Hlavní obsah

Francouzi ji upozadili, Češi oblíbili. Naftová DS 7 nemá dynamické ambice, přeje však šetřivým pohodářům

Foto: Jakub Misík

Francouzi sice chtěli na ryze plug-in hybridní vlně doplout až do čistě elektrické éry, ovšem plachetnice DS Automobiles počítala také s lehkou úpravou směru plavby ve formě dieselového čtyřválce i pro nejprodávanější DS 7. A minimálně v Česku se to vyplatilo.

Článek

Modernizací prošla francouzská DS 7 sice už koncem roku 2022, ale od té doby Francouzi promovali spíše plug-in hybridy. V rodině DS 7 se totiž objevil například vrcholný 360koňový model vybavený sportovní podvozkem, který si prosadila tehdejší ředitelka značky DS Béatrice Foucher.

Foto: Jakub Misík

DS upravilo výbavy, takže jsou nyní přehlednější.

V segmentu středních a velkých SUV se ovšem pohybuje klientela, která nedá na dieselový motor dopustit, což se ve finále potvrdilo i českému zastoupení DS, protože naftová varianta u nás tvoří asi polovinu prodejů řady DS 7.

Letos se u Francouzů děly velké změny a došlo k zeštíhlení výbav prakticky na dvě. Jmenují se Pallas a Étoile, odkazují na historii a dělají v ceníku trochu větší pořádek. A právě základní provedení s naftou jsme vyzkoušeli i my a máme dobré zprávy.

Designově se naftová sedmička od svých plug-in hybridních sourozenců liší asi jenom absencí druhého víčka na boku, kde se normálně ukrývá nabíjecí konektor. Ten u naftového čtyřválce 1,5 litru o 130 koních a točivém momentu 300 Nm posílaném skrze osmirychlostní automat výhradně na předek není potřeba, protože jednotka není žádným způsobem elektrifikovaná.

Foto: Jakub Misík

Jasně, více by se nám pod kapotou líbil dvoulitrový diesel, ale patnáctistovka nemusí být nutně jen volba z nutnosti. Ačkoli jiný ryze spalovací pohon DS 7 pro Evropu nemá.

Jasně, člověk by pod kapotou ocenil dříve (ještě před faceliftem) zastavovaný dvoulitr, ale ten se značce nehodí do emisního balíčku. Patnáctistovka sice proti dvoulitru nemá takový výkon, ovšem u dieselu jde spíše o vyšší točivý moment dostupný odspodu.

Vzhledem k hmotnosti SUV 1 510 kg bez řidiče není 300 Nm úplně závodnický parametr, ovšem odladěné odstupňování osmirychlostní automatické převodovky zajišťuje očekávanou agilitu. Ačkoli určitá absence síly se projeví v prudším stoupání. Tam autu prostě musíte dát napít (kolikrát na plno), aby si drželo dynamiku.

V sedmičce na rozdíl od ropné čtyřky musíme pochválit odhlučnění kabiny, které je zejména u dieselů důležité. Chrochtavý zvuk motoru pracujícího na vznětovém principu je tak u DS 7 úspěšněji potlačen a neruší ani v zátěži. Na druhou stranu od prémiového modelu tohle tak nějak očekáváte.

Foto: Jakub Misík

Šest na sto v zimě, to není zlé.

Hlavním tahákem naftové sedmy je hlavně spotřeba. Ta se v průměru pohybuje na zimních pneu 235/50 R19 okolo 6 litrů na sto, což znamená celkový dojezd na 55litrovou nádrž cirka 900 km. A to je vlastně důvod, proč sice obrečíte dvoulitr, ale patnáctistovkou s automatem nepohrdnete.

On je sice plug-in hybrid technicky celkem zajímavý, zejména ten dvouelektromotorový, ovšem naplno funguje jen tehdy, když ho pravidelně nabíjíte. Do města nic efektivnějšího než čistý elektropohon nenajdeme, ovšem na dálky už začínají převažovat výhody naftového motoru.

Foto: Jakub Misík

Menší kola = vyšší jízdní pohodlí. Ta u DS mají navíc aero kryty.

A DS 7 jde celkem bez problémů uchopit jako cestovní SUV, protože i v základu s konvenčním odpružením nabízí dostatek pohodlí. K tomu přispívají ještě ergonomická vyhřívaná sedadla čalouněná alcantarou, nezávislé odpružení obou náprav a nasazení pneumatik s profilem bočnice 50. Tedy žádné balony, ale ani tvrdší nízkoprofily.

