Hlavní obsah

Honda HR-V e:HEV dospěla: Má prémiový nádech, výhradně hybridní pohon a pořádně si za ni připlatíte

Foto: Lukáš Kukla

Oblíbený kompaktní crossover od Hondy se mezigeneračně dost významně změnil. I když si zachoval praktickou velikost a příkladnou uživatelskou přístupnost, je nyní navíc komfortnější, vybavenější a bezpečnější a s chytrým hybridním pohonem jezdí nejen o poznání úsporněji, ale také příjemněji. Honda HR-V však především…

Článek

Vyrostla do krásy! Minulá generace byla typická nenápadná holka od vedle, roztomilá a pohledná, ale srdce se vám z ní nerozbuší. Jenže současná generace se proměnila v sexy kost, za kterou se ohlédne celá ulice. Velikostně zůstala prakticky stejná, ale pozměnily se proporce (nové HR-V je širší a nižší, délka a rozvor zůstaly stejné), nevýrazné obliny vystřídaly ostřejší rysy a celkový designový styl se posunul k uhlazené eleganci, která připomíná prémiové produkty. Je to očividné, Honda HR-V konečně dospěla.

Foto: Lukáš Kukla

Z nenápadné holky od vedle se stala kráska, za níž se všichni otočí

To vyzařuje i propracovaná kabina s minimalistickou architekturou a s minimem ovládacích prvků (na samostatný ovládací panel klimatizace se však nezapomnělo), která se kromě kvalitnějších materiálů prezentuje také skvělou řidičskou pozicí, perfektní ergonomií, širokou výbavou a především novou generací infotainmentu s 9palcovou dotykovou obrazovkou (a zachovanými hardwarovými tlačítky a otočným ovladačem hlasitosti). Zaujme ale i širokou online (včetně vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci nebo wi-fi hotspotu) a mobilní funkcionalitou (včetně digitálního klíče) a propracovaným menu, v němž se neztratí ani uživatelé bez špetky digitálního orientačního smyslu. Prostě obrovský skok vpřed oproti předchozí verzi.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina má minimalistický design, ale zachovala si vysokou úroveň ergonomie

Na praktičnost se nezapomnělo

V kabině má posádka víc životního prostoru, na zadních sedadlech přibylo pro nohy 35 mm místa a svažující se střecha prostor nad hlavou také příliš neomezuje. Kvůli designu a baterii hybridního pohonu se však zmenšil kufr na průměrných 335 litrů (včetně prostoru pod podlážkou), ale HR-V to dohání zadními sedadly Magic Seats, která umí skutečné divy.

Foto: Honda

Flexibilní zadní sedadla umí s praktičností divy!

V rámci technologického pokroku samozřejmě nesmí chybět ani sáhodlouhý seznam jízdních asistentů, jenže na rozdíl od konkurentů Honda většinu z nich nabízí již v základní výbavě, místo aby si za ně nechala tučně připlácet, takže se můžete těšit na nouzové brzdění, adaptivní tempomat spolu s udržováním jízdy v pruhu (včetně asistenta pro jízdu v kolonách), čtení dopravních značek nebo inteligentní omezovač rychlosti. Pouze monitorování mrtvých úhlů spolu s upozorněním při vyparkování jsou k dispozici až od prostřední výbavy Advance.

Nejzajímavější technikou pod kapotou je však pokrokový hybridní pohon. Spojuje benzinovou patnáctistovku (pracující v úsporném Atkinsonově cyklu) hned se dvěma elektromotory – jeden slouží jako generátor elektřiny, druhý pohání přední kola (v podstatě jde o stejný pohon, jaký má menší Jazz, pro větší HR-V však disponuje vyšším výkonem). To proto, že benzinový motor ve většině situací slouží pouze jako generátor elektrické energie pro elektromotor (kvůli vyšší efektivitě), o přímý pohon kol se stará až ve vyšších rychlostech (od 70 km/h), kdy je elektrický pohon méně účinný.

