Hlavní obsah

Dvě dekády od velkého experimentu: Volkswagen Touareg přišel v pravý čas, nyní slaví 20 let

Foto: Lukáš Kukla

Existence velkého SUV Volkswagen Touareg začala před dvaceti lety jako jeden velký obchodní experiment. Ten se ale vydařil a nyní se můžeme vozit v jeho již třetí generaci. Z čeho pramení jeho úspěch?

Článek

Despota a megaloman, ale také vizionář a protřelý stratég – Ferdinand Piëch si svými odvážnými rozhodnutími vysloužil obdiv celého automobilového průmyslu. Z postsocialistické automobilky Škoda pomohl udělat silnou značku evropského formátu a strádající Audi nenápadně posunul do lukrativního prémiového segmentu. Znovuoživil Bugatti a postavil nejrychlejší a nejvýkonnější auto na světě. Vybudoval mamutí koncern čítající 12 značek, který silně profitoval z chytrého sdílení komponent a celých platforem. Mistrovské tahy! Pravda, ne všechno se mu podařilo…

Třeba když si usmyslel, že by značka přímo pojmenovaná „lidový vůz“ měla vyrábět auta pro prémiovou klientelu. Jenže i tento bláznivý experiment mu vyšel aspoň napůl – Phaeton nedokázal zlákat kupce luxusních limuzín zvyklé na prestižní BMW a Mercedesy, jenže Touareg přišel v pravý čas na startu módní vlny SUV a dokonale se trefil do vkusu a potřeb zákazníků, kteří chtěli velké auto, ale zároveň nechtěli zbytečně připlácet za prestižní znak na kapotě.

Foto: Volkswagen

První Volkswagen Touareg přišel ve správný čas a nabídl ten správný poměr hodnoty a ceny.

První Touareg představený přesně před dvaceti lety se tak okamžitě stal hitem, za rozumnou cenu nabízel spoustu prostoru a pohodlí, vzduchový podvozek a šesti-, osmi-, ale dokonce i desetiválcový motor nechával zapomenout na prostý původ. Druhá generace se pak kvalitativně i komfortně posunula ještě o trochu výš, aby se prémiovým konkurentům přiblížila ještě o něco víc, přitom stála o pořádný balík méně. A současná třetí?

Foto: Lukáš Kukla

Třetí Touareg je opravdu velké a luxusní auto, akorát to tolik nekřičí do světa.

Tak ta působí už vyloženě luxusně. Pětimetrové SUV s obří, ale citlivě zakomponovanou mřížkou chladiče má tu správnou prezenci, abyste se za něj nemuseli stydět ani ve vybrané společnosti, přitom tak nějak nenápadně splývá s ostatním provozem, aby si na vás lidé na ulici neukazovali.

Stejně tak kabina je kvalitou svého zpracování a neobyčejně širokou výbavou na vysoké úrovni, ale nehraje si na falešné pozlátko, kterým německá prémiová konkurence láká zákazníky, kteří už nevědí, co s penězi. Přitom vám v Touaregu vážně nic chybět nebude – elektrické dovírání dveří, ambientní osvětlení s 30 volitelnými barvami, extra pohodlná křesílka s vyhříváním i odvětráváním, hifi systém Dynaudio, 15palcový infotainment s širokou mobilní konektivitou a online funkcionalitou, k tomu velký balík jízdních asistentů (včetně systému nočního vidění) usnadňující řízení…

Foto: Lukáš Kukla

Také kabina je skrz naskrz kvalitní a luxusně vybavená, ale nepotrpí si na pozlátko.

Exkluzivní Edice 20 Years

Tuto verzi snadno poznáte podle specifického modrého laku Meloe Blue kombinovaného s leštěnými 20palcovými litými koly Bogota, který ještě můžete podpořit specifickým R-paketem a příplatkovými 21“ černě lakovanými koly Suzuka. A kdybyste si stále nebyli jistí, po autě je rozeseta spousta znáčků „EDITION 20“.

Foto: Lukáš Kukla

Speciální edici snadno odhalíte přinejmenším podle znáčků „Edition 20“ na karoserii a v interiéru.

Při vstupu do kabiny vás přivítá osvícený práh s logem „EDITION 20“, další podobné logo najdete na voliči převodovky a nad nerezovým dekorem palubní desky. Specialitou této edice je také kožené čalounění Savonna s červeným prošíváním u předních sedadel a loketní opěrky.

Edice 20 Years vznikne v počtu pouhých 200 kusů, pro český trh je vyhrazených 20 kousků, takže jde o velmi exkluzivní záležitost.

Ačkoliv, ne že by řízení Touaregu bylo kdovíjak náročné. Je to vlastně spíš požitek vodit tuhle silniční jachtu, která se na svém vzduchovém podvozku ladně pohupuje na vlnách terénních nerovností a bez zbytečného naklánění elegantně proplouvá zatáčkami, k tomu vám pod kapotou ševelí vytříbený benzinový šestiválec (jestli nemáte za barákem ropný vrt, tak bude diesel lepší volbou, místo za dvanáct a víc bude umět jezdit za deset) perfektně sladěný s hladce řadící 8stupňovou automatickou převodovkou. Za volantem to vyvolává správně uklidňující a uspokojivý pocit, který si spojujeme právě s prémiovými značkami.

Rozdíl je ale ten, že Volkswagen ho podává příjemně neokázalým a přitom vkusným stylem, soustředí se na věci, které opravdu oceníte, místo aby přihazoval drahé zbytečnosti, které jsou dobré jen na chlubení se obchodním partnerům na jednáních nebo kamarádům v hospodě. Teď více než kdy dřív představuje Volkswagen Touareg beztřídní luxus, chytrou volbu pro ty, co si chtějí za své peníze užít a přitom nepotřebují sobě ani okolí nic dokazovat. Touareg za dvacet let své existence skutečně dospěl. Tak všechno nejlepší!

Nenechte se zmýlit, Volkswagen si za kvality Touarega nechá pořádně zaplatit – jeho ceník začíná pod hranicí dvou milionů korun, ale jeho celkovou cenu snadno vyšroubujete příplatkovými prvky klidně až na úroveň tří milionů. Jenže to je pořád o pěkných pár stovek tisíc méně, než o kolik si řeknou v Ingolstadtu, Mnichově nebo Stuttgartu.

Měli byste také vědět, že Volkswagen už chystá modernizaci současného Touaregu – tzn. že skladovky nyní seženete se slevou, případně pár měsíců počkejte na horkou novinku.

Technické údaje
Motorřadový šestiválec, uložený vpředu podél, turbodmychadlo
Zdvihový objem2 995 cm3
Výkon250 kW (340 k) při 5 300 ot./min.
Točivý moment450 Nm při 1 340–5 300 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 095 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,9 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)11,4 l/100 km
Objem palivové nádrže90 l
Kola a pneumatiky285/40 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)4 878/1 984/1 717 mm
Rozvor2 904 mm
Objem zavazadlového prostoru810 l
Načítám