Článek
Peugeot jde na elektromobilitu docela chytře. Místo drahého vývoje speciálních elektrických modelů šel cestou vývoje multienergetické platformy, což je sice trochu komplikovanější, ale pružnější strategie. Na stejném základu tak může nabídnout spalovací, hybridní, plug-in hybridní i čistě elektrický pohon a výrobní kapacitu přizpůsobit tomu, co si trh aktuálně nejvíc žádá.
A hlavně tu techniku oblékne do kabátku, který znáte – v tomto případě do sexy oblečku 308 v karosářské verzi hatchback nebo kombi. Zvenku elektrickou verzi prakticky neodlišíte od konvenčnějších (primárně podle znáčků a elektrické SPZ, případně byste museli být neslušní a podívat se mu pod zadní nárazník, kde pochopitelně chybí výfuk), uvnitř jsou odlišnosti patrné také jen na displejích přístrojového štítu a infotainmentu v podobě nových obrazovek monitorujících energetické toky apod.
Ten hlavní rozdíl ale pocítíte po nastartování, kdy auto místo zavrčení jen pípne a hladce a naprosto bezhlučně se rozjíždí. Na to ticho a klid se velmi rychle zvyká, stejně jako na živou reakci na pokyny plynového pedálu. Na povel totiž máte 270 Nm zátahu dostupných ihned – bez čekání na zařazení správného kvaltu, na vytočení do správných otáček, na roztočení turba…
Rychlost samozřejmě není nijak závratná, vždyť elektromotor má sílu poměrně skromných 156 koní (a to jen ve sportovním režimu, v tom normálním, na který bude většina z nás jezdit, je to maximálně 136 koní), takže sprint z nuly na sto zvládne za nezajímavých 9,8 sekundy, ale pružné zrychlení díky bleskové reakci pohonného ústrojí působí o mnoho živěji, než naznačuje tohle tabulkové číslo.
Důležitější je, že tento nový elektromotor dokáže být velmi efektivní, s čímž mu pomáhá také propracovaná aerodynamika, pneumatiky s nízkým valivým odporem nebo tepelné čerpadlo v základní výbavě. Výsledkem je tabulková kombinovaná spotřeba 14,9 kWh / 100 km, které není problém dosáhnout i v reálném provozu. Samozřejmě ne na dálnicích, ale při klidnější jízdě na okreskách. A hlavně pak ve městě, kde získáte velkou část energie zpět častou rekuperací, není problém dostat se i pod tuto úroveň.
Díky tomu stačí ke 400kilometrovému dojezdu poměrně skromný bateriový balík o kapacitě 54 kWh (z toho 51 kWh je využitelných) s novým chemickým složením (80 % nikl, 10 % mangan a 10 % kobalt, pokud tu mezi námi autíčkáři máme také chemiky). Efektivní nabíjení (20-80 %) u e-308 zabere cca půl hodinky jako u všech jiných elektromobilů, ale stačí vám k tomu nabíječka o výkonu 100 kW, víc e-308 ani nezvládne (a ani tu není možnost připlatit si za AC 22kW nabíječku).
Elektrický Peugeot e-308 je tak velmi příjemným společníkem, pohledným, tichým, komfortním, praktickým a docela úsporným, i když z pohledu čistě elektrické konkurence přece jen docela průměrným. Z řady vystupuje možností zvolit kromě hatchbacku také praktičtější variantu kombi a především aktuální cenovou nabídkou.
Peugeot totiž plošně zlevnil všechna svá elektrická auta (od mrňavé e-208 až po novinky e-3008 a e-5008) o vysoké desítky tisíc, takže jsou hned zajímavější. V případě e-308 činí sleva 170 tisíc, takže jeho cena začíná na částce 790 tisíc (820 tisíc dáte za kombi) – to je pořád o 145 tisíc víc, než kolik dáte za hybrid, ale věřte, že elektrická verze je výrazně lepší svezení. Přesvědčí vás to ke koupi?
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor s permanentním magnetem |
Výkon | 156 koní |
Točivý moment | 270 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 759 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 9,8 s |
Maximální rychlost | 170 km/h |
Dojezd | 416 km |
Kapacita baterie | 54 kWh (využitelná 51 kWh) |
Nabíjení | DC 100 kW, AC 11 kW |
Kola a pneumatiky | 215/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 367/1 852/1 441 mm |
Rozvor | 2 675 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 361 l |