Článek
Vyrostla do krásy! Minulá generace byla typická nenápadná holka od vedle, roztomilá a pohledná, ale srdce se vám z ní nerozbuší. Jenže současná generace se proměnila v sexy kost, za kterou se ohlédne celá ulice. Velikostně zůstala prakticky stejná, ale pozměnily se proporce (nové HR-V je širší a nižší, délka a rozvor zůstaly stejné), nevýrazné obliny vystřídaly ostřejší rysy a celkový designový styl se posunul k uhlazené eleganci, která připomíná prémiové produkty. Je to očividné, Honda HR-V konečně dospěla.
To vyzařuje i propracovaná kabina s minimalistickou architekturou a s minimem ovládacích prvků (na samostatný ovládací panel klimatizace se však nezapomnělo), která se kromě kvalitnějších materiálů prezentuje také skvělou řidičskou pozicí, perfektní ergonomií, širokou výbavou a především novou generací infotainmentu s 9palcovou dotykovou obrazovkou (a zachovanými hardwarovými tlačítky a otočným ovladačem hlasitosti). Zaujme ale i širokou online (včetně vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci nebo wi-fi hotspotu) a mobilní funkcionalitou (včetně digitálního klíče) a propracovaným menu, v němž se neztratí ani uživatelé bez špetky digitálního orientačního smyslu. Prostě obrovský skok vpřed oproti předchozí verzi.
Na praktičnost se nezapomnělo
V kabině má posádka víc životního prostoru, na zadních sedadlech přibylo pro nohy 35 mm místa a svažující se střecha prostor nad hlavou také příliš neomezuje. Kvůli designu a baterii hybridního pohonu se však zmenšil kufr na průměrných 335 litrů (včetně prostoru pod podlážkou), ale HR-V to dohání zadními sedadly Magic Seats, která umí skutečné divy.
V rámci technologického pokroku samozřejmě nesmí chybět ani sáhodlouhý seznam jízdních asistentů, jenže na rozdíl od konkurentů Honda většinu z nich nabízí již v základní výbavě, místo aby si za ně nechala tučně připlácet, takže se můžete těšit na nouzové brzdění, adaptivní tempomat spolu s udržováním jízdy v pruhu (včetně asistenta pro jízdu v kolonách), čtení dopravních značek nebo inteligentní omezovač rychlosti. Pouze monitorování mrtvých úhlů spolu s upozorněním při vyparkování jsou k dispozici až od prostřední výbavy Advance.
Nejzajímavější technikou pod kapotou je však pokrokový hybridní pohon. Spojuje benzinovou patnáctistovku (pracující v úsporném Atkinsonově cyklu) hned se dvěma elektromotory – jeden slouží jako generátor elektřiny, druhý pohání přední kola (v podstatě jde o stejný pohon, jaký má menší Jazz, pro větší HR-V však disponuje vyšším výkonem). To proto, že benzinový motor ve většině situací slouží pouze jako generátor elektrické energie pro elektromotor (kvůli vyšší efektivitě), o přímý pohon kol se stará až ve vyšších rychlostech (od 70 km/h), kdy je elektrický pohon méně účinný.
Hybrid jedinou volbou
HR-V je dalším krokem v elektrifikaci modelové nabídky Hondy v Evropě. Tlak emisních limitů je neúprosný, a Honda proslavená svým motorkářským umem se proto rozhodla pohánět své evropské produkty pouze hybridními jednotkami dobíjenými jízdou – platí to pro malý Jazz, střední HR-V a velké CR-V, které brzy doplní také oblíbený Civic. Prvním čistě elektrickým modelem je mini Honda e, ale brzy budou přibývat další. Pokrok prostě nezastavíš…
To je velmi neobvyklý koncept, ale funguje překvapivě příjemně. Většinu času za volantem máte totiž vážně pocit, že jezdíte s elektromobilem – auto ochotně reaguje na povel pedálu plynu a působí živěji, také vás neruší žádné cukání při řazení. Akorát není úplné ticho, protože nízkokapacitní baterie si nevystačí jen s regenerativním brzděním (s řízenou intenzitou brzdovým pedálem, v režimu „B“ nebo páčkami pod volantem), ale vyžaduje také intenzivní dobíjení benzinovým motorem. Jeho chod je ale slušně utlumený, stejně tak i ve vyšších rychlostech, kdy se stará o pohon, takže se víc ozve akorát pod plným plynem.
Když ale budete něžní, nebude o sobě dávat vědět příliš často a hlasitě (i dálniční přesuny jsou při rozumné rychlosti v pohodě). Ostatně tohle auto nebylo stvořené k závodění, jeho cílem je úspornost, takže nejlépe uděláte, když se za volantem vyklidníte a budete si užívat pohody a efektivity pohonného ústrojí – výsledkem je pak spotřeba kolem pěti a půl litru, přesně jak udávají tabulky.
K poklidnému plutí na elektrické vlně by se hodil spíš houpavější podvozek, ale Honda raději vsadila na pocit jistoty – podvozek je tak naladěním spíš tužší (asi proto, že mimo Evropu je HR-V k dispozici i se 175koňovým turbomotorem), což podporuje jediná volba kol o průměru 18“. Na nich ale nejsou nazuté nízkoprofilové šlupky a tlumiče nabízejí dost poddajnosti, aby se HR-V na českých silnicích necítilo nepohodlně, a posádku tak nevytřáslo. Výhodou je, že do zatáček nebudete muset moc brzdit, což je další plus pro celkovou efektivitu pohonu…
Honda HR-V tak velmi příjemně překvapila – působí výrazně dospěleji s jistým prémiovým nádechem, přitom je stále příkladně promyšlená a praktická, a díky inovativnímu hybridnímu pohonu také ukázkově úsporná. To vše spolu s výrazným zvýšením cen (které ale odpovídá tomu, co vůz nově nabízí) ale také znamená, že se HR-V ještě víc vyhranilo od středního proudu. Určitě to není auto pro každého, ale ti, co si ho budou moci dopřát, budou velmi spokojení.
Nová Honda HR-V se základní cenovkou 729 900 Kč určitě není levná (ale které japonské auto kdy bylo?), vyvažuje to však širokou základní výbavou včetně infotainmentu s navigací a velkého balíku jízdních asistentů.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + 2x elektromotor |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Výkon | 79 kW (107 k) při 6 000–6 400 ot./min. |
Točivý moment | 131 Nm při 4 500–5 000 ot./min. |
Elektromotor | 131 k a 253 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 131 k a 253 Nm |
Převodovka | e-CVT |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 452 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,6 s |
Maximální rychlost | 170 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kola a pneumatiky | 255/50 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 340/1 866/1 582 mm |
Rozvor | 2 610 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 335 l |