Článek
Odhalení moderního Fordu Bronco v létě 2020 bylo jedním z nejsledovanějších automobilových debutů ve Spojených státech amerických toho roku – v Evropě skoro neznámý off-road má na americkém trhu dlouhou tradici, a dokonce je tam považován za jednoho ze spoluzakladatelů neustále rostoucího segmentu vozů SUV. Fordu navíc trvalo skoro pětadvacet let, než se rozhodl oživit ikonu, jež je terénním sourozencem legendárního Mustangu.
V šedesátých letech se Bronco, stejně jako Mustang, zrodilo v myšlenkách marketérů Fordu, když se odvážili vstoupit na další dříve nepoznaný trh – v Americe se začala objevovat terénní auta se slibnou budoucností. Tehdy si totiž získávala fanoušky i Toyota Land Cruiser a úsilí Fordu mělo zamíchat kartami ve vzkvétající kategorii aut. Úspěch Bronca byl na světě a během tří dekád se vyrábělo v pěti generacích. Jenže v devadesátých letech Ford nahradil třídveřová SUV praktičtějšími pětidveřovými a Bronco odešlo do důchodu.
Není Bronco jako „Bronco“
V současnosti je retro „in“ (ostatně jako vždy) a slavná jména táhnou, takže není divu, že i Ford oživil další ikonu. Nové Bronco se vyrábí ve dvou variantách – Bronco a Bronco Sport, přičemž odlišnosti mezi nimi jsou překvapivě větší, než by vás nejprve mohlo napadnout: standardní Bronco je off-road s podvozkovým rámem a podélně uloženými motory, zatímco Bronco Sport je civilizovanější SUV se samonosnou karoserií, motory napříč a platformou sdílenou s Fordem Kuga.
V Americe je o znovuzrozené Bronco obrovský zájem, a přestože se v Evropě ani jedna verze oficiálně neprodává, přispěním individuálního dovozu se na českých silnicích již pár kousků pohybuje. Díky prodejnímu zastoupení Ford AMB z pražského Ořechu jsem tak dostal příležitost pár dnů žít s „malým Broncem“, jak se v novinářském slangu přezdívá menšímu Broncu Sport, které mi bohužel ukázalo i fakt, jak jsou normální auta pro evropský trh zkažená emisní politikou.
Bronco Sport není čistokrevný Američan, ve skutečnosti je z Mexika a je dalším autem, které při osobním setkání působí menší, než jaké byste ho čekali. I když je o přibližně 25 centimetrů kratší než evropská Kuga, dojem většího auta probouzí zejména vnější proporce – s relativně hranatými tvary odkazuje na nejslavnější první Bronco ze šedesátých let. S vrcholnou výbavou Badlands jej navíc zmohutňují i 17palcová kola s pneumatikami do terénu a zvýšená světlost o přibližně 2,5 centimetru.
Automobilka vsází na jméno Bronco vše a v exteriéru se nachází jeden jediný emblém Fordu, protože většina Američanů ví, jaká značka tenhle model vyrábí. Modrý ovál se pak nenachází ani v interiéru, v němž se objevuje největší viditelná podobnost s Mustangem – i znakem Bronca je divoký kůň, jehož vyobrazení najdete také zvenku. Stačí krátké hledání a zjistíte, že se objevuje na středových pokličkách kol.
Jelikož je Ford celosvětovou automobilkou, architektura interiéru Bronca se moc neliší od evropských modelů. Pokud nejnovější Fordy na našem trhu znáte, budete v něm jako doma. Přístrojový štít má klasické budíky s 6,5palcovým displejem a palubní deska nese 8palcovou obrazovku infotainmentu Sync3. Klimatizace a výbava se ovládá tlačítky a ovladači a na středovém tunelu nechybí bezdrátová nabíječka mobilního telefonu, USB porty typu A i C a panel s uzamykáním pohonu všech kol, uzávěrkou zadního diferenciálu, kontrolou trakce, voličem jízdních režimů G.O.A.T a systémem Trail Control.
Jedním z největších lákadel je i příjemná prostornost, zejména na předních sedadlech, a šikovná praktičnost, inspirovaná pick-upem Ford F-150. Opěradla zadních sedadel jsou sklopná v poměru 60/40, přední sedadla mají zipem uzavíratelné kapsy a praktickou MOLLE vazbu (známou z expedičního vybavení) pro uložení a připnutí drobností. Pod výklopnými zadními sedáky je ukryt úložný prostor, jenž je za příplatek uzamykatelný. Ve standardní výbavě nechybí ani otvírák na pivo a další lahve integrovaný do pátých dveří, disponujících samostatně otevíratelným oknem.
Dokonalá ukázka evropského sebepoškozování
Pokud bych z týdenního života s Broncem Sport měl vybrat jedinou vlastnost, jakou si mne získalo, je to připomínka, jak je evropský automobilový průmysl nucen se obracet sám proti sobě ve jménu „pro-elektrifikační“ politiky a s tím spojenou nařizovanou emisní legislativou. V plnotučných osmiválcových amerikách máte jisté tušení, ale až soužití s autem podobným normální evropské produkci odhaluje úplnou pravdu.
