Článek
K hybridu s externím dobíjením se mimochodem váže jedna zajímavost - věděli jste, že Kuga PHEV je nejprodávanějším plug-in hybridem v Evropě za roky 2023, 2022 a 2021? Ne? Tak teď už víte…
Omlazenou Kugu poznáte na první pohled podle nové přídě s menší maskou chladiče, odlišným nárazníkem a především přepracovanými LED světlomety, které dokonce propojuje nová světelná lišta. Přepracovaná světla, opět typu LED, najdeme i vzadu. Páté dveře pak přišly o výrazné madlo, takže záď nyní působí trochu uhlazenějším dojmem.
Ford navíc některé designové a stylistické detaily přizpůsobil výbavovým verzím, takže třeba provedení ST-Line a ST-Line X vypadají trochu sportovněji, zatímco nová varianta Active X má například díky ochranným dílům v náraznících a na bocích působit spíše robustně.
Nám do testu dorazila Kuga ST-Line X vybavená sportovněji tvarovanými nárazníky se stříbrnými prvky, červeně lakovanými brzdovými třmeny, výraznými koncovkami výfuku nebo větším střešním spoilerem.
K této verzi standardně patří 18palcová kola, náš exemplář však dostal devatenáctky obuté do pneumatik o rozměru 225/55. Musím říct, že v kombinaci s modrým metalickým lakem karoserie tohle kompaktní SUV vypadá vážně hezky.
Uvnitř se modernizovalo. A zmizela tlačítka
Modernizace se výrazně podepsala také na podobě interiéru, hlavním cílem byla modernizace vybavení a technologií. Palubní deska dostala nový 12,3palcový digitální přístrojový panel s konfigurovatelnou grafikou a 13,2palcovou obrazovku infotainmentu. I ten je čerstvý, Ford do Kugy nasadil systém v aktuální verzi Sync 4, která nabízí poměrně střízlivé a přehledné prostředí s logickým uspořádáním.
Přítomnost nového multimediálního systému a velké obrazovky bohužel současně znamená odstranění celé řady fyzických tlačítek, chyběl mi zejména samostatný panel pro ovládání klimatizace. To nyní probíhá výhradně přes obrazovku – a podle mě jde o krok špatným směrem.
Pochválit naopak musím řešení deaktivace otravného a nepřesného upozorňování na překročení domnělé povolené rychlosti. Ford si uvědomil, že vypínání přes infotainment je zdlouhavé, proto řidiči nabízí možnost delšího stisknutí tlačítka s nápisem LIM na volantu. Jednoduše ho podržíte stlačené a systém tím umlčíte. Tedy alespoň do dalšího nastartování.
Kromě nových displejů a palubního systému Kuga dostala také například 360° kamerový parkovací systém pomocníka s taháním přívěsů. V infotainmentu je kontrolní seznam všech úkonů ke správnému připojení k vozu a navigace umí při zadání parametrů přívěsu (do paměti vozu si jich můžete uložit hned několik) navrhnout vhodnou trasu bez překážek a komplikací, kupříkladu nízkých mostů. Plug-in hybridní Kuga mimochodem může táhnout až 2,1tunový brzděný přívěs.
Co kompaktnímu SUV i po modernizaci zůstalo, je mimořádně příjemná atmosféra v kabině. A o verzi ST-Line X to platí obzvlášť, potěší totiž například skvělými sedadly s certifikací AGR, dobrým výhledem do všech směrů, slušnou nabídkou odkládacích prostor, parádním audiosystémem B&O a nadprůměrnou dávkou praktičnosti.
K využitelnosti zadních sedaček přispívá skutečnost, že jsou posuvné, což umožňuje prodloužit podélný prostor pro nohy cestujících až na více než jeden metr. Pasažéři vzadu navíc najdou dost místa i nad hlavou.
Když naopak budete potřebovat spíše kufr, posunutím lavice vpřed si dokážete vytvořit dodatečných až 140 litrů prostoru pro náklad. Zavazadelník plug-in hybridní Kugy pobere 581 litrů (se sadou na opravu pneumatik; s minirezervou objem činí 518 litrů), po sklopení zadních opěradel vůz odveze až 1 530 litrů.
Svižně i úsporně
Ford aktuálně pro Kugu nabízí pět motorizací a všechny spoléhají primárně na benzin. Základ představuje provedení 1.5 EcoBoost o výkonu 110 kW s šestistupňovou manuální převodovkou, v ceníku pak následuje 134kW 1.5 EcoBoost spřažený výhradně s osmistupňovým automatem a pak jsou k dispozici už jen elektrifikované verze.
