Článek
Při pohledu na Ford F-150 Lightning Lariat si nejspíš řekněte „konečně pořádný elektromobil“ a přitom si vzpomenete na ten slavný internetový obrázek mísy plné slaniny, u něhož je trefně napsáno „bezlepková dieta“.
Jo, přesně tohle je případ elektrické užitkové fordky s hliníkovou karoserií a korbou, která sama o sobě jako komplet váží necelé tři tuny, má gigantickou trakční baterii, pohon všech kol, nabídne obrovský životní prostor a možná až vulgární spotřebu.
Na pohled bateriově poháněný model od klasické F150 jasně identifikujete podle unikátního vzhledu, zejména přední lišta denního svícení vedená přes celou kapotu působí hodně drsňácky, takže když s autem někoho v noci dojedete, má pocit, že za volantem vozu sedí samotný ďábel. A kolikrát má pravdu.
Masku chladiče zde nehledejte, žádná tu není, pouze strukturovaná plocha kryjící předek. Ptáte se, co je pod kapotou? Jedna z nejskvělejších věcí tohoto modelu – úložný prostor! Přední „frunk“, jak se takovému kufru přezdívá, totiž nabídne objem 400 l, takže dovnitř dáte spoustu věcí i zavazadla. A pokud si pořídíte kryt i na zadní korbu, počítejte s objemem necelých 1 500 litrů dle amerických norem.
Navíc se na korbu nemusíte nijak škrábat, protože si její víko, na kterém je mj. třeba metr, sklopíte elektricky, následně vyndáte nástupní schůdek a podpůrnou teleskopickou tyč. Ve stylu Dr. Gregory House si tak pohodlně vystoupíte na korbu, kde najdete rovněž elektrické zásuvky pro připojení nářadí či jiných spotřebičů. Máme-li korbu hodnotit jedním slovem, lze pouze napsat „geniální“!
Jinak i zadní lampy jsou sdružené pro navození moderního efektu a navzdory elektropohonu autu nechybí rezervní kolo ani boční prahy. Konstrukčně se také můžeme bavit o silně přepracované zadní nápravě, která hostí zadní elektromotor. Tedy Ford F-150 Lightning stále stojí na rámu, ovšem upraveném pro potřeby nosit velký balík baterií.
Hodí se zmínit i odpružení, které je ve standardu zesílené a také zavěšení pro obě nápravy nezávislé. Dále tažnou kapacitu, která je ve Spojených státech max. okolo 4 500 kg pro testovanou specifikaci u nás obvykle nazývanou doublecab (dvoukabina).
Inspirace z Mustangu
Interiér se podobá klasické F-150 s rozdílem centrální dotykové obrazovky, kterou Lightning převzal z rovněž plně elektrického Mustangu Mach-E. Jde tedy o vertikální displej s novým rozhraním SYNC a ovládacím kolečkem uprostřed.
To zde není pro parádu, ale má docela praktickou funkci. Nejenže s ním můžete regulovat například audio, ale po kliknutí na výhřev sedadel si otočně lze volit intenzitu. A tak je tomu i pro další vybrané funkce, co se nějakým způsobem stupňovitě nastavují.
Samotné rozhraní nám evokuje inspiraci Teslou, jen s daleko více možnostmi. Nicméně software je ve finále snadno ovladatelný a po chvíli učení i přívětivý, přehledný. Zkrátka častokrát jen funkce odklikáváte ve stylu „chci, nechci“.
Mimo této „dotykománie“ se auto drží hesla „každá jiná funkce má své tlačítko“, proto nechybí ovladač pro nastavitelné pedály, přídavné osvětlení do boku nebo voliče obsluhující asistenta pro tahání přívěsů.
Ani v elektrickém provedení nebudete ochuzeni o širokou loketní opěrku, kam se vejde nákup z večerky, potažmo o sklopnou řadicí páku, aby bylo možné loketku přeměnit na malý rovný pracovní stůl. Zkrátka vychytávky klasické spalovací F-150 se přenesly i do elektrické verze, včetně úložných prostor pod zadními sedadly, posuvného zadního okna nebo zásuvek v interiéru.
Navíc toho místa všude kolem, a to i pro cestující vzadu. Ve Fordu F-150 Lightning se skutečně můžete rozvalit jako pán, potažmo na zadních sedadlech klidně přespat. Jde zkrátka o takovou Ameriku ve spreji.
Temná strana elektromobility
A teď konečně k jízdě, která je zážitkem sama o sobě. Kdo si vzpomene na slavnou větu Dartha Vadera z Hvězdných válek „feel the power of the dark side“, v překladu „pociť sílu temné strany“, tak ano, F-150 Lightning je na temné straně elektromobility. A možná právě proto je tak moc prima.
Totiž s výkonem 580 metrických koní (588 našich kobyl) a silou 1 050,7 Nm vám sice při akceleraci nebude úplně špatně, ale mozek váš i mozky vašeho okolí budou muset zpracovávat, co se to sakra děje, že ta téměř třítunová krabice od bot obra Koloděje letí tak šíleně rychle.
