Článek
Benzin, nafta, zemní plyn, ale i propan-butan – novou generaci Škody Octavia můžete pohánět řadou různých paliv a každé z nich má své specifické výhody (a přirozeně také nevýhody). Tak proč byste měli sáhnout právě po elektřině v podobě plug-in hybridu?
1. Příjemněji jezdí
Naprosto tichá a příjemně hladká jízda – to jsou hlavní výhody, které zdobí každý elektromobil, a u plug-in hybridní Octavie jsou přítomny také. Při jízdě na elektřinu vás neruší hluk pracujícího spalovacího motoru ani přerušování akcelerace při řazení, zátah je hladký a působí naprosto nenuceně (ačkoliv jeho síla 115 koní je spíše jen dostatečná).
Situace se však o moc nezhorší, ani když se pohon přepne do hybridního režimu – přeplňovaná benzinová čtrnáctistovka je patřičně kultivovaná a dobře odhlučněná, automatická dvouspojková převodovka řadí hladce a chytře. Hladké jsou také přechody mezi oběma pohony, elektrickým a spalovacím – poznáte to vlastně jen po zvuku bleskově nastartovaného čtyřválce. Ale se zapnutým rádiem si většinou ani nevšimnete…
2. Umí ušetřit peníze
Ceny benzinu a nafty se zbláznily, a i když cena elektrické energie také vyskočila o (ne)pěkný kus nahoru, jezdit na ni je pořád lacinější než v případě fosilních paliv. Pokud budete nabíjet doma při speciálním nízkém tarifu C27d/D27d (na jeho získání potřebujete nainstalovat wallbox, nebo mít v domě jiný výkonný elektrický spotřebič, třeba kotel), pak vás jedna kWh vyjde na nějaké tři až čtyři koruny, a „plná“ tak bude stát zhruba 30–40 Kč, což znamená kilometrový náklad pod úrovní 1 Kč/km podle stylu jízdy). A s tím se běžné auto se spalovákem prostě nemůže měřit.
K tomu si přihoďte drobné výhody elektrické SPZ, kterou plug-in hybridní Octavia iV díky svým nízkým emisím může mít: nemusíte platit za dálniční známku a v některých městech ušetříte za parkování. Není to moc, ale pro některé to může být cenná výhoda.
3. Naučí vás jezdit úsporně
Abyste z elektrického pohonu vymáčkli maximum, budete se muset za volantem trochu snažit – je třeba číst provoz před vámi a zjemnit řidičské povely na pedálech, cílem je totiž co nejvyšší plynulost. Jen tak vymáčknete z baterie čtyřicet (a více) kilometrů, které se v ní ukrývají. Ale nebojte, auto vám s tím pomůže hned dvěma způsoby.
Tím jednodušším je grafika na digitálním přístrojovém panelu, která vám ukazuje, kolik energie využíváte (jak moc šlapete na plyn) a kolik rekuperujete (jak moc brzdíte elektromotorem). Při jemném zacházení se dokážete rozjíždět a naučíte se plachtit jen na elektřinu, maximum energie pak získáte postupným dobrzďováním elektromotory místo kotoučových brzd.
Druhým způsobem je asistent úsporné jízdy, který radarem sleduje dopravu před vámi, kamerou čte dopravní značky a využívá také GPS data – díky tomu dokáže plynule zpomalovat, když zpomaluje auto před vámi, ale také když vám to diktuje rychlostní omezení nebo blížící se začátek obce či dokonce křižovatka nebo kruhový objezd. Funguje to zcela jemně a nenuceně a přirozeně to podporuje defenzivní styl jízdy.
Pokud ale na spotřebu kašlete, můžete všechno povypínat a hodit cihlu na plyn… jenže pak Octavia iV není pro vás.
A není pro vás taky v případě, že nemáte možnost dobíjet doma nebo v práci. Bez pravidelného nabíjení totiž budete jezdit za cca 5,5 litru (v zimě o litr dráž), což sice není špatné číslo, ale je nesmysl připlácet za to tolik peněz pořízením hybridu. Používat veřejné nabíjení je o poznání dražší a také zdlouhavější – kvůli AC palubní nabíječce o výkonu 2,9 kW trvá nabíjení z výkonnějšího zdroje zhruba tři hodiny, z běžné 230V zásuvky je to kolem pěti hodin.
Takže pro koho vlastně je? Nu, dálkoví letci sáhnou po dieselu, na tom se nic nemění. Pokud chcete šetřit svou kapsu i životní prostředí, ale toužíte zůstat u konvenčního pohonu, berte verzi na plyn (CNG z fabriky nebo aftermarketové LPG). Jestli ale toužíte okusit, jaké je to jezdit na elektřinu, pokud máte kde nabíjet a pokud se váš denní nájezd pohybuje někde kolem těch 30 km jako u průměrného Evropana, berte plug-in hybridní Octavii iV. Určitě vás nezklame, a ještě vám ušetří spoustu peněz na palivu a dalších nákladech. Pokud byste ale chtěli opravdu ušetřit, pořídili byste si normální benzin. Než ten cenový rozdíl projezdíte, bude to trvat fakt dlouho.
A tím se dostáváme k cenám. Zatímco základní Octavii (1,0 TSI v manuálu a výbavě Active) pořídíte již za 519 900 Kč, nejlevnější Octavia iV stojí 859 900 Kč (za praktičtější kombi si připlatíte 40 tisíc) – a to nejen kvůli elektrickému pohonu, ale také kvůli automatické převodovce DSG a vyšší výbavě Ambition. To je o masitých 175 tisíc, než kolik dáte za podobně vybavené 1,5 TSI DSG, o 125 tisíc víc než za 2,0 TDI DSG a o 165 tisíc víc než za 1,5 G-TEC DSG. Plug-in hybridní Octavii iV si tedy nepořídíte kvůli penězům, ale kvůli přesvědčení (nebo volnému parkování v Praze).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 395 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 550–2 500 ot./min. |
Elektromotor | 115 k a 330 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 204 k a 350 Nm |
Převodovka | automatická dvouspojková, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 620 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,5 s |
Maximální rychlost | 220 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 1,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kapacita baterie | 13 kWh |
Elektrický dojezd | až 67 km |
Nabíjení | AC 2,9 kW |
Kola a pneumatiky | 225/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 689/1 829/1 468 mm |
Rozvor | 2 681 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 490 l |