Článek
DS 4 je francouzský hatchback, který vyniká svojí geometricky tvarovanou přední maskou a hlavně výraznými světelnými kly vpředu. Díky nim si auto jen tak nespletete. Podobně jako třeba první BMW X2 má i čtyřka u zadního sloupku logo, ovšem navzdory nápisovým trendům si jej zachovává také vzadu.
Myslíme si však, že to se s faceliftem příští rok nejspíš změní. Každopádně dalším poznávacím znamením vozu jsou výsuvné kliky dveří nebo divoce tvarovaná kola. Designéři DS hledají inspiraci zejména v Paříži a ta je v mnoha ohledech krásná, ale i svá.
Letos se značka DS rozhodla zjednodušit svoje výbavové stupně, takže čtyřku koupíte v základním provedení Pallas a vyšším Etoile.
Pojmenování Pallas bylo inspirované historickým označením Palace, které se uděluje luxusním pětihvězdičkovým hotelům. U Citroënu DS se takto pojmenovaná výbava objevila až v roce 1964 (tedy 11 let po premiéře modelu), ovšem ne jako základ, ale jako ta nejvyšší.
Dodnes tak můžete slýchat mezi komunitou DS pojem „palasizace“. A to znamená, že si model DS nižší výbavy dodatečně upravujete na vyšší stupeň.
Etoile, francouzsky Étoile, je oblast, kde stojí například Vítězný oblouk a kde jsou nejslavnější pařížské bulváry. Kromě toho jde o titul udělovaný nejlepším tanečníkům baletu pařížské Národní opery.
Solidní standard
Součástí základu jsou i neadaptivní klasické diodové světlomety, které ve vyšších stupních nahrazují pokročilé matrixové. Byli jsme velmi zvědaví, jak si lampy za tmy povedou, když jsou poměrně úzké a mají malé paraboly.
Strach ovšem nakonec nebyl namístě. Technologie diodového osvětlení pokročila mílovými kroky, takže i z mála jde udělat hodně světla. DS 4 má navíc automatické přepínání potkávacích/dálkových světel, proto matrixové svícení není úplně životně nutné.
Kabina testovaného modelu je pak naladěná v kombinaci kůže/textil. Materiály na dotek působí robustně, ale zároveň příjemně. Všimněte si rovněž nápaditého vzoru prošívání na komfortních standardně vyhřívaných sedačkách. Ty se nám líbí moc.
Základ jinak nebyl ochuzen o digitální přístrojový štít i displej celkem svižně pracujícího infosystému. Díky paketu Techno za 65 tisíc získáte ještě bezklíčový vstup i start, bezdrátovou nabíječku mobilů, touchpad na středovém tunelu, on-line navigaci nebo umělou inteligenci ChatGPT.
Jen vyhřívaný volant budete muset v základu oželet. Nejde přikoupit a v zimě chybí. Ve finále však základ jako celek není taková holota, jak by samotné slovo „základ“ mohlo evokovat.
Ovšem tento trend platí napříč značkami včetně těch nejlevnějších. Ony doby, kdy vám Dacia prodala auto vybavené jen volantem a pedály pod 200 tisíc korun, jsou také pryč.
Skoro jako diesel
Hybridní pohon se aktuálně rozšiřuje napříč všemi značkami skupiny Stellantis, proto DS není výjimkou. Sice jde o tzv. 48voltový mild-hybrid, ale v nízkých a nižších rychlostech je zastavěný elektromotor o výkonu 21 koní (ve špičce 27 koní) schopen pohánět kola sám.
Hlavní srdce tvoří benzinová dvanáctistovka o výkonu 136 koní a síle 230 Nm. Papírově sice nejde o žádnou hitparádu, ale tři válce umí jít celkem svižně do otáček, a když se k tomu přidá podpora elektromotoru, máte z toho v nižších rychlostech celkem slušně akcelerující auto.
Řazení obstarává šestirychlostní automat, síla putuje výhradně na předek. Navzdory jednoduché zadní nápravě nám hybrid nepřišel na rozbitých cestách tolik „ubouchaný“, což se nedalo říct o DS 4 Cross testované před dvěma lety nebo o nedávno zkoušeném dieselu.
Jistým specifikem mild-hybridů skupiny Stellantis je to, že mají kompresor klimatizace poháněný motorem. Takže ve chvíli, kdy auto potřebuje klimu (chladit, odmlžit), tak se automaticky zapojuje do práce spalovací tříválec.
Hybridní čtyřka tak nejefektivněji bude fungovat na jaře nebo během teplého podzimu. I tak jsme ale na zimních gumách R19 a při chladném listopadu naměřili slušnou kombinovanou spotřebu šest litrů na sto.
Jasně, nafta 1,5 litru v DS 4 jezdí za pět na sto, má čtyři válce, ale více hlučí. Hybridní čtyřka má solidní odhlučnění a benzinový tříválec se zvukově projevuje jako agresivní vysavač jen ve vysokých otáčkách.
Stále však platí, že mild-hybrid najde efektivní uplatnění při vyšším podílu městských a příměstských cest. Na dálnicích totiž spotřeba stoupne skoro o litr na sto.
Základní benzinová nehybridní varianta DS 4 s automatem stojí 830 000 Kč, zatímco hybrid a diesel vyjdou na 880 000 Kč, tedy o 50 000 Kč dráž. Nejdražší je pak plug-in hybrid s cenou od 1 130 000 Kč. A pokud máte rádi spisovatele Exupéryho, DS stále nabízí ediční vozy s luxusním fialovým lakem.
Technické údaje | DS 4 Hybrid |
---|---|
Motor | zážehový řadový tříválec |
Palivo | benzin |
Zdvihový objem | 1 199 cm³ |
Výkon | 100 kW (136 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 230 Nm při 1 750 ot./min. |
Elektrifikace | mild-hybrid 48 V |
Převodovka | automatická, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Provozní hmotnost | 1 454 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,4 s |
Maximální rychlost | 203 km/h |
Objem palivové nádrže | 52 l |
Komb. spotřeba normovaná | 5,2–5,3 l/100 km |
Kola a pneumatiky | 205/55 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 400/1 866/1 490 mm |
Rozvor | 2 675 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 430 l |