Hlavní obsah

Ford Mustang Mach 1 – Poslední akční hrdina

Foto: Lukáš Kukla

Velký kus oceli a nabroušený vzhled, co přitahuje pozornost. Spousta rychlosti a spousta řevu, k tomu spousta radosti, případně spousta strachu. A samozřejmě skvěle znějící jméno – Mustang Mach 1. Prostě poctivé americké sportovní auto s velkým srdcem.

Článek

Tohle je pan motor. Osm válců uspořádaných do „V“. Pět litrů objemu. Červené pole v 7 500 otáčkách. Výkon 460 koní vrcholící až těsně pod touto úrovní, doplněný mohutným zátahem 529 Nm. A k tomu ten zvuk. Začíná zlostným odkašláním při nastartováním a pokračuje naštvaným brbláním na volnoběh. Pak s rostoucími otáčkami nabírá na síle a intenzitě jako blížící se bouřka a graduje u červeného pole, kdy už máte chlupy na celém těle v pozoru.

Foto: Lukáš Kukla

Pod kapotou Mustangu Mach 1 se ukrývá stádo 460 koní

Řidičské vzrušení jde kromě zvuku ruku v ruce i s rychlostí. Buďte dost šikovní s manuální převodovkou a Mach 1 vás odmění stovkou za fantastických 4,8 sekundy (volba desetistupňového automatu tento čas zkrátí na 4,4 sekundy) a v akceleraci bude pokračovat až k metě 260 km/h. A protože mluvíme o výkonném autě s americkým pasem, sluší se zmínit, že čtvrtmíli spořádá za 12,6 sekundy s cílovou rychlostí 156 km/h. Dominic Toretto by možná jen pokrčil svými velkými rameny, ale garantuju vám, že vy z jeho rychlosti budete na větvi.

Foto: Lukáš Kukla

Prázdná silnice, plný plyn, řev motoru a akcelerace, která vás zamáčkne do sedačky. Takhle chutná svoboda!

Kde se Mach 1 vzal?
Historické označení Mach 1 se poprvé objevilo na modelu ročníku 1969 – tehdy vyplňovalo mezeru mezi základní verzí GT a silnějšími Bossy a Shelbynami. Dnes je to vlastně stejné. Mach 1 je o něco ostřejší než osmiválcové GT, ale pořád není tak výjimečný a rychlý jako Shelby GT350 nebo GT500. V Evropě má jen o 11 koní víc než GT (v rodné Americe nespoutané emisními restrikcemi disponuje výkonem 480 koní), ale dohání to rozsáhlými úpravami podvozku. To z něj dělá ostřejší řidičské náčiní, ale zase ne o tolik.

A oproti americkému zvyku není všechna ta rychlost vyhrazena pouze rovinkám. Mach 1 se totiž učil zatáčet od vyhlášeného okruhového řezníka jménem Shelby GT350 – od něj pochází část podvozkových dílů a převodovka Tremec, přizpůsobená pro okruhové zacházení, která umí automatické meziplyny. Silnější GT500 pak daroval některé části přední nápravy nebo chlazení zadního diferenciálu, další komponenty jsou převzaty z Bullittu nebo Performance paketu pro verzi GT. Celý tento mix je postavený na specificky naladěných adaptivních tlumičích MagneRide s 19“ koly nazutými do sportovních pneumatik Michelin Pilot Sport 4.

Foto: Lukáš Kukla

Mach 1 si svou rychlost z rovinky udrží i v zatáčkách

Výsledkem je skvěle naladěný podvozek, který umí být dost pohodlný (na sportovní auto) i na českých okreskách, přitom má spoustu jistoty a stability pro velmi rychle projížděné zatáčky. Na hraně, kde verze GT vyměkla, se Mach 1 cítí jistý v kramflecích – šestipístové brzdy Brembo jsou prostě k neutahání a se vší hmotou svalnatého obra si poradí, v nájezdu se pak můžete opřít o grip předku posílený rozpěrnou tyčí mezi tlumiči, vykroužit přesně vingl a na výjezdu tomu naložit, co se do zadních gum o šířce 275 mm vejde. A co si troufnete.