Hybrid jedinou volbou

HR-V je dalším krokem v elektrifikaci modelové nabídky Hondy v Evropě. Tlak emisních limitů je neúprosný, a Honda proslavená svým motorkářským umem se proto rozhodla pohánět své evropské produkty pouze hybridními jednotkami dobíjenými jízdou – platí to pro malý Jazz, střední HR-V a velké CR-V, které brzy doplní také oblíbený Civic. Prvním čistě elektrickým modelem je mini Honda e, ale brzy budou přibývat další. Pokrok prostě nezastavíš…

Foto: Lukáš Kukla

Hybrid v podání Hondy je velmi inovativní záležitost

To je velmi neobvyklý koncept, ale funguje překvapivě příjemně. Většinu času za volantem máte totiž vážně pocit, že jezdíte s elektromobilem – auto ochotně reaguje na povel pedálu plynu a působí živěji, také vás neruší žádné cukání při řazení. Akorát není úplné ticho, protože nízkokapacitní baterie si nevystačí jen s regenerativním brzděním (s řízenou intenzitou brzdovým pedálem, v režimu „B“ nebo páčkami pod volantem), ale vyžaduje také intenzivní dobíjení benzinovým motorem. Jeho chod je ale slušně utlumený, stejně tak i ve vyšších rychlostech, kdy se stará o pohon, takže se víc ozve akorát pod plným plynem.

Když ale budete něžní, nebude o sobě dávat vědět příliš často a hlasitě (i dálniční přesuny jsou při rozumné rychlosti v pohodě). Ostatně tohle auto nebylo stvořené k závodění, jeho cílem je úspornost, takže nejlépe uděláte, když se za volantem vyklidníte a budete si užívat pohody a efektivity pohonného ústrojí – výsledkem je pak spotřeba kolem pěti a půl litru, přesně jak udávají tabulky.

Foto: Lukáš Kukla

HR-V umí jezdit opravdu úsporně, když chcete. A raději chtějte, protože jízdní styl „cihla na plyn“ k hybridu vůbec nesedí

K poklidnému plutí na elektrické vlně by se hodil spíš houpavější podvozek, ale Honda raději vsadila na pocit jistoty – podvozek je tak naladěním spíš tužší (asi proto, že mimo Evropu je HR-V k dispozici i se 175koňovým turbomotorem), což podporuje jediná volba kol o průměru 18“. Na nich ale nejsou nazuté nízkoprofilové šlupky a tlumiče nabízejí dost poddajnosti, aby se HR-V na českých silnicích necítilo nepohodlně, a posádku tak nevytřáslo. Výhodou je, že do zatáček nebudete muset moc brzdit, což je další plus pro celkovou efektivitu pohonu…

Honda HR-V tak velmi příjemně překvapila – působí výrazně dospěleji s jistým prémiovým nádechem, přitom je stále příkladně promyšlená a praktická, a díky inovativnímu hybridnímu pohonu také ukázkově úsporná. To vše spolu s výrazným zvýšením cen (které ale odpovídá tomu, co vůz nově nabízí) ale také znamená, že se HR-V ještě víc vyhranilo od středního proudu. Určitě to není auto pro každého, ale ti, co si ho budou moci dopřát, budou velmi spokojení.

Nová Honda HR-V se základní cenovkou 729 900 Kč určitě není levná (ale které japonské auto kdy bylo?), vyvažuje to však širokou základní výbavou včetně infotainmentu s navigací a velkého balíku jízdních asistentů.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + 2x elektromotor
Zdvihový objem1 498 cm3
Výkon79 kW (107 k) při 6 000–6 400 ot./min.
Točivý moment131 Nm při 4 500–5 000 ot./min.
Elektromotor131 k a 253 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí131 k a 253 Nm
Převodovkae-CVT
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 452 kg
Akcelerace 0–100 km/h10,6 s
Maximální rychlost170 km/h
Spotřeba (kombinace)5,4 l/100 km
Objem palivové nádrže40 l
Kola a pneumatiky255/50 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 340/1 866/1 582 mm
Rozvor2 610 mm
Objem zavazadlového prostoru335 l
Načítám