Článek
Není žádným tajemstvím, že základem Exploreru je technika od Volkswagenu. Všimnete si toho už v momentu, kdy vám prodejce vtiskne do ruky podezřele povědomý klíček s uměle naroubovaným modrým oválem. Jenomže sdílení už tak dost unifikované techniky umožnilo designérům Fordu pořádně se odvázat a výsledkem je mnohem atraktivnější auto než jeho německý sourozenec.
Ford potřeboval elektrický vůz. A potřeboval ho rychle. Proto se dohodl s Volkswagenem na rozšíření úspěšné spolupráce z užitkových aut i na osobáky, využil techniku modelu ID.4/ID.5 a postavil na ní vlastní elektrické SUV (vlastně hned dvě). A to vůbec není špatně, protože koncernová MEB platforma je velmi solidní základ: Umožňuje zástavbu více velikostí baterií (v tomto případě 52 nebo 77 kWh) s dojezdem až 600 kilometrů, pohon zadních nebo všech čtyř kol s výkonem až 340 koní a integruje ty nejmodernější technologie včetně armády jízdních asistentů.
Na Ford tak zbyla už jen ta zábavná část – vzhled a interiér. A designéři se do toho skutečně obuli, exteriér pojali v docela minimalistickém, uhlazeném stylu, v němž můžete vidět inspiraci retro-futuristickým Flexem nebo elektrickým F-150 Lightning. V každém případě jde o mnohem osobitější auto než výchozí ID.4 připomínající ocucaný bonbon.
Hej, to není můj Explorer!
Praví znalci vědí, že jméno Explorer nese v nabídce Fordu střední off-road vyráběný již od devadesátých let, jeho poslední generace prodávaná v Evropě byl ale již pětimetrový silniční křižník. Elektrický Explorer s délkou čtyři a půl metru tak určitě není jeho přímým nástupcem, jen si půjčuje jeho slavné jméno – jako to Ford ostatně udělal již s Pumou nebo nedávno s Capri. V tomhle případě nám to vadí asi nejméně.
Osobitější, ale hlavně propracovanější je také interiér, který si z ID.4 přebírá ty nudné, avšak důležité věci (prostornost, posez, výhled) a doplňuje je vlastními kvalitními materiály (třeba kožená středová opěrka nebo látkou obšitý reproduktor Bang & Olufsen na vrchu palubní desky dělají velkou parádu) a promyšlenější ergonomií (praktická středová konzola se spoustou viditelných i skrytých odkládacích prostor) a šikovnými vychytávkami.
A hlavně skvěle funkčním a přehledným infotainmentem. Ten běží na vertikálně orientovaném 14,6palcovém dotykovém displeji a museli byste kopat hodně hluboko, abyste v něm našli základy od VW. Kromě toho, že je lépe po ruce, má také dole neustále lištu snadného ovládání klimatizace a nahoře zrychlené volby pro nejzásadnější funkce – přepínání jízdních režimů, vypínání asistentů apod.
Ale i když vám palubní navigace umí spočítat efektivní cestu i s případným nabíjením, už necítí potřebu vás informovat, kolik procent baterie vám bude v cíli zbývat (zatímco jiné systémy vám prozradí i to, kolik baterie budete mít po cestě zpět), tak na něm většinu času nejspíš budete mít rozhraní Android Auto / Apple CarPlay, které Explorer umí zrcadlit i bezdrátově.
V Exploreru se objevují i další bolístky ID.4. Třeba miniaturní informační displej před řidičem (doporučujeme doplnit ho průhledovým displejem), nešikovný ovládací pultík zrcátek a oken u řidiče, haptická tlačítka na volantu a absence fyzických ovladačů hlavně pro ovládání hlasitosti – aspoň že se ovládací lišta posunula dolů na středový tunel, kde je víc po ruce. A také je konečně podsvětlená.
To jsou ale jen malé vady na jinak skoro neprůstřelném celku. Do Exploreru se dospělák pohodlně usadí nejen vpředu, ale také vzadu, kufr má velmi slušný objem, ergonomii není prakticky co vytknout. Velmi příjemně a přirozeně se řídí (pomáhá vám s tím adaptivní rekuperace reagující nejen na dopravu před autem, ale také na blížící se obec nebo třeba kruhový objezd) a jezdí docela hbitě (těch 340 koní čtyřkolky se vážně hodí, ale 286 koní zadokolky by klidně stačilo, s ní se také dostanete na udávaných 600 km dojezdu), obratně (i přes svou hmotnost) a sebejistě (pokud chcete víc zábavy, sáhněte po Capri), přitom pohodlně a klidně (i když bychom asi sáhli po kolech o palec nebo možná i dva menších místo 21″ na testovačce).
Explorer jasně ukazuje budoucí trend, kdy bude kvůli podobnosti techniky ještě důležitější design exteriéru a interiéru, kdy budou rozhodovat i maličkosti jako přístupnost a funkčnost infotainmentu. A všechny tyhle důležité věci Ford zvládl skoro bez chybičky. Takže… jak se vám líbí?
České zastoupení Fordu nechce úspěch Exploreru ponechat náhodě, takže ho rovnou nabízí se zajímavým cenovým zvýhodněním o 150 tisíc korun (dalších 35 tisíc vám sleví, pokud si vyberete z nabídky skladových vozů): Základní Explorer (170 koní, baterie 52 kWh, dojezd až 378 km) pořídíte již za 986 900 Kč, ale lepší volbou bude verze s prodlouženým dojezdem (286 k, 77 kWh, 602 km) za 1 149 900 Kč, vrcholná čtyřkolka (340 k, 77 kWh, 566 km) pak vyjde na 1 249 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 1× asynchronní elektromotor (vpředu), 1× synchronní elektromotor (vzadu) |
Výkon | 250 kW (340 k) |
Točivý moment | 679 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 167 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,3 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Dojezd | až 566 km |
Kapacita baterie | 82 kWh (využitelná 77 kWh) |
Nabíjení | AC11 kW, DC 185 kW |
Kola a pneumatiky | vpředu 235/45 R21, vzadu 255/40 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 468/1 872/1 630 mm |
Rozvor | 2 767 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 470 l |