Foto: Lukáš Kukla

Výkonu má na rozdávání, takže s plynem byste měli být opatrní

Poznáte ho na první pohled
Mach 1 podporuje mechanické odlišnosti svébytným designem: hlavním poznávacím znakem je mřížka chladiče s kulatými otvory připomínajícími náporové sání a znakem Mustangu v matném provedení, k tomu je tu upravený tvar nárazníku, vytažené prahy, záď se spojlerem a upraveným nárazníkem. Podběhy vyplňují 19palcová litá kola a za nimi jsou kontrastně lakované třmeny brzd Brembo. A pokud by vám to pořád nebylo jasné, najdete tu i několik znaků Mach 1 a „závodní“ polepy. Akorát typické žaluzie na zadním okně chybí, ty se ale dají dokoupit na eBay.
Foto: Lukáš Kukla

Mach 1 spolehlivě poznáte podle masky se dvěma kulatými otvory

Pamatujte totiž na to, že Mustang je pořád trochu humpolácké auto – poznáte to ve volantu a řazení, poznáte v přesnosti při plném kalupu a poznáte to i na limitu, protože jeho 4,8metrová délka a 1,8tunová hmotnost podléhají přísným zákonům fyziky. Mach 1 umí kousnout (což dokazuje spousta potupných videí na Youtube, kde Mustang opouští srazy nejdříve smykem a následně na odtahovce). Musíte ho prostě pořádně bodnout ostruhami do slabin a nepouštět za žádnou cenu otěže, jinak se vás pokusí vyhodit ze sedla.

Pokud ale nejste úplné řidičské hovado a za volantem používáte také rozum, rychle se s Mustangem Mach 1 skamarádíte. A budete si ho moci užívat skutečně denně – i při běžném používání je poměrně pohodlný a klidný, nemá problém s retardéry a je z něj slušně vidět (což bude pro mnoho majitelů sportovních aut příjemná změna), má překvapivě prostorný kufr a nepřekvapivě nepoužitelná zadní sedadla (na bundu nebo tašku je to ale v pohodě). Motor si při běžné jízdě jen sametově brumlá, takže už budete muset překousnout jen jeho průměrnou 15litrovou spotřebu (dálky umí za 11 l/100 km) a maximálně 400kilometrový dojezd. Jenže to vás čeká s každým opravdu výkonným sporťákem…

Mustang Mach 1 je tak stejně použitelný jako GT, ale citelně sportovněji nadšený. Nutí vás si všechnu rychlost za volantem poctivě odpracovat, za vaše nasazení vás však odmění vzrušujícím zvukem, strhujícím tempem a přívalem endorfinů měrou vrchovatou. Ne, nestala se z něj okruhová zbraň, na to je přeci jen moc velký, těžký a humpolácký, ale jestli je GT auto na „sedm desetin“, Mach 1 to posouvá na „osm desetin“. A to je ideál na pravou okreskovou zábavu a občasné odskočení na okruh.

Hlavně však má pod kapotou MOTOR – jeden z mála případů, pro které budeme oplakávat přechod na elektromobilitu. Takže rozbijte prasátko, vyluxujte účet a vyberte stavební spoření, přišel čas udělat si radost, dokud to ještě jde.

Ford Mustang Mach 1 s manuální převodovkou pořídíte za 1 694 900 Kč, verze s 10stupňovým manuálem pak stojí 1 764 900 Kč (je o něco rychlejší, čas na stovku spadne o 0,4 sekundy, ale na druhou stranu přijdete o kus propojení s vozem). Pokud chcete ušetřit a nepotřebujete jezdit tak rychle, klasické kupé GT docela stačí a ušetříte 300 tisíc (nebo 200 tisíc, pokud zvolíte kabrio).

Technické údaje
Motorvidlicový osmiválec, uložený vpředu podélně
Zdvihový objem5 038 cm3
Výkon338 kW (460 k) při 7 250 ot./min.
Točivý moment529 Nm při 4 900 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonzadních kol, samosvorný diferenciál
Pohotovostní hmotnost1 839 kg
Akcelerace 0-100 km/h4,8 s
Maximální rychlost262 km/h
Spotřeba (kombinace)12,4 l/100 km
Objem palivové nádrže61 l
Kola a pneumatikypřední 255/40 R19, zadní 275/40 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 784/1 916/1 381 mm
Rozvor2 720 mm
Objem zavazadlového prostoru408 l
Načítám