Ford Bronco Sport se prodává se dvěma motorizacemi – základní tříválcovou patnáctistovkou EcoBoost o 184 koních (135 kW) a 260 Nm a silnějším čtyřválcovým dvoulitrem EcoBoost s 248 koňmi (183 kW) a 373 Nm. U testované výkonnější motorizace se tak bavíme o kompaktním crossoveru se silou Kodiaqu RS, který vyjma slovíčka „Sport“ nemá sportovní ambice. Stále se bavíme o normálním crossoveru s docela obyčejným motorem, podle amerických standardů.
Jízdní dynamika je doslova parádní, a přestože Ford neudává zrychlení z 0 na 100 km/h, v reálném světě umí silnější Bronco Sport akcelerovat z klidu na stovku za přibližně sedm sekund. A nebojí se ani pružného zrychlení – na dálnici jistě překvapí většinu řidičů v rychlém pruhu, kteří čekají, že jim uvolníte cestu a dáte svou pozici zadarmo. I ve vyšších rychlostech je stabilní a jedinou nepříjemností je chvějící se kapota vlivem obtékajícího vzduchu.
Tím nejdůležitějším z jízdních vlastností však je celková kultivovanost a naladění hnacího ústrojí s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Už navždy můžete zapomenout na třesoucí se podtočené motory kvůli převodovkám řadícím co nejvyšší rychlostní stupně. V Broncu se mi ani jedinkrát nestalo, že by automat zařadil kvalt, který by vedl k nekultivovanému chodu motoru pod kapotou. Ve srovnání s nejnovějšími evropskými auty si zamilujete i okamžitou odezvu motoru na plyn bez nucené prodlevy, při níž je svět zelenější.
Dynamická jízda se silnějším Broncem Sport je řidičským potěšením, ale je vykoupena vyšší spotřebou. Odhadovaná kombinovaná spotřeba paliva dle amerického standardu EPA dosahuje přibližně 10,2 litru benzinu na 100 kilometrů, a přestože umí klesnout i k devíti litrům, při častém dálničním cestování přesahuje dvanáct litrů. Ve spojení se 60litrovou palivovou nádrží tak Bronco Sport s přeplňovaným dvoulitrem ujede zhruba 500 kilometrů na jedno natankování.
Bronco Sport je do městských ulic i terénu
Základem šasi civilizovanějšího Bronca Sport je nezávislé zavěšení všech kol, s nímž se příjemně řídí a ve spojení s tužším, nikoli tvrdým, podvozkem je relativně komfortní pro každodenní život. Automobilka naštěstí nezaprodala legendární Bronco moderním trendům a i verzi Sport vyvinula jako univerzál se schopností občasných výletů mimo silnice. S robustně postaveným podvozkem „HOSS“ (High-Performance, Off-Road, Stability, Suspension) slibuje výbornou použitelnost na silnicích i v terénu.
Jízdu v terénu navíc usnadňuje pohon všech kol s vektorováním točivého momentu, vycházející z toho v posledním Focusu RS, s chytrou elektronikou a jízdními režimy G.O.A.T. (Goes Over Any Terrain). K tomu všemu je systém doplněn uzamykáním čtyřkolky a elektronicky uzamykatelným zadním diferenciálem, ale oproti dospělejšímu normálnímu Broncu mu chybí možnost zařazení redukce pro nižší rychlosti, jíž částečně nahrazuje právě elektronika.
Ford Bronco Sport je dalším z amerických aut, které na českých silnicích bude spíše stylovou exkluzivitou než častěji vídaným jevem. Hlavním důvodem je skutečnost, že v domácí Americe je o něj obrovský zájem, a tak místní prodejci raději prodávají auta svým krajanům, než aby je posílali do Evropy, a vliv na nedostatek nových kousků má i celosvětový problém s nedostatkem čipů, komplikující celý výrobní proces.
Unikátnost na našich silnicích je navíc vykoupena i vyšší prodejní cenou, zejména ve srovnání s evropskou konkurencí. Šťastní majitelé Bronca Sport ale za své peníze získají povedený americký crossover, který pochopitelně není zkažený evropskou emisní legislativou, a tak je příjemný pro každodenní život. A to i za cenu vyšší spotřeby paliva a menšího prostoru na zadních sedadlech.
Prodejní ceny a dostupnost vozů Ford Bronco Sport pro dovoz do Česka momentálně závisí na aktuální situaci na domácím trhu v USA. V závislosti na motorizaci a výbavě se české ceny pohybují v širokém rozsahu od 1 do 1,5 milionu korun. Za zapůjčení Fordu Bronco Sport děkujeme společnosti Auto Motol Beni, autorizovanému prodejci značky Ford.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový řadový čtyřválec, turbo, umístěný vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 999 cm3 |
Výkon | 248 koní (183 kW) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 375 Nm při 3 000 ot./min. |
Převodovka | osmistupňová dvouspojková |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 681 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,2 sekundy |
Maximální rychlost | 201 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 11,8 litru na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 60 litrů |
Kola a pneumatiky | 235/65 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 387/2 088/1 814 milimetrů |
Rozvor | 2 670 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 821 litrů |