Článek
Nabídka pick-upů na českém trhu v posledních letech značně prořídla. Odporoučel se Renault Alaskan, sourozenecký Nissan Navara, vzpomínka na Fiat Fullback už působí jako z pravěku. Příliš se neosvědčila ani myšlenka pick-upu prémiového, a tak jsme se v roce 2020 rozloučili také s Mercedesem třídy X. Zůstává jen pár stálic včetně Volkswagenu Amarok a Fordu Ranger, což jsou od nové generace pokrevní sourozenci.
Historie Rangeru je dlouhá přes čtyřicet let. Za tu dobu vzniklo pět generací, minulá a zbrusu nová už na moderní platformě T6. To kromě jiného znamená zachování poctivého rámového podvozku, vnější rozměry se měnily jen minimálně. Poslední Ranger má o 50 milimetrů prodloužený rozvor, o 60 mm si polepšil rozchod kol.
Přesto si vůz s předchůdcem nespletete. Novinka má zbrusu novou příď s robustní maskou, takže se teď svým stylem mnohem více podobá větší F-150. Zkoušený exemplář je vyšperkován bohatou výbavou Wildtrak (nad ní už je pouze luxusně pojaté Platinum), kterou poznáte třeba díky obouvaným osmnáctkám, antracitovým detailům, podélným střešním ližinám či standardně dodávané čtyřkolce.
„Dělňas“ se vším všudy
Ale pozor, neškatulkujte si Ranger jako další navoněnou stylovku. Toto auto nezapomíná na svůj původ a primární zaměření. Na korbu naložíte jednu europaletu (ve verzi Single Cab dokonce dvě) a až tunový náklad.
Zároveň korba disponuje nespočtem chytrých řešení, která pracantům usnadní každodenní život – posuvná lišta se čtyřmi oky pro uchycení nákladu, prolisy pro instalaci vlastních rozdělovačů, osvětlení, integrované elektrické zásuvky, držák na nápoje, otvírák na pivo, pravítko… Velmi snadno se z prostoru vzadu může stát plnohodnotný pracovní stůl. Vhod určitě přijde elektricky ovládaná hliníková roleta, kterou můžete zatáhnout tlačítkem v korbě, případně uvnitř interiéru.
Jako v osobáku
Boční nášlapy tu nejsou jen na parádu. Při vyhoupnutí se do kabiny opravdu přijdou vhod, stejně jako madla umístěná na prvním páru sloupků. Výškou posezu strčí Ranger do kapsy i leckteré SUV. Když popojíždíte v koloně, provoz kolem vás jako by se najednou sestával z dětských autíček na ovládání.
Že uvnitř budete muset odpouštět takové ty tradiční neduhy užitkových aut? Kdepak. Ranger v kabině působí jako kterékoliv jiné osobní auto. Navíc velmi dobře vybavené. K dispozici mám moderní multimediální systém s 12" obrazovkou, jíž sekundují desetipalcové digibudíky. Aktualizace vzduchem? Jistě. Bezdrátové nabíjení telefonu? Beze všeho! Připočtěme k tomu komfortní křesla kombinující kůži a vinyl, solidní porci prostoru v obou řadách a dostáváme auto, které je využitelné pro široké spektrum uživatelů.
Ten správný motor
Jak jsem nastínil v úvodu, Ranger sice benzinový motor umí, ale pouze ve vrcholové a specifické verzi Raptor. Všední varianty spoléhají na dvoulitrové turbodiesely (170 a 205 koní), nad nimiž je posazena třílitrová V6 s výkonem 240 koní a obrovským 600newtonmetrovým krouťákem!
Správný počet válců poznáte po prvním sešlápnutí plynového pedálu, kdy motor žene celou strojovnu vpřed za doprovodu sympatického brumlání. Nečekejte atletický odšťuch z místa, ale spíše mohutný zátah za jakýchkoliv okolností, který je pro objemné nafťáky typický. Navzdory slušným parametrům jako kdyby vás motor vybízel spíše k pohodovější jízdě a plynulému zrychlení, čemuž značně pomáhá spárování s 10stupňovým automatem. Jeho řazení občas jako kdyby nebralo konce.
Svižné přesuny Ranger také umí, v opravdu vysokém tempu se ale začnou projevovat negativa – poskládat skoro 5,4metrového drobečka do zatáčky dá poměrně dost práce a na náhlou změnu směru nereaguje tak ochotně. A dost zabrat dostávají v takovém případě i brzdy, od kterých bych možná očekával trochu výraznější nástup.
Rámový podvozek s tuhou zadní nápravou, sofistikovaná čtyřkolka s uzávěrkou diferenciálu, poctivá světlá výška i nájezdové úhly… že se Ranger mimo zpevněné cesty a v terénu neztratí, je samozřejmost. Mě však mile překvapila jeho využitelnost coby normálního auta. Pořád se vejde do podzemních garáží nákupáku a byť obouvá terénnější gumy, na asfaltu je i s prázdnou korbou pohodlným a dobře odhlučněným přepravníkem, ve kterém se nemusíte děsit ani dálek. A spotřeba? S trochou snahy jedenáct litrů, bez ní se průměrný odběr ustálí kolem 13 l/100 km. To je vzhledem k velikosti a charakteru vozu slušné, obzvlášť s velkou 80litrovou nádrží.
Nový Ranger vyniká svou všestranností. Skvěle funguje jako normální auto, rodinný přepravník na dlouhé vzdálenosti, ale i coby parťák do nepohody či pro pracovité kutily. Se správným motorem je to zkrátka lék na všechny chlapské starosti!
Ceník začíná na 1,2 milionu za slabší z dvoulitrových nafťáků. Šestiválcový turbodiesel koupíte až s výbavou Wildtrak za 1 684 320 Kč. Že byste přece jen raději šest válců s vůní benzinu? Může být, na vrcholový Raptor si ale připravte minimálně 1,9 milionu.
Technické údaje | Ford Ranger Wildtrak V6 |
---|---|
Motor | vidlicový šestiválec, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 2 956 cm3 |
Výkon | 176 kW (240 k) při 3 250 ot./min. |
Točivý moment | 600 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | automatická, 10 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 300 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,7 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 10,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 80 l |
Kola a pneumatiky | 255/65 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 370/1 910/1 884 mm |
Rozvor | 3 270 mm |
Český ceník | leden 2024 |
Cena modelu od | 1 197 900 Kč |
Cena testované výbavy od | 1 684 320 Kč |