Odpich vozu pod plným plynem je dost znatelný, obrovský krouťák umí ukázkově demonstrovat sílu elektropohonu a vykouzlit úsměv na rtech. Myslíme si, že i odpůrci bateriově poháněných vozidel by F-150 Lightning nakonec uměli respektovat, protože jeho atributy jsou poměrně vytříbené.
Elektrická F-150 je proti mnohdy srandovním minielektroautíčkům steroidy nasypaný kulturista, který jede na veganské stravě. Ale i přesto má svalů jako Arnold Schwarzenegger v nejlepších letech.
Další temnota vozu jsou už několikrát zmíněné baterie, které v testované variantě s prodlouženým dojezdem mají kapacitu 131 kWh. Ach ano, o třetinu víc než Tesla Model X, skoro dvojnásob proti Škodě Enyaq a pětinásobně více ve srovnání s prvním Nissanem Leaf. Vzhledem k obří baterce plné drahých chovů tak jistě chápete, že „eko“ tohle auto moc není.
A to ani dojezdem, jelikož v zimě na zimních gumách R20 se úspornou jízdou pod limity dostanete na spotřebu na 34 kWh na sto, což je šílené číslo, a zimní dojezd pak činí nejvýše nějakých 380 km. Ale to se fakt bavíme o pohodářském cestování.
Jakmile začnete trochu víc využívat dostupnou sílu, zrychlíte zejména na dálnicích, tak ukazatel průměrné spotřeby stoupne hravě na 40 kWh, klidně i k 45 kWh na sto. No, a to jsme pak nejvýše na necelých 300 km na jedno plné nabití.
Do toho musíte počítat, že kvůli české legislativě je auto omezené do 3,5 tuny, proto vám vzhledem k jeho vlastní hmotnosti, tažnému zařízení a pětimístnému uspořádání pak na samotný náklad zbyde u testované specifikace necelých 400 kilogramů.
Jenže, elektrickou F-150 si asi nebudete kupovat na nějaké dlouhé dálky se zapřaženou lodí, od toho máme dostupné šestiválcové či osmiválcové modely. Elektrická F-150 bude v rámci Česka ozdobou silnic, reprezentant do divadla, perfektní parťák na hory nebo záviděníhodné mama taxi, které doveze děti do školy i v těch případech, kdy venku zuří apokalypsa a zapadnou i čtyřkolky od Subaru.
Zábavný mastodont s chybami
Lightning je fakt mastodont, a pokud umíte jeho sílu využít, připravte se na skutečně zábavné auto, které ovšem jako elektromobil nedává v našich končinách úplně smysl. Ale to vám vlastně nevadí, protože ho zkrátka musíte mít, jelikož prostě chcete. Navíc, podobně jako spalovací F-150 má i tahle pojízdná stodola jen dvě chyby – žere a není ji kde parkovat, což je občas boj i u nabíječek.
Když jsme u toho nabíjení (zvládá DC až 150 kW), jistě jste poznali, že jde o zámořskou verzi, nicméně perfektně zde funguje nabíjení skrze redukce, takže vůz můžete krmit na AC i DC stanicích, potažmo i ze zásuvky, nicméně to je spíš nouzovka vzhledem ke kapacitě baterky/spotřebě.
Model Ford F-150 Lightning k nám do Česka vozí společnost Ford AMB, která má svůj showroom v Praze na Ořechu. Jelikož jde o individuální dovoz/schválení, řídí se prodej, garance i servis podmínkami AMB, nikoli Fordu jako takového. F-150 Lightning s nižším výkonem a menší baterií se sice oficiálně prodává v Norsku, nicméně „notičky“ na něj v Česku bude mít asi málokterý jiný servis. Jde tedy o určitou „daň“ za exkluzivitu.
Určitě vyvstane otázka, jak s infosystémem, navigací, mapovými podklady a se vzdáleným ovládáním pomocí aplikace, nicméně na tohle mají specialisté z AMB lék ve formě přehrání softwaru za ten evropského typu, kde všechno šlape tak, jak má. Popřípadě má vůz kompatibilitu s Apple CarPlay / Android Auto.
Cena nového kousku od AMB se pohybuje v rozmezí od 2,6 do 3,0 milionu korun včetně DPH v závislosti na výbavě. Testovaný zánovní kus v druhé nejvyšší výbavě Lariat (v překladu laso určené pro chytání zvěře) se aktuálně prodává rovněž za 2,6 milionu korun s daní. A protože jde o kategorii N1, lze na vůz získat státní dotaci až 250 000 Kč spojenou s úvěrem do výše 2 milionů korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× elektromotor |
Výkon | 580 HP (588 k) |
Točivý moment | 1 050,7 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 885 kg (zákl. model) |
Akcelerace 0–100 km/h | okolo 4 sekund |
Maximální rychlost | 177 km/h |
Dojezd | až 515 km |
Kapacita baterie | využitelná 131 kWh |
Nabíjení | AC 9,6 kW, DC 150 kW |
Kola a pneumatiky | 275/60 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 910/2 123/1 988 mm |
Rozvor | 3 695 mm |
Objem nákladového prostoru | 400 + 1 495 l |