Článek
A navíc - ať už na něj koukáte z jakéhokoli úhlu, vždy dovede zaujmout nějakým interesantním designovým nápadem. Všimněte si například úzkých světel vpředu i vzadu, tvaru přední kapoty, řešení čelní masky nebo třeba provedení předního nárazníku.
Ještě odvážněji ale designéři přistoupili k interiéru, kterému dominuje minimalistická palubní deska. Ta na první pohled působí stroze, bližší zkoumání ale odhalí „schovaná“ tlačítka. Palubka v Nissanu nabízí elegantně vyhlížející dotykové plošky sloužící k ovládání funkcí klimatizace.
Vypadá to vážně skvěle, zato funkční stránka trochu pokulhává. „Tlačítka“ totiž občas na první dotyk nereagují, jindy se zpožděním. Do plošek zarovnaných s povrchem palubní desky se samozřejmě také prstem hůře trefuje. Musíte se prostě soustředit víc než u práce s klasickými fyzickými ovladači. Dotykové plochy se nacházejí také na středové konzole.
Nissanu se navíc příliš nepovedl ani infotainment, který nejenže vypadá poněkud zastarale a občas působí trochu nepřehledně, především ale v některých situacích pracuje velice pomalu a neochotně. Zejména při ranních mrazivých startech systém nechtěl dlouho najíždět. A když píšu dlouho, mluvím o desítkách sekund. Zvlášť nemilá je tato zkušenost v tom, že přes displej se zapíná například vyhřívání sedaček.
V dalších důležitých ohledech ale vnitřek potěší. Ariya nabízí kvalitní materiály, solidní zpracování, řadu odkládacích prostor i slušnou prostornost vpředu i vzadu – jen s drobnou výtkou - kvůli výraznému sklonu A-sloupků možná budete muset při nastupování dávat větší pozor na hlavu, abyste si ji nepotloukli.
Tichý a svižný
Nissan Ariya je k dispozici se třemi motorizacemi. Základ představuje provedení s maximálním výkonem 160 kW a baterií s využitelnou kapacitou 63 kWh, uprostřed nabídky se nachází verze s výkonem 178 kW a 87kWh akumulátorem a na vrcholu pak varianta se dvěma elektromotory, které poskytují systémový výkon 225 kW. Pohonné jednotky u obou silnějších verzí čerpají energii z 87kWh baterie.
Pokud vám jde hlavně o dojezd, je nejlepší volbou prostřední motorizace – a právě tu jsem měl možnost vyzkoušet. Ariya v této konfiguraci působí příjemně živě (z nuly na sto ostatně dovede zrychlit za 7,6 sekundy), poslušně reaguje na akcelerátor a nemá problém s předjížděním pomalejších vozidel. Díky elektrickému pohonu navíc zrychluje krásně hladce a jezdí tiše.
Řízení je spíš lehčí a bez výrazné zpětné vazby, ale to u kompaktního SUV snad nevadí. Velký akumulátor uložený v podlaze snižuje těžiště, což má pozitivní vliv na způsob, jakým vůz zatáčí: Ariya na vozidlo tohoto typu pohotově mění směr a dokáže docela dlouho odolávat nedotáčivosti. Jezdí se s ní prostě docela hezky. Tedy na suché silnici.
Elektromotor svých 238 koní a 300 Nm posílá na přední nápravu, s čímž je potřeba občas počítat. Nejenže na kluzkém povrchu kola mohou bojovat s trakcí a přilnavostí, v takových podmínkách se navíc začne ještě projevovat hmotnost přesahující 2 tuny. A auto najednou v některých situacích působí poněkud těžkopádně.
Na mokru - a pochopitelně ještě víc na sněhu - Ariya přestává tak ochotně následovat pohyby volantu, nechce se jí tak lehce „zlomit“ do oblouku a chová se víc nedotáčivě. Musíte se k ní prostě chovat výrazně citlivěji, tím myslím k řízení, plynovému pedálu a vlastně i brzdám. Na kluzkém povrchu totiž těžké SUV zpomaluje déle, a navíc se dokáže pod brzdami lehce „vrtět“.
Na druhou stranu, sklony k těžkopádnému chování za takových podmínek najdeme u většiny podobných elektrických aut. Nissanu bohužel nepomáhá fakt, že sází na pohon předních kol.
Velice slušný je komfort, Ariya hezky tlumí a filtruje nerovnosti. Vědět budete jen o hlubokých výmolech, na těch už se přece jen mohou ozvat nepříjemné rázy. Aerodynamická karoserie velice dobře tlumí hluk proudění vzduchu.
Dojezd ovlivnila zima
Naše Ariya se během testu musela vypořádat s klimatickými podmínkami, které elektromobilům nesvědčí. Byla zima, chvílemi skoro až krutá – sněžilo a mrzlo. I proto průměrná spotřeba po týdnu používání činila 26,3 kWh / 100 km. S Nissanem jsem jezdil ve městech, mimo ně i na dálnicích, výrobce přitom pro kombinovaný provoz udává 18,4 kWh/100 km.
Když vezmu svou průměrnou spotřebu a 87kWh baterii, dopočítáme dojezd nějakých 330 kilometrů. A to není moc. Ale opakuji, spotřebě a dojezdu nepřálo počasí. I když to nelze považovat za omluvu, elektromobily jsou přece jen stále auta. Sice elektrická, ale pořád auta. Takže mají sloužit bez ohledu na podmínky. V létě každopádně podle mě nebude problém na jedno nabití zvládnout více než 400 kilometrů.
A jak rychle se vůz dobíjí? Nissan svoje elektrické SUV vybavil schopností nabíjet výkonem až 130 kW, takže v ideálních podmínkách zvládne doplnit energii z 0 na 80 % za nějakých 40 minut. V případě pomalejšího nabíjení střídavým proudem má Ariya v základní výbavě 7,4kW palubní nabíječku, za příplatek 25 tisíc korun ale dostanete 22 kW.
Musím poctivě přiznat, že dojmy z týdenního soužití s Nissanem Ariya mám spíše pozitivní, ale došlo i na rozpaky. Elektrické SUV dělá spoustu věcí skvěle, zajímavě vypadá, má prostorný a kvalitní interiér, jezdí tiše, svižně a komfortně. V mých očích ho sráží především přehnaný důraz na efekt v kabině, kde výrobce kvůli stylu trochu obětoval ergonomii a praktičnost. A myslím, že by Nissan měl ještě zapracovat na infotainmentu.
Základní provedení Nissanu Ariya s 63kWh baterií ve výbavě Engage startuje na 1 099 900 Kč. Testovaná motorizace je však k dispozici výhradně ve vrcholném výbavovém stupni Evolve - a stojí už 1 449 990 Kč. Čtyřkolka se dvěma elektromotory pak už není cenově příliš daleko, vychází na 1 499 990 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor |
Výkon | 178 kW (238 k) |
Točivý moment | 300 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 089 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,6 s |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Dojezd | až 525 km |
Kapacita baterie | 91 kWh (využitelná 87 kWh) |
Nabíjení | AC až 22 kW, DC 130 kW |
Kola a pneumatiky | 255/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 595/1 850/1 660 mm |
Rozvor | 2 775 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 468 l |