Článek
Už za přibližně dva roky se automobilový svět definitivně rozloučí s populárním Fordem Focus. Z nepotvrzených zvěstí se v loňském roce stala oficiální informace – úspěšný model naplnil své poslání a do budoucna uvolní prostor elektrickému duchovnímu nástupci. Následovat nejmodernější trendy a nahrazovat spalovací modely elektrickými je pro značku praktické, ale ve světě sportovních aut současně začne chybět jeden ze skvělých hot hatchů. Spolu s normálním Focusem nás totiž opustí i řidičsky zábavná předokolka jménem Focus ST.
Sportovní Ford Focus ST se většinu času objevoval ve stínu ještě rychlejšího Focusu RS, ale nejnovější čtvrtá generace oblíbeného modelu mu dává šanci vyniknout. Už pár let zpět ve Fordu smetli vývoj nejnovějšího „eReSa“ ze stolu, díky čemuž je „STčko“ tím nejlepším, co si můžete koupit. A automobilka si připravila velkolepou rozlučku, kterou cílí na nejvěrnější milovníky rychlých fordů a pravověrné řidičské nadšence. Představila nám Ford Focus ST Track Pack s novou výbavou pro nekompromisní rychlost na okreskách i závodních okruzích.
A teď tu přede mnou stojí v jedovatě zeleném odstínu Mean a nejdůležitější novinky nového vylepšujícího paketu „Track Pack“ můžete vidět už pouhým okem. Jsou to i zbrusu nová černá devatenáctipalcová kola se sportovními pneumatikami Pirelli P Zero Corsa ukrývající výkonnější brzdy Brembo. Jsou o deset procent větší než brzdy základního Focusu ST - vpředu mají kotouče o průměru 363 milimetrů a čtyřpístkové brzdiče. A už z jejich prvotní reakce je znát, že jsou vyvinuty pro výrazně větší zátěž.
Nejmodernější Focus ST si užívám na klikatých okreskách už několikátý den a konečně jsem si zvykl na ostřejší reakci při našlápnutí brzd. Zejména ve městech vyžaduje začátek brzdění cit a jemnost, protože je zbytečné vylekat řidiče jedoucího za vámi. A když si následně zvyknete, budete do zatáček na okreskách brzdit na poslední chvíli, jelikož si to můžete dovolit. Hlavně na suchu se s jistotou opřete do obrovského mechanického gripu sportovních pneumatik i nového podvozku.
Inženýři divize Ford Performance okruhový balíček Track Pack doplňují i lepším stavitelným podvozkem od renomovaného výrobce KW. Ten vychází z jeho běžně prodávaného podvozku KW Variant 3, ale technici Fordu si pro něj vyvinuli vlastní základní nastavení. Tlumiče vám dovolují celkem dvanáct různých možností pro časovou odezvu tlumičů a 16 různých variant pro nastavení odskoku tlumiče, přičemž jejich uložení je z nerezu. A tohle je to vylepšení, u něhož jsem čekal, že z Focusu ST udělá nesnesitelné auto pro každodenní život.
Jenže opak je pravdou. Ford a KW nám společně ukazují, jak to vypadá, když umíte vyvinout opravdu solidní podvozek. Focus ST je na nových stavitelných tlumičích standardně o 10 milimetrů blíže silnici a je pochopitelně tužší, ale není přehnaně tvrdý. S obdivuhodnou jistotou kopíruje povrch asfaltu a většinu nerovností jemně tlumí, aby vás zbytečně nenatřásal. Celkově těží z jediného promyšleného naladění bez adaptivních tlumičů. A pokud se v tom chcete „hrabat“, musíte vůz zvednout, sundat z něj kola, odstrojit část kufru, vyhrnout si rukávy a použít originální nářadí. A hlavně tomu musíte rozumět.
Všichni ostatní zájemci o rychlou jízdu, co se nevěnují vědátorskému dolaďování sofistikovaných podvozků, budou muset věřit koňskému stádu pod kapotou. Tam je Focus ST Track Pack stejně výkonný jako výchozí model. Turbodmychadlem přeplňovaný 2,3litrový čtyřválec EcoBoost tak má klasických 280 koní (206 kW) a 420 newtonmetrů. Z nuly na stovku s ním zrychluje za 5,7 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí 250 km/h. A během pravidelných výletů na okresky a okruhy vás zaujme i pružností, s jakou eliminuje rovinky mezi zatáčkami.
I když je nejnovější Focus ST k objednání i se sedmistupňovým automatem, speciální výbavu Track Pack můžete mít pouze se šestistupňovým manuálem. A už standardně je základní varianta vybavena i elektronickým samosvorným diferenciálem BorgWarner, který v zatáčkách dělá doslova divy. Jakmile se zbavíte strachu z přidání více plynu v oblouku, budete ohromeni. Znovu si to připomínám ve chvíli, kdy v pravoúhlé zatáčce razantně přidávám plyn a elektronika se stará o to, aby Focus zatočil.
Pneumatiky se zakusují do asfaltu, samosvor rozděluje točivý moment mezi hnaná přední kola a Focus ST ochotně zatáčí za volantem. Přesně tam, kam jsem ho nasměroval. Bez sebemenšího náznaku nedotáčivosti. Je to fascinující, protože díky tomu na suchu jezdí i vysoce technickými pasážemi zatáček s dokonalou přesností a neutrálností. Špičkový podvozek od KW mu pečlivě pomáhá a elektronika diferenciálu jej zbavuje kdysi pověstné charakteristické nedotáčivosti většiny silných předokolek.
A to jsou schopnosti, co nám u budoucích čistě elektrických sportovních aut budou chybět. Nevím, jak to vidíte vy, ale mojí radosti z jízdy s rychlým spalovacím autem napomáhá i představivost. Rád přemýšlím o tom, co se jak chová ve chvíli, když zrovna teď přidám plyn. V zábavných autech, jakým je i Ford Focus ST Track Pack, je to ještě intenzivnější. Inženýři z Fordu jej vyladili až k dokonalosti, protože i s prvotřídním vybavením je příjemným rychlým autem pro každodenní život.
Při městských přesunech si navíc všímám, jaký vliv má „velkoobjemový“ čtyřválec na praktickou použitelnost. Každý z válců má více než půl litru, přesněji 0,565 litru, díky čemuž se jednodušeji rozjedete v kolonách. „Dva-trojka EcoBoost“ je následně silná už od nízkých otáček, a tak se svým „STčkem“ můžete jezdit s rozumnými provozními náklady. Jen musíte pamatovat na to, že vrcholný „Track Pack“ si objednáte pouze pro hatchback s manuálem. U kombíku s automatem na něj rovnou zapomeňte.
Základní česká cena za Ford Focus ST se šestistupňovým manuálem začíná od 1 023 900 Kč Kč. Za volitelný okruhový balíček Track Pack si připlatíte jen 86 tisíc Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 2 261 cm3 |
Výkon | 206 kW (280 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 420 Nm při 3 000–4 000 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 512 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,7 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 52 l |
Kola a pneumatiky | 235/35 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 393/1 825/1 454 mm |
Rozvor | 2 700 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 392 l |