Hlavní obsah

DS 4 vás svojí výbavou vezme zpátky do minulosti. Novým pohonem navíc konkuruje dieselu

Foto: Jakub Misík

Avantgardní DS 4 není na našem trhu nováčkem, ovšem letos se auto pochlubilo nejen zjednodušenými výbavami odkazujícími na historii značky, ale také novým hybridním pohonem. Vyzkoušeli jsme, za kolik jezdí nebo jak na tom jsou úzké základní diodové lampy.

Článek

DS 4 je francouzský hatchback, který vyniká svojí geometricky tvarovanou přední maskou a hlavně výraznými světelnými kly vpředu. Díky nim si auto jen tak nespletete. Podobně jako třeba první BMW X2 má i čtyřka u zadního sloupku logo, ovšem navzdory nápisovým trendům si jej zachovává také vzadu.

Foto: Jakub Misík

Zadní sloupek a logo. Z moderních aut tento prvek nosilo ještě třeba BMW X2.

Myslíme si však, že to se s faceliftem příští rok nejspíš změní. Každopádně dalším poznávacím znamením vozu jsou výsuvné kliky dveří nebo divoce tvarovaná kola. Designéři DS hledají inspiraci zejména v Paříži a ta je v mnoha ohledech krásná, ale i svá.

Letos se značka DS rozhodla zjednodušit svoje výbavové stupně, takže čtyřku koupíte v základním provedení Pallas a vyšším Etoile.

Pojmenování Pallas bylo inspirované historickým označením Palace, které se uděluje luxusním pětihvězdičkovým hotelům. U Citroënu DS se takto pojmenovaná výbava objevila až v roce 1964 (tedy 11 let po premiéře modelu), ovšem ne jako základ, ale jako ta nejvyšší.

Foto: Jakub Misík

DS 4 poznáte podle masky a výrazných světelných klů.

Dodnes tak můžete slýchat mezi komunitou DS pojem „palasizace“. A to znamená, že si model DS nižší výbavy dodatečně upravujete na vyšší stupeň.

Etoile, francouzsky Étoile, je oblast, kde stojí například Vítězný oblouk a kde jsou nejslavnější pařížské bulváry. Kromě toho jde o titul udělovaný nejlepším tanečníkům baletu pařížské Národní opery.

Solidní standard

Součástí základu jsou i neadaptivní klasické diodové světlomety, které ve vyšších stupních nahrazují pokročilé matrixové. Byli jsme velmi zvědaví, jak si lampy za tmy povedou, když jsou poměrně úzké a mají malé paraboly.

Strach ovšem nakonec nebyl namístě. Technologie diodového osvětlení pokročila mílovými kroky, takže i z mála jde udělat hodně světla. DS 4 má navíc automatické přepínání potkávacích/dálkových světel, proto matrixové svícení není úplně životně nutné.

Foto: Jakub Misík

Základních světel se nebojte. Svítí slušně a mají automatiku na potkávací/dálky.

Kabina testovaného modelu je pak naladěná v kombinaci kůže/textil. Materiály na dotek působí robustně, ale zároveň příjemně. Všimněte si rovněž nápaditého vzoru prošívání na komfortních standardně vyhřívaných sedačkách. Ty se nám líbí moc.

Základ jinak nebyl ochuzen o digitální přístrojový štít i displej celkem svižně pracujícího infosystému. Díky paketu Techno za 65 tisíc získáte ještě bezklíčový vstup i start, bezdrátovou nabíječku mobilů, touchpad na středovém tunelu, on-line navigaci nebo umělou inteligenci ChatGPT.

Foto: Jakub Misík

Sedačky mají zajímavý motiv prošívání a pohodlnou pěnovou výplň.

Jen vyhřívaný volant budete muset v základu oželet. Nejde přikoupit a v zimě chybí. Ve finále však základ jako celek není taková holota, jak by samotné slovo „základ“ mohlo evokovat.

Ovšem tento trend platí napříč značkami včetně těch nejlevnějších. Ony doby, kdy vám Dacia prodala auto vybavené jen volantem a pedály pod 200 tisíc korun, jsou také pryč.

Skoro jako diesel

Hybridní pohon se aktuálně rozšiřuje napříč všemi značkami skupiny Stellantis, proto DS není výjimkou. Sice jde o tzv. 48voltový mild-hybrid, ale v nízkých a nižších rychlostech je zastavěný elektromotor o výkonu 21 koní (ve špičce 27 koní) schopen pohánět kola sám.

Hlavní srdce tvoří benzinová dvanáctistovka o výkonu 136 koní a síle 230 Nm. Papírově sice nejde o žádnou hitparádu, ale tři válce umí jít celkem svižně do otáček, a když se k tomu přidá podpora elektromotoru, máte z toho v nižších rychlostech celkem slušně akcelerující auto.

Foto: Jakub Misík

Některé mild-hybridy umí elektřinou pohánět i samotná kola, ovšem není to pravidlem.

Řazení obstarává šestirychlostní automat, síla putuje výhradně na předek. Navzdory jednoduché zadní nápravě nám hybrid nepřišel na rozbitých cestách tolik „ubouchaný“, což se nedalo říct o DS 4 Cross testované před dvěma lety nebo o nedávno zkoušeném dieselu.

Jistým specifikem mild-hybridů skupiny Stellantis je to, že mají kompresor klimatizace poháněný motorem. Takže ve chvíli, kdy auto potřebuje klimu (chladit, odmlžit), tak se automaticky zapojuje do práce spalovací tříválec.

Hybridní čtyřka tak nejefektivněji bude fungovat na jaře nebo během teplého podzimu. I tak jsme ale na zimních gumách R19 a při chladném listopadu naměřili slušnou kombinovanou spotřebu šest litrů na sto.

Jasně, nafta 1,5 litru v DS 4 jezdí za pět na sto, má čtyři válce, ale více hlučí. Hybridní čtyřka má solidní odhlučnění a benzinový tříválec se zvukově projevuje jako agresivní vysavač jen ve vysokých otáčkách.

Stále však platí, že mild-hybrid najde efektivní uplatnění při vyšším podílu městských a příměstských cest. Na dálnicích totiž spotřeba stoupne skoro o litr na sto.

Základní benzinová nehybridní varianta DS 4 s automatem stojí 830 000 Kč, zatímco hybrid a diesel vyjdou na 880 000 Kč, tedy o 50 000 Kč dráž. Nejdražší je pak plug-in hybrid s cenou od 1 130 000 Kč. A pokud máte rádi spisovatele Exupéryho, DS stále nabízí ediční vozy s luxusním fialovým lakem.

Technické údajeDS 4 Hybrid
Motorzážehový řadový tříválec
Palivobenzin
Zdvihový objem1 199 cm³
Výkon100 kW (136 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment230 Nm při 1 750 ot./min.
Elektrifikacemild-hybrid 48 V
Převodovkaautomatická, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Provozní hmotnost1 454 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,4 s
Maximální rychlost203 km/h
Objem palivové nádrže52 l
Komb. spotřeba normovaná5,2–5,3 l/100 km
Kola a pneumatiky205/55 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 400/1 866/1 490 mm
Rozvor2 675 mm
Objem zavazadlového prostoru430 l
Načítám