Článek
Ford Mustang dnes patří k motoristickým ikonám, přičemž poslední dobou byl výrazně vidět hlavně proto, že zástupci Fordu prohlásili, že jej stále budou vyrábět s osmiválcovým motorem. Takže zatímco konkurence u Dodge a Chevroletu motory V8 odpískala, ve Fordu řekli downsizingu rázné NE!
Ačkoli, přemýšleli jste někdy nad tím, že prodeje elektrického Mustangu vlastně pomáhají automobilce zlepšit její flotilové emise, aby mohla i v Evropě pořád nabízet osmiválcový fastback se zadním pohonem? Ne? Ve finále to tak prostě je…
Kontroverze: Jméno
Začneme tou největší a vlastně jedinou podstatnou kontroverzí, kterou je samotný název Mustang. Model, jenž byl do té doby lynčován maximálně za přeplňovanou čtyřválcovou pohonnou jednotku 2,3 litru EcoBoost, najednou získal v očích řad fanoušků nového nepřítele – elektropohon.
Veřejnost se tak rozdělila na několik táborů, přičemž vyznavači ryzích osmiválců nemohli, potažmo dosud nemohou modelu Mach-E přijít na jméno a jednoduše jej neuznávají. Pak jsou ovšem lidé, jimž tento elektromobil z mnoha důvodů zaimponoval. A těm je jméno jedno, případně ho vítají.
Superklad: Velký trakční akumulátor
Jednou ze zásadních nevýhod elektromobilů je omezený dojezd, ovšem Mustang Mach-E tímto netrpí ani v základním provedení, jelikož nabídne velkou trakční baterku s využitelnou kapacitou buď 72,6 kWh (základní), nebo 91 kWh. A na tom už jde slušně stavět.
Výchozí 269koňová zadokolka zvládne dle WLTP protokolu ujet na jedno nabití 470 km, zatímco ta výkonnější o 294 koních s větší baterkou je otypovaná na 600 km! Tyto modely nám z hlediska elektromobility dávají vůči ceně největší smysl.
Ford ovšem nabízí i pohon všech kol, kdy základní model 4 × 4 s 315 koníky ujede díky základní baterce až 428 km na jedno nabití. Další varianta má výkon 351 koní, velkou baterku a dojezd až 550 km. Vrcholem je pak verze GT o 487 koních s dojezdem 490 km.
Klad: Důstojný parťák spalováku
Ford Mustang s osmiválcovým motorem hýří výkonem i akcelerací, nicméně ani nejsportovnější elektrický člen koníkové rodiny se nenechá zahanbit. Provedení Mach-E GT s adaptivním odpružením, obřími brzdami a specifickými sedadly sice nabídne výkon jen 487 koní, ale má točivý moment 860 Nm, což už je monstrózní síla.
Díky tomu tento vůz s pohonem 4 × 4 zrychlí z nuly na sto za 4,4 sekundy a letí až 200 km/h, takže je z hlediska dynamických parametrů rozhodně důstojným parťákem svého spalovacího kolegy. Jen pochopitelně při těchto sportovních radovánkách mizí procenta baterie velmi rychle.
Superzápor: Absence tepelného čerpadla
Jelikož u elektromobilů není teplo jako u spalováků „zadarmo“, ale naopak stojí elektrickou energii, mělo by být tvoření tepla a nakládání s ním vyřešeno co nejefektivněji. Ve Fordu si ovšem řekli, že tolik užitečnou, funkční, praktickou a energii šetřící věc, jakou je tepelné čerpadlo, do auta prostě nedají.
A to ovlivňuje zejména zimní spotřebu na zimních pneu, která je kombinovaně kolem 23 kWh, potažmo při větším podílu nájezdu po dálnicích 24–25 kWh na sto. A jsme si jistí, že s tepelným čerpadlem, které přestává být účinné až někdy kolem -10 °C, by se zimní energetický apetit vozu snížil.
Zápor: Dotykové ovládání
Zanést většinu ovládacích funkcí vozidla do dotykového displeje je sice pro výrobce úsporné a šetří to místo v autě, nicméně trpí tím ergonomie a intuitivnost ovládání. Ono u Fordu stejně jako Tesly není dotykové ovládání úplně k zahození, ale na fyzická tlačítka prostě virtuální zkrátka ještě nemají.
