Článek
Představte si, že utratíte skoro tři miliony korun za auto, které nabídne jen dvě místa k sezení, skromný 336litrový kufr a jehož kompresorem nadopovaný pětilitrový osmiválec pohánějící zadní kola si umí říct klidně o 12, 14 i 16 litrů benzinu na sto.
Na první čtení Jaguar F-Type působí jako další z mnoha sporťáků, které kupují muži v krizi středního věku, nicméně až po bližším ohledání, a hlavně svezení, přijdete na to, že jde ve všech ohledech o dospělé auto, takže jeho koupě nemusí být úplně nerozumnou volbou, obzvláště když máte na výběr mezi zadokolkou a čtyřkolkou.
Ono se stačí podívat na design, z něhož čiší elegantní britská škola. Tedy nečekejte záplavu spoilerů, usměrňovačů vzduchu a divoce tvarovaných karosářských prvků, aby vůz vypadal co nejepičtěji. Ne, ne. Gentlemanský F-Type nosí raději padnoucí oblek značky Thomas Mason než karnevalový kostým s hořícími ananasy ve stylu Daniela Nekonečného.
Jedinými, dejme tomu, agresivními prvky na karoserii jsou široká maska chladiče s logem šelmy uprostřed a dynamicky tvarované pásy denního svícení. Přece jen trochu respekt budící postoj tohle muskulární auto potřebuje.
Pohledem do dvoumístného interiéru jsme zajásali nad tím, že tady skutečně nejsou dvě zbytečné (zadní) sedačky navíc, jako tomu bývá u jiných sportovních kupé. Taková místa jsou totiž obvykle vhodná leda pro převoz malých dětí nebo osob, které přišly o nohy. Pochopitelně kvůli absenci prostoru.
Každopádně ani uvnitř nečekejte žádnou divočinu, ale eleganci, kůži, luxus a vysunovací centrální panel s výdechy ventilace. Kvůli většímu prostoru pro posádku konstruktéři přesunuli ovládání sedadel na dveře, jako to má Mercedes, a nemontovali sem zbytečně široká opěradla. Tím se povedlo dostat do vozu komfortní vyhřívané anatomické sesle, kam se pohodlně usadí nejen trpaslík, ale i řádně urostlý muž.
Do moderních sporťáků je dnes velmi moderní zastavovat netradičně tvarované nebo řešené volanty, což třeba v případě Tesly znamená ergonomický propadák a u AMG CLS Mercedesu zase nesmyslně obrovské kormidlo. V Jaguaru ovšem vsadili na osvědčený tvar věnce i velký kulatý střed, jaký mají i auta značky Kia, a udělali dle nás dobře.
Z pohledu běžných ovládacích prvků zůstala zachovaná fyzická tlačítka, nezmizel ani volič řazení ve tvaru klasické páky a v neposlední řadě se výrobce nepustil do nasazení kdovíjak složitého infosystému. Zkrátka jako by v Jaguaru přece jen věděli, že jejich hlavní klientela je věkově 40+.
Gentlemanský Grand Tourer
Ovšem k čemu by bylo hezké auto, kdyby neumělo podávat patřičné jízdní výkony? Právě z toho důvodu má F-Type pod kapotou onen pětilitrový osmiválec, navíc podpořený kompresorem. Jasně, nabízí se i varianta s dvoulitrovým čtyřválcem, která jistě nebude úplně k zahození, ovšem objemný osmiválec vám přece jen nabídne trochu jiné služby a k auře sportovního Jaguaru se hodí poněkud víc.
A jak takový pohon spárovaný s automatickým osmikvaltem ZF vlastně funguje? Určitě všichni znáte průběh nástupu atmosférických motorů, kdy křivka výkonu a krouťáku lineárně stoupá vzhůru. Tak přesně takhle se chová i F-Type, jen s tím rozdílem, že díky objemu a podpoře kompresoru stoupá rychloměr s otáčkoměrem daleko, daleko svižněji. Vyjádřeno čísly máte pod pravou nohou připravených 450 koní výkonu a až 580 Nm točivého momentu.
