Článek
Historicky byl Fiat 600 takovou větší a výkonnější pětistovkou pro všechny, kteří potřebovali cenově dostupný vůz, ale miniaturní pětikilo bylo zkrátka až moc malé. V totožném duchu se vrátila i moderní šestistovka, ovšem jako stylový kompaktní crossover.
Historie se tak opakuje. Moderní Fiat 600 nabídne líbivý kukuč odkoukaný od Fiatu 500, ale svým vnitřním prostorem, motory a koneckonců i cenou se vlastně jeví jako rozumná volba. Alespoň tenhle pocit máme po testu mild-hybridního provedení.
Když se podíváte na příď vozu, hned vás zaujmou barevně lakované kryty světel. Co vám to připomíná? Nám rozhodně takzvaná mračítka neboli základní tuningový doplněk každého kutilem znásilněného auta. Ve Fiatu je to nicméně lépe podané.
Karoserii dominují spíše kulaťoučké tvary a designově laděná litá kola. Celkově není auto vnějším vzhledem kdovíjak divoké jako třeba Kia EV6, ale líbivé a svým způsobem roztomilé. Myslíme si, že hybridní varianta udělá víc dojem na holky než na chlapy, pro které je případně nachystaný elektrický Abarth.
Bez extravagance se šestistovka obejde i uvnitř, kde opět hrají první housle zakulacené tvary. Nemusíte se však bát, že byste se uvnitř zamotali, výrobce naopak kladl důraz na vyvážený poměr ergonomie a fyzických tlačítek versus dotykové rozhraní.
Dvouramenný dobře padnoucí volant, ale nepochopitelně bez podélné (od sebe / k sobě) regulace sloupku řízení má naštěstí klasické fyzické voliče a ne nesmyslné senzorické plošky.
Před sebou řidič kouká na jednoduchou digitální přístrojovou desku, kde de facto vybírá mezi dominancí rychloměru a ekonoměru nebo grafickým znázorněním práce mild-hybridu.
Na lakované palubce pak máme dotykový displej s klasickým widgetovým rozhraním jako u ostatních sesterských značek (Peugeot, DS, Citroën, Jeep…), který je na náš vkus až moc rovný.
Ne nadarmo řada automobilek svoje centrální displeje mírně sklopí nebo natočí směrem na řidiče. Myslíme si, že u Fiatu měly vyhrát pohodlnější sledovací úhly, a nikoli souměrnost.
Co ovšem chválíme, jsou pod displejem umístěná fyzická tlačítka. Zatímco první řada vás vezme zkratkou do dotykových podmenu, tlačítková lišta umístěná ještě níže je perfektním řešením pro ovládání ventilace a teploty.
K tomu nechybí klasický otočný zesilovač audia, avšak postrádáme fyzická tlačítka pro aktivaci výhřevu sedaček. Ten už spouštíte z dotykového rozhraní. Rovněž řazení je řešené tlačítky, což je trochu nezvyk při otáčení nebo parkování, kdy musíte vícekrát měnit z D na R a zpátky.
Naopak praktická je odkládací schránka se skládacím magnetickým krytem v bílé barvě. V ní najdete třeba bezdrátovou nabíječku mobilů, USB porty a úložný prostor.
Během testu jsme si oblíbili dvoubarevná přední sedadla s mechanickým nastavením, ale také na malý crossover relativně slušný kufr s objemem 385 litrů.
Dynamický průměr
Pohonné mild-hybridní ústrojí sdílí Fiat 600 spolu se svými sourozenci ze Stellantisu, například s DS 3. Základem je tedy přeplňovaná tříválcová benzinová dvanáctistovka spojená s šestirychlostním dvouspojkovým automatem, pohonná jednotka poskytuje výkon 100 nebo 136 koní.
Na převodovku je napojen i elektromotor o krátkodobém špičkovém výkonu 29 koní, proto umí v nízkých rychlostech pohánět kola bez pomoci spalovacího motoru. Většinou ovšem funguje jako výpomoc pro tříválec.
Navzdory hmotnosti bez řidiče skoro 1,3 tuny je auto v testované 136koňové variantně relativně svižné, dokud nepřijde nějaké větší stoupání. Tehdy se projeví absence vyššího točivého momentu (systém nabídne 205, respektive 230 Nm u silnější varianty) a musíte na to šlapat, aby auto jelo.
Průměrná spotřeba se v rámci našeho testování ustálila na hodnotě okolo 6 litrů benzinu na sto, pochopitelně už na zimních pneumatikách R17. A to je celkem slušné. Snad jen práce tuhé zadní nápravy při přejezdu větších nerovností připomíná kovárnu, protože tehdy se začnou ozývat znatelnější rány.
Fiat 600 je stylové, příjemné a praktické auto použitelné pro každý den. Nabízí se také v elektrice, ale českého zákazníka zaujmou spíše mild-hybridy. Nejen kvůli slušné základní výbavě (například LED lampy, digi budíky, tempomat, infosystém, dešťový senzor, zadní senzory, klima…), ale rovněž pro dostupnou cenu.
Základ pojmenovaný „600“ totiž stojí 549 900 Kč, respektive 574 900 Kč v silnějším provedení. Vyšší výbava „La Prima“ začíná od 649 900 Kč, respektive od 674 900 Kč se silnějším tříválcem. Plně elektrický Fiat 600e s dojezdem až 408 km pak vyjde na 819 900 Kč, respektive 919 900 Kč.
Technické údaje | 1.2 Turbo Hybrid 136k |
---|---|
Motor | zážehový tříválec + turbodmychadlo |
Elektrifikace | 48V mild-hybrid |
Zdvihový objem | 1 199 cm³ |
Výkon | 100 kW (136 k) při 5 750 ot./min. |
Točivý moment | 230 Nm při 1 750 ot./min. |
Elektromotor | 21 kW (29 k), 55 Nm |
Převodovka | automatická, šestirychlostní |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 280 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,5 s |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,8–4,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 44 l |
Kola a pneumatiky | 215/60 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 171/1 781/1 592 mm |
Rozvor | 2 557 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 385/1 256 l |