlajkové lodi Citroënu zapomeňte, protože pro okázalost a přepych si automobilka zrodila prémiovější značku DS, ale i tak se do moderní „C-pětky“ budete nadšeně vracet. Architektura a ergonomie interiéru zakládají na typických rysech francouzských modelů Stellantisu posledních let a doplňují je kvalitními materiály i dílenským zpracováním. I Francouzi sice přecházejí na stále častější dotykové ovládání, ale naštěstí zrovna v C5 X zachovávají klasické ovládání klimatizace.

A když už s nejnovější C5 vyjedete na silnice, dokonce i na dlouhých cestách je příjemná. Jedním z hlavních lákadel modelu jsou sedačky Advanced Comfort s masážemi, vyhříváním i odvětráváním pro co nejlepší pohodlí. Spolu s nimi Citroën vybavil svou C5 X také novým 12" dotykovým infotainmentem s hlasovým ovládáním, upravitelnými widgety a nejmodernější konektivitou. Nechybí ani barevný head-up displej, bezdrátové nabíjení telefonu, čtveřice USB-C konektorů a autonomní řízení úrovně 2.

Foto: Lukáš Volšický

Na dnešním trhu najdete jen málo skutečně osobitých vozů. Za většinou z nich přitom stojí francouzské značky

Citroën C5 X je současně až překvapivě velké auto, duchovně navazující na tradiční velké Citroëny, a s délkou lehce přesahující 4,8 metru a rozvodem náprav blížícím se 2,8 metru nabízí solidní vnitřní prostornost. Na předních i zadních sedadlech se pohodlně usadí dospělé osoby, přičemž okolo sebe mají spoustu volného místa. Zavazadlový prostor u čistě spalovacích motorizací má základní objem 545 litrů, ale u plug-in hybridu si musíte spokojit s pouze 485 litry. Jediným důvodem je pochopitelně akumulátor.

225 benzinových koní i pravidelné připojování do zásuvky

A nastává představení motorizací. Vznětové motory začínají být minulostí a stále častěji je objevujeme v učebnicích automobilového dějepisu, než v technických základech nových aut. Dokonce i Citroën C5 X se prodává výhradně se třemi benzinovými jednotkami, dvě čistě spalovacími a jednou elektrifikovanou. A jak už tomu u dnešních aut Stellantisu je, vrcholem nabídky je Plug-In Hybrid 225 ë-EAT8. Pojďme si jej přiblížit.

Foto: Lukáš Volšický

Citroën C5 X se u nás prodává se třemi motorizacemi. Dvě nižší jsou čistě spalovací, třetí vrcholná je plug-in hybrid s nárokem na poznávací značku EL

Jediná elektrifikovaná verze, doplňující základní tříválec 1.2 PureTech 130 a prostřední čtyřválec 1.6 PureTech 180, spojuje přeplňovanou čtyřválcovou šestnáctistovku s jedním elektromotorem. Společně vytvářejí kombinovaný výkon 225 koní (165 kW) a točivý moment 360 Nm. Všechny motorizace přitom charakterizuje osmistupňová automatická převodovka EAT8 a pohon předních kol. C5 X se čtyřkolkou bohužel neexistuje.

S aktivním zapojením obou pohonných jednotek je dynamika docela příjemná. Hybridní C5 X zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a slibuje maximální rychlost 135 km/h, ale hlavním cílem elektrifikace je ekologický i ekonomický provoz. Citroën láká na kombinovanou spotřebu 1,3 l/100 km i čistě elektrický dojezd přes 50 kilometrů, ale jak plug-in hybrid funguje v reálném světě?

Foto: Lukáš Volšický

V moderním interiéru sice nenajdete takový luxus jako v prestižnějších modelech DS, ale pořád nabízí kvalitní materiály i příjemnou ergonomii

Nejpříznivější spotřeby paliva dosáhnete jen, když svou C5 X budete pravidelně nabíjet z externí elektrické sítě. Se synchronním elektromotorem o 110 koních (81 kW) a 320 Nm následně v normálním každodenním provozu ujedete přibližně 40 kilometrů, přičemž čistě na elektřinu můžete jet rychlostí až 135 km/h. Uživatelským negativem bohužel je, že v Citroënu nevymysleli lepší uložení nabíjecích kabelů. Dokonce i v brašnách vám budou vždy zabírat část zavazadelníku a pod jeho podlahu se bohužel nevejdou.

Hybridní Citroën C5 X přitom čerpá elektrickou energii z akumulátoru s využitelnou kapacitou 12,4 kWh (celková je 13,2 kWh). Při jízdě pracuje s rekuperací i dobíjením spalovacím motorem. Nabíjení z externího zdroje se stará základní 3,7 kW palubní nabíječka a za příplatek můžete mít i výkonnější 7,4 kW nabíječku. Se silnějším nabíjením svou C5 X z wallboxu nabijete z 0 na 100 procent za 1 hodinu a 40 minut, z domácí 230 V zásuvky pak za přibližně 7 hodin.

Foto: Lukáš Volšický

Když s sebou vozíte nabíjecí kabely, vyplatí se jejich skladování v brašnách. Volně položené akorát zabírají plochu zavazadelníku

A jaká je reálná spotřeba paliva, když s elektrifikovanou C5 X žijete jako s normálním autem a k externím nabíječkám ji nepřipojujete? Během testovacího týdne jsem s plug-in hybridní C5 X jezdil za 6,9 l/100 km. S touto kombinovanou spotřebou jsem jezdil hlavně po Praze a udělal jsem si i výlet do jižních Čech, po dálnici tam a po okreskách zpátky.

Řidičsky je Citroën C5 X zejména komfortním autem na cestování, pro které jsou dynamické schopnosti v zatáčkách až vedlejší. S novým inovativním aktivním odpružením Citroën Advanced Comfort s progresivními hydraulickými dorazy je jedním z nejpohodlnějších normálních aut na dnešním trhu. Doslova pluje krajinou, nevlní se a nerušeně pohlcuje nerovnosti.

Foto: Lukáš Volšický

Automobilový design ve Francii umí! Na novém crossoveru Citroën C5 X najdete i pár zajímavých detailů

U Citroënu jsme na avantgardní design i komfortní jízdu už zvyklí, ale s novou C5 X se charakteristické rysy značky objevují v úplně novém koncepčním pojetím. Je krásné, nebo ne? Je to jedno z aut, u nichž záleží hlavně na vašem vkusu. Je upřímné, nehraje si na pseudosportovnost a s plug-in hybridním pohonem umí jezdit za málo peněz. Je správným autem pro vás? Odpověď závisí hlavně na vašich preferencích.

Nový Citroën C5 X se v Česku prodává se základní cenou od 930 000 Kč. Testovaná elektrifikovaná varianta Plug-In Hybrid 225 ë-EAT8 je však výrazně dražší a v českém ceníku se objevuje s nejnižší cenou od 1 240 000 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, přeplňovaný, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 598 cm3
Výkon133 kW (181 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment250 Nm při 1 750 ot./min.
Elektromotor81 kW (110 k) a 320 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí165 kW (225 k) a 360 Nm
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonpředních kol
Provozní hmotnost1 797 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,8 s
Maximální rychlost233 km/h
Spotřeba (kombinace)1,2 l/100 km
Objem palivové nádrže40 l
Kapacita baterie12,4 kWh (využitelná)
Elektrický dojezd55 km (WLTP)
NabíjeníAC 3,7 kW (za příplatek 7,4 kW)
Kola a pneumatiky205/55 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 805/1 859/1 485 mm
Rozvor2 785 mm
Objem zavazadlového prostoru485 l
Načítám