Hlavní obsah

Hbitě a úsporně ve městě i mimo něj: Hybridní Nissan Juke vás nenutí nic měnit a ještě umí ušetřit. Ale ne zadarmo

Foto: Lukáš Kukla

Městský crossover s odvážným designem můžete mít nyní i s hybridním pohonem, který přináší řadu výhod v podobě hbitější, úspornější a tišší jízdy, ale také má některé drobné vady na kráse…

Článek

„Odteď už jen elektricky,“ hlásá Nissan slibující, že všechna nově představená auta v Evropě už budou pouze na elektrický pohon. Pokrok prostě nezastavíte. Ale pokud se jeho tempu chcete přizpůsobit, můžete to dělat i pozvolna a bezbolestně – třeba za volantem hybridní verze modelu Juke.

Nissan vlastně všechny své klíčové modely – Juke, QashqaiX-Trail – nabízí s hybridním pohonem, ale technika menšího crossoveru se od větších sourozenců dost liší. Zatímco obě SUV jsou poháněná pouze elektrickým motorem a spalovací funguje jen jako generátor energie, kola modelu Juke může přímo roztáčet jak energie elektronů, tak i spáleného benzinu.

Foto: Lukáš Kukla

Druhá generace modelu Juke už není tak odlišná jako předchůdce. Ale je to právě proto, jak se design za poslední dekádu posunul díky odvaze aut, jako byl pionýrský Juke, zakladatel segmentu malých crossoverů.

Technika je shodná s tou u Renaultu (ClioCaptur) – úsporná benzinová šestnáctistovka je spřažená s elektromotorem prostřednictvím multimodální převodovky (vyvinuté za přičinění expertů z F1 a opatřené 150 patenty) se čtyřmi rychlostmi pro spalovací motor a dvěma rychlostmi pro elektromotor (sladění obou pohonů a uhlazení přeřazení zajišťuje posílený statér-generátor).

Foto: Lukáš Kukla

Úsporná čtyřválcová šestnáctistovka je díky pomoci elektřiny ještě šetrnější. Není problém jezdit v kombinaci za pět litrů. Přeplňovaný benzinový tříválec je slabší, pomalejší a zhruba o litr a půl hladovější.

Zní to složitě, ale za volantem vám to může být jedno, protože hybridní Juke se řídí jako obyčejné auto s automatickou převodovkou. Určitě si všimnete, že je o dost tišší a má poměrně hbité starty – to proto, že se vždy rozjíždí primárně na elektřinu (až do rychlosti 55 km/h) a až 80 % jízdního času ve městě stráví v elektrickém režimu. Dojem z jízdy jako v elektrickém autě můžete umocnit zapnutím e-Pedalu, tedy řízení jedním pedálem přinášejícího efektivnější rekuperaci (brzdění po povolení pedálu plynu obstarává elektromotor generující elektřinu).

Na povel navíc máte kombinovaný výkon 140 koní, takže hybridní Juke je nejvýkonnější a nejrychlejší verzí (litrový tříválec produkuje o 26 koní méně, a na stovce je proto o 0,6 sekundy pomaleji). Ale abyste z něj vymáčkli všechnu sílu, musíte ho chytit pod krkem. A to se už jinak tichoučký motor Juku ozve – právě proto, že má k dispozici jen čtyři kvalty místo běžných šesti. Při zdolávání velkého kopce, předjíždění nebo připojování do rychlejšího pruhu je hlučnější většinou jen na pár sekund a pak zase ztichne, ale při dálničních 130 km/h už o něm víte možná o trochu víc, než byste si přáli.

Foto: Lukáš Kukla

Vpředu si snadno uděláte pohodlí, vzadu je pro dospěláka místa o trochu méně, je to spíš pro děti. Kufr hybridu je také o 68 litrů menší, pořád ale nabízí solidních 354 litrů.

Dálniční přesuny příliš nesvědčí ani jeho spotřebě, která zvolna stoupá někam k šesti litrům. Při pohybu po okreskách a slušném zacházení se vám odvděčí spotřebou kolem krásných pěti litrů. Ve městě ji pak díky častější rekuperaci stlačíte klidně až na úroveň parádních čtyř litrů.

To tak nějak napovídá, pro jaké účely je hybridní Juke určený – při pohybu v městských ulicích a při příměstském dojíždění prokáže své kvality nejlépe. Také byste ho měli vnímat spíše jako druhé auto do rodiny (případně první pro bezdětné páry), protože na zadních sedačkách není místa vyloženě nazbyt a baterie hybridního pohonu ukousne z kufru 68 litrů jeho objemu (stále mu však zůstává solidních 354 litrů). Pokud ale přesně takové auto potřebujete, hybridní Nissan Juke vám bude dělat velkou radost.

Jen se připravte, že si za něj připlatíte – zvlášť když Nissan nabízí benzinové verze ve zvýhodněné jubilejní edici oslavující 90 let japonské značky (běžící až do konce listopadu). Juke 1,0 DIG-T ve druhé výbavě Acenta tak pořídíte již za 499 990 Kč s manuální převodovkou a za 539 990 Kč s automatem. To hybridní Juke ve vyšší výbavě N-Connecta (která je pro HEV základem) stojí oficiálních 729 000 Kč, což je aktuálně o 160 tisíc víc než zvýhodněný benzin s automatem. A tolik vám úsporný hybridní pohon jen tak neušetří…

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, atmosférický, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 598 cm3
Výkon69 kW (94 k)
Točivý moment148 Nm
Elektromotorelektromotor 36 kW (49 k), startér-generátor 15 kW (20 k)
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí105 kW (143 k)
Převodovkamultimódová automatická (2 stupně elektromotor, 4 stupně benzinový motor)
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 325 kg
Akcelerace 0–100 km/h10,1 s
Maximální rychlost166 km/h
Spotřeba (kombinace)5,0 l/100 km
Objem palivové nádrže46 l
Kola a pneumatiky225/45 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 210/1 800/1 593 mm
Rozvor2 636 mm
Objem zavazadlového prostoru354 l
Načítám