V čistokrevné zadokolce je pak přenos síly o to víc znát. Stačí při rozjezdu trochu víc přidat plyn a už cítíte, jak se notná dávka krouťáku valí na zadní nápravu. Řada zákazníků koukajících po F-Type však nejspíše zvolí z praktických důvodů příplatkovou čtyřkolku, čemuž se vlastně nedivíme. Ona ta zadokolka je spíše pro šoféry, co si chtějí občas se svojí jaguáří kočkou trochu pohrát a chápou vlastnosti silného ryze zadního pohonu i na površích se sníženou adhezí.
Důležitým faktorem je rovněž pohodlí, nicméně zde se netřeba bát syndromu pravověrných (tvrdých) sportovních aut. F-Type je spíše cestovním GT kupé, což je dáno jednak vnitřním prostorem, kultivovaností vozu, objemem nádrže (70 l) a také adaptivním podvozkem zaručujícím kýžené pohodlí i na dlouhých trasách.
Jaguar tak můžete směle pojmout jako dvoudveřového polykače kilometrů, který v sobě má ten očekávaný luxus, prostor vpředu, ticho, tlumení nerovností a další vlastnosti typu GT. Pochopitelně zde nechybí ani funkční (snižuje vztlak až o 120 kg) frajeřina, a to zadní aktivní křídlo, jež se automaticky vysune při 120 km/h (zasouvá pod 80 km/h) nebo na přání tlačítkem.
Ovšem, co když chcete tuhle „číču“ trochu vypustit z klece? Pak je tady konfigurovatelný profil dynamic, kdy se celé auto včetně podvozku přepne do sportovního režimu, který můžete ještě podpořit sportovním režimem převodovky. Tehdy už tahle šelma vytasí drápy, zpevní své odpružení a namísto koní pod kapotou probudí divoké kočky, zejména pokud ještě na pokyn tlačítka otevřete klapky ve výfuku.
Dynamický F-Type s osmiválcem ovšem není žádný ukřičený pubertální sporťák oplastovaný k nepoznání, nýbrž distingovaný sportovní Grand Tourer s notnou dávkou grácie, který plní úlohu elegantního dopravního prostředku na jakkoli dlouhé trasy. S vozem tedy uděláte parádu jak na plese, koncertě vážné hudby či před divadlem, tak na závodním okruhu, kde – pokud umíte skutečně závodit – zpráskáte kdekoho.
Tahle britská šelma je tak slušnou konkurencí zajeté německé prémiové trojice, ovšem její osud je víceméně sečtený. Jaguar už brzy přejde do éry plné elektromobility a F-Type je dle výrobce tím finálním novým modelem se spalovacím motorem. Nabízí se tak poslední možnosti si dopřát tohle vyladěné gentlemanské kupé z britské sportovní školy.
Jaguar F-Type Coupé startuje (vždy) s automatem, čtyřválcem a pohonem zadních kol od 1,9 milionu korun, zatímco osmiválcová zadokolka stojí od 2,8 milionu a čtyřkolka od 2,95 milionu. Chcete-li vrcholný osmiválcový typ s pohonem všech kol a výkonem 575 koček, pak si nachystejte 3,54 milionu korun. V nabídce se objevuje také varianta Cabriolet, která je o cirka 200 tisíc dražší než kupé.
Technické údaje | F-Type Coupé P450 RWD |
---|---|
Motor | zážehový vidlicový osmiválec |
Zdvihový objem | 5 000 cm3 |
Výkon | 331 kW (450 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 580 Nm při 2 500–5 000 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 706 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,6 s |
Maximální rychlost | 285 km/h |
Spotřeba paliva WLTP | 10,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 70 l |
Kola a pneumatiky | 255/35 ZR20, 295/30 ZR20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 470/1 923/1 311 mm |
Rozvor | 2 622 mm |
Světlá výška | 100 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 336 l |