Digitální moderna

Kabina je pořád moderní, byť koncepčně už dobře známá. Přece jen model ještě jako DS 7 Crossback debutoval v roce 2017, kde ukázal rozložení palubní desky ve stylu digitálních budíků, centrální dotykové obrazovky a širokého středového tunelu s ovladači oken.

Facelift autu vetkl nové softwarové rozhraní infosystému, čímž vyřešil jednu z největších bolístek tehdejšího Crossbacku. Grafika i funkce byly tehdy staršího ražení, stejně jako navigace.

Foto: Jakub Misík

Koncepce interiéru je stále moderní, ale už na ni pár let koukáme.

Aktuálně máte v DS 7 rychlé widgetové rozhraní podporující umělou inteligenci ChatGPT. Tu jsme si detailněji probrali v testu mild-hybridní DS 3, ovšem v kostce jde o hlasový chatbot, který vám poví pohádku, vtip, ale také poradí, co koupit ženě k svátku nebo kde najdete nejbližší květinářství.

Rovněž digitální přístrojový štít dostál grafických vylepšení, takže působí více současně, ačkoli na digitální budíky nejnovějších konkurentů někdy nedostačuje (vzhled, funkce, nastavení). Jedno eso ovšem DS 7, byť za příplatek, přece jen má. Jde o pasivní noční vidění, tedy prvek, který dnes nabízí už málokdo.

Foto: Jakub Misík

Jak infosystém, tak budíky dostaly nové rozhraní a lepší grafiku.

Zbytek základní výbavy pak tvoří hromada asistenčních systémů, snadné vypínání povinného (zde překvapivě diskrétního) hlídače rychlosti, přední i zadní senzory, zadní kamera nebo matrixové lampy. Volitelně můžete auto mít s panoramatickou střechou nebo plug-in hybridy vylepšené adaptivním odpružením řízeným kamerou.

Za pozitivní zmínku ještě stojí dělená loketní opěrka s úložným prostorem, přední krytý úložák s bezdrátovou nabíječkou mobilů a kufr o objemu 555 litrů (1 752 litrů po sklopení zadních sedadel).

Foto: Jakub Misík

Základní kufr má objem 555 litrů, spodní podlážka jde dát do dvou úrovní.

Diesel asi dožije

Naftová DS 7 se nejspíš nebude prodávat na kila jako Škoda Karoq nebo Hyundai Tucson, ovšem pokud vás nějakým způsobem značka DS a její historie osloví, pak se sedmička s dieselem nabízí jako příjemná alternativa k benziňákům do zásuvky.

Foto: Jakub Misík

DS je také o volbě materiálů a ozdůbek. V základu máte alcantaru kombinovanou s látkou.

S faceliftem se navíc model nezbavil svého avantgardního kukuče, takže se za ním sem tam někdo ohlédne, protože vypadá jinak a nosí emblémy značky, kterou mnozí dosud neznají. Přitom „déeskami“ jezdí třeba televizní stálice Lucie Borhyová nebo houslový virtuos a sběratel pokut Jaroslav Svěcený.

Od naftové varianty DS 7 nečekejte dynamiku hodnou německé prémie nebo futuristické designové experimenty z dílen korejských automobilek, ale komfort, úsporný provoz a velkou dávku pařížského stylu.

Pokud byste si chtěli přece jen počkat na novou generaci, na níž Francouzi momentálně pracují, dost možná se už nebude nabízet s naftovým pohonem, nýbrž jen jako benzinový mild-hybrid a plug-in hybrid.

Ačkoli kdoví, šéf koncernu Stellantis (kam DS patří) Carlos Tavares nedávno předčasně rezignoval a nový kapitán možná povede čtvrtý největší automobilový křižník světa trochu jiným směrem. Jasno bude snad už do několika měsíců.

Každopádně základní DS 7 1.5 BlueHDi 130 EAT8 po faceliftu stojí ve výbavě Pallas od 1 150 000 Kč, v edici věnované Exupérymu od 1 230 000 Kč a v nejvyšší výbavě Étolie od 1 305 000 Kč. Záruka na vozidlo pak činí 5 let nebo 100 000 km.

Technické údajeDS 7 1.5 BlueHDi 130 EAT8
Motorvznětový čtyřválec
Zdvihový objem1 499 cm³
Výkon96 kW (130 k) při 3 750 ot./min.
Točivý moment300 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 510 kg
Akcelerace 0–100 km/h10,9 s
Maximální rychlost195 km/h
Kombinovaná spotřeba (WLTP)5,5–5,6 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky235/50 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 593/1 890/1 625 mm
Rozvor2 738 mm
Objem zavazadlového prostoru555/1 752 l
Načítám