Hlavní obsah

Test MINI Cooperu SE: Motokára křížená s digi hrou, s čínskou kočkou uvnitř a francouzským problémem

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Otestovali jsme horkou novinku MINI v podobě čtvrté generace Cooperu v jeho elektrické podobě. Přestože zvenku vypadá, že se nic moc nezměnilo, uvnitř se odehrály radikální úpravy. K lepšímu, nebo horšímu?

Článek

MINI je legenda. Já vím, že se za poslední roky (a hlavně od Issigonisova originálu) dost změnila, ale étos je stále stejný: Pohledné malé městské auto, které je radost prohánět po silnici. Platí to i pro novou čtvrtou generaci, která je tak roztomilá, až byste ji pomazlili, a za volantem vám úsměv roztáhne do rohlíku.

A to dokonce i v čistě elektrické verzi, která je díky nízkému těžišti k asfaltu doslova přilepená, a její pružné zrychlení vás nepřestane udivovat – stačí to trochu přišlápnout a už letíte. Jasně, tahle rychlá okresková show se musí obejít bez vrčení a vibrací spalováku, ale ani tak se za volantem nebudete nudit, o to víc se můžete soustředit na precizní brzdění a trefování apexů a užívat si rychlé výjezdy ze zatáček.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Nový Cooper se opravdu hodně podobá tomu minulému (co funguje, to se neopravuje), ale poznáte ho snadno podle trojúhelníkových zadních světel.

Snad ještě větší radost než prosmýkávání zatáčkami zapadlých okresek je prosmýkávání se městským provozem – připojování do rychlejších pruhů je hračka, jen zahlédnete mezeru, trochu to přišlápnete a už jste v ní. Také starty od semaforů má elektrické MINI bezkonkurenční. Většinu času se budete divit, proč se ostatní tak loudají.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Zadní sedačky jsou u třídveřového Cooperu pořád spíš na ozdobu – vmáčknete na ně dětskou sedačku nebo tam můžete hodit bundu či tašku, dospělákovi bychom to ale spíš nepřáli.

Který MINI Cooper vybrat?

Kromě dvou benzinových verzí (tříválcový Cooper C s výkonem 156 koní a sportovnější Cooper S se svými 204 koni) jsou tu i dvě elektrické verze: Základní Cooper E má shodnou techniku s minulou generací (184 koní a baterie 36,6 kWh), silnější Cooper SE (218 k a 49,2 kWh) je novinkou. Cooper SE je o kousek rychlejší (na stovce je o 0,6 sekundy rychleji a má o 10 km/h vyšší maximálku) a na plné nabití také dojede o sto kiláků dál (400 km vs. 300 km).

Cooper ECooper SE
Výkon184 k218 k
Točivý moment290 Nm330 Nm
Akcelerace 0-100 km/h7,3 s6,7 s
Maximální rychlost160 km/h170 km/h
Hmotnost1 615 kg1 680 kg
Baterie36,6 kWh49,2 kWh
Dojezd300 km400 km
Nabíjení (AC/DC)11/75 kW11/95 kW

Příměstský provoz zvládají obě auta bez problémů, Cooper SE tak má smysl zvolit, jen pokud jezdíte delší trasy nebo nechcete k nabíječce tak často (SE se nabíjí o trochu rychleji, takže čas efektivního nabíjení mají v reálu podobný). Anebo pokud si chcete užít trochu rychlejší jízdu. Jen za něj budete muset připlatit něco přes sto tisíc…

A to celé v neobyčejně příjemném prostředí propracovaného interiéru. To je asi největší pokrok nového Cooperu (a také Countrymanu), ten vizuálně čistší, příjemnou látkou čalouněný interiér s vymazlenými detaily a rafinovaným ambientním osvětlením.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Interiéry v nových MINI jsou skutečně špičkové, je radost v nich trávit čas, všeho se dotýkat a zkoumat propracované detaily.

V centru je pak kulatý displej dotykového infotainmentu s krásnou grafikou a stylovým cartoonovým pojetím a „psím“ digitálním asistentem (který si ale rozumí zatím pouze s angličtinou čili v českém systému není dostupný). Nové MINI se prostě chce bavit s vámi.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Na kulatý displej infotainmentu jsou v MINI opravdu hrdí, ale nějakou dobu se v něm budete zorientovávat a grafika je docela titěrná, což komplikuje ovládání za jízdy. A také se musíte obejít bez přístrojového panelu, takže vřele doporučujeme připlatit si za head-up displej.

Přáli jste si opepřit?

Jestli chcete sportu ještě víc, pak je tu pro vás nabroušená verze JCW E. Vychází z varianty s delším dojezdem (baterie 49,2 kWh, dojezd je tu však jen 370 km), ale na přední kola posílá výkon 258 koní, které jej vystřelí na stovku za pouhých 5,9 sekundy. K tomu má optický paket a upravený podvozek, takže vám bude dělat ještě větší radost za volantem i při pohledu na něj. Akorát začíná na částce 1,1 milionu.

Foto: MINI

Elektrický hot hatch? S výkonem 258 koní mu rychlost určitě chybět nebude a tušíme, že by nás mohl i bavit.

Ale není pro každého. Možná vám tohle pojetí připomínající digi hru bude připadat trochu moc dětinské (a také zprvu trochu nepřehledné a obecně nepraktické, protože trefit za jízdy miniaturní ikony je velká výzva). A možná vás nebude bavit, jak se z vás jeho motokárový podvozek bude na horším asfaltu snažit vytřást duši.

Přitom tak ostře sportovní tohle MINI zase není, vždyť jeho nová platforma (se základem v čínském elektromobilu ORA Funky Cat) zvýšila hmotnost Cooperu až na macatých 1,7 tuny. Jenže to prostě k MINI a jeho rozverné náladě patří. Ale je tu ještě jeden větší problém, který přichází z Francie…

Na trhu se totiž objevilo další elektrické supermini v retro stylu, které je radost řídit. Renault oživil svou „pětku“ a povedlo se mu to na výbornou. Oproti MINI je praktičtější, pohodlnější, rozumnější, a navíc stojí o sto tisíc méně. Ale když chcete MINI Cooper, jde rozum stranou, protože tohle auto prostě umí okouzlit. I když to s sebou nese určité kompromisy.

A také nesmíte mít hluboko do kapsy. Zatímco benzinový Cooper S pořídíte již za 780 000 Kč, elektrický Cooper SE vyjde na 904 800 Kč. Ušetřit můžete volbou základního Cooperu E za 795 600 Kč.

Technické údaje
Motorsynchronní elektromotor
Výkon160 kW (218 k)
Točivý moment330 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 680 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,7 s
Maximální rychlost170 km/h
Dojezdaž 400 km
Kapacita baterie54,2 kWh (využitelná 49,2 kWh)
NabíjeníAC 11 kW, DC 95 kW
Kola a pneumatiky195/55 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)3 858/1 756/1 460 mm
Rozvor2 526 mm
Objem zavazadlového prostoru210 l
Načítám