Zápor: Přístrojový štít
Ne že by vestavěný digitální přístrojový štít byl nějakým způsobem špatně udělaný, dokonce je i graficky pěkný, měnící svůj vzhled podle jízdního režimu a denní doby.
Na druhou stranu jej prakticky nelze nijak konfigurovat, třeba přesunout rychloměr zprava doprostřed a ani neumí zobrazovat např. data z palubního počítače nebo další rozšířené informace, které by řidič uvítal přímo před očima, a nejen na centrální 15,5palcové obrazovce.
Klad: Výbava
Dříve platilo, že u elektromobilů byla vzhledem k jejich vysoké prodejní ceně dodávaná i vysoká výbava, nicméně toto kvůli cenovým bojům už plošně neplatí a někteří výrobci se uchylují k tomu, že začínají šetřit i na výbavě elektrických aut.
Mach-E tímto však netrpí, jelikož se podle varianty dostává do příplatků jen např. prémiové audio, prosklená střecha, elektricky ovládané páté dveře, elektrické nastavení sedadel (pro základní výbavu). A to jsou věci, bez kterých lze pohodlně fungovat.
Na druhou stranu je například škoda, že si nelze pro základní provedení navolit třeba adaptivní diodové lampy, jelikož standardem jsou statické LED, nicméně s automatickým spínáním včetně dálkových.
Fakt: Poloautonomní jízda
Model Mach-E už je technicky připraven na poloautonomní jízdu, při níž řidič nemusí používat ruce (držet volant) a nohy (ovládat pedály), ovšem musí sledovat provoz před sebou, tj. nesmí odvrátit zrak od dění vpředu po dobu delší než pěti sekund.
Zároveň nejde o plnohodnotnou úroveň 3 autonomního řízení, jakou má například Mercedes-Benz, ale takový lepší systém úrovně 2,5.
Auto navíc prozatím neumí samo měnit jízdní pruhy, přičemž další překážkou je legislativa, která dosud není celoevropsky daná/přijatá. Tento systém u Fordu pojmenovaný Blue Cruise tak mohou zatím využít jen zákazníci na dálnicích Německa a Velké Británie s vozidlem určeným pro tamní trh.
Fakt: Cena
Kupujete-li fordku, vyplatí se počkat si na slevové akce, které umí jinak vesměs vyšší ceny vozidel sestřelit na přijatelnou, ne-li velmi zajímavou úroveň. A příkladem budiž znovu Mach-E.
Aktuálně se totiž základní zadokolka prodává za 1 238 900 Kč a to je vzhledem k velikosti akumulátoru (72,6 kWh využitelná) a bohaté standardní výbavě hodně zajímavá částka. Model s větší baterkou (91 kWh využitelná), který doporučujeme ze všech variant nejvíce, pak vyjde na 1 431 900 Kč, což je skutečně solidní cena, jíž umí přímo konkurovat leda Tesla Model Y, Peugeot e-3008 Long Range (později na našem trhu), Nissan Ariya, Renault Scenic E-Tech nebo Čína.
Základní čtyřkolka pak stojí 1 398 900 Kč, ta s větší baterkou 1 591 900 Kč. Vrcholná čtyřkolka GT následně vyjde 1 803 900 Kč, což je mimochodem podobná suma, kterou dáte za plně vybavený Coupé Enyaq RS či Laurin & Klement s baterií s využitelnou kapacitou 77 kWh a nižším výkonem i krouťákem.
Ford Mustang Mach-E se vlastně nikterak nesnaží lézt do zelí spalovacímu Mustangu, který má častokrát úplně jinou klientelu. Jde o dynamicky laděné SUV na elektrický pohon, v jehož nabídce najdete modely od standardu přes ten s dlouhým dojezdem (gros elektroaut) po ten nejsilnější označený GT, který má krouťák jako výkonné supersporty. Každopádně v rámci akčních cen je Mach-E elektromobilem, nad nímž má dnes skutečně smysl uvažovat.