Kuga 2.5 Duratec Hybrid o celkovém výkonu 132 kW má pohon předních kol, provedení se čtyřkolkou (2.5 Duratec Hybrid AWD) dává 134 kW. Na vrcholu najdeme testovaný plug-in hybrid s maximálním kombinovaným výkonem 178 kW.
Pohonné ústrojí spoléhá na 2,5litrový čtyřválec doplněný o elektromotor a trakční, externě dobíjitelnou baterii s celkovou kapacitou 14,4 kWh, z nichž využitelných je 10,7 kWh. Podle výrobce plně nabitý akumulátor dokáže pokrýt až 69 kilometrů jízdy čistě na elektřinu v kombinovaném provozu a více než 80 kilometrů ve městě.
Realita je samozřejmě jako obvykle trochu odlišná a záviset bude třeba i na klimatických podmínkách, více než 50 kilometrů však považuji za velice reálných. Na elektřinu přitom vůz zvládne jet až 137 km/h.
I plug-in hybrid je však stále hybrid, takže i s vybitou baterií dokáže šetřit palivo – umí si totiž jako klasický full-hybrid ukládat elektřinu například rekuperací. Kuga PHEV proto pravidelně odpojuje spalovací jednotku i v době, kdy vám na displeji svítí nulový dojezd na elektřinu. Přepínání mezi typy pohonu přitom probíhá vcelku hladce.
Že plug-in hybridní Kuga dokáže fungovat efektivně, dokládá moje dlouhodobá spotřeba po několika stovkách kilometrů bez jediného nabíjení z vnějšího zdroje - po více než 600 km palubní počítač ukazoval průměr 5,5 l / 100 km.
Auto mě navíc potěšilo i slušnou dynamikou a díky okamžitému nástupu elektrického motoru velice sympatickou odezvou na plyn. Když se do práce pustí obě pohonné jednotky, zrychluje plug-in hybridní Kuga velice přesvědčivě. Snad jedinou drobnou kaňkou je zvukový doprovod. Automatická převodovka s plynule měnitelným převodem (eCVT) totiž po hrubším sešlápnutí akcelerátoru pošle spalovací motor do vysokých otáček a drží ho v nich, dokud je třeba. Monotónní hučení vytočeného čtyřválce bohužel není zrovna líbivé. Až na „vysavačový“ efekt se však plug-in hybrid projevuje hodně mile – je kultivovaný, dokáže být úsporný a současně za to umí vzít, když to po něm chcete.
Za výkonným pohonem příliš nezaostává ani podvozek, který je u verzí ST-Line a ST-Line X naladěný trochu sportovněji. Díky tomu si obstojně poradí s výraznější hmotností, která u plug-in hybridu dosahuje skoro 1,9 tuny. Kuga PHEV na kompaktní SUV docela hbitě mění směr, ochotně se pouští do zatáček a v obloucích se přehnaně nenaklání.
Přitom zůstává více než dostatečně pohodlná, dokonce i na 19palcových kolech. Ano, na větších a ostřejších nerovnostech jsem si říkal, že bych klidně uvítal o palec menší ráfky a více gumy na nich, ale rozhodně jsem neměl chuť rozhořčením vystoupit. I přes občasné decentní drncání a „zakopávání“ kol jde o vůz komfortní, příjemný a tichý.
Omlazená plug-in hybridní Kuga ve verzi ST-Line X na mě prostě udělala pozitivní dojem. Úpravy designu jí podle mě výrazně prospěly, pohledný zevnějšek navíc doplňuje povedený pohon a zajímavé jízdní vlastnosti. Potěšil mě i praktický, prostorný a bohatě vybavený interiér. Snad jedinou výtku mám k eliminaci spousty fyzických tlačítek a ovladačů.
Protože testované provedení představuje vrchol nabídky, je současně tím nejdražším. Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X aktuálně startuje na částce 1 013 900 Kč. Plug-in hybrid nejlevněji pořídíte s výbavou Titanium za 905 900 Kč. A jestli vám jde hlavně o specifikaci ST-Line X, tak ta s motorem 1.5 EcoBoost 110 kW začíná na 757 900 Kč.
Základní Ford Kuga 1.5 EcoBoost 110 kW Titanium stojí 649 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový zážehový čtyřválec + elektromotor |
Zdvihový objem | 2 490 cm³ |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 178 kW (243 k) |
Převodovka | automatická s plynule měnitelným převodem (eCVT) |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 859 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,3 s |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 0,9 - 1,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 45 l |
Kapacita baterie (využitelná) | 10,7 kWh |
Elektrický dojezd | 62 - 69 km |
Nabíjení | AC 3,6 kW |
Kola a pneumatiky | 225/55 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 615/1 882/1 662 mm |
Rozvor | 2 711 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 581 l |