Článek
Existuje řada modelů, které jsou navrženy speciálně pro Evropany, což se poté obvykle pozitivně odrazí na jejich prodejnosti. Můžeme vzpomenout naše škodovky, jihokorejský Ceed či Tucson, Fiestu i Focus od Fordu anebo Toyotu Aygo X.
Jenomže starý kontinent je poměrně malý, proto se řada výrobců soustředí na severoamerický trh, zejména pak ti, kteří odtamtud pochází. Mezi nimi je i modrý ovál a jeho znovuzrozené želízko v ohni jménem plně elektrický Mustang Mach-E…? Ale ne, žertujeme, pochopitelně se bavíme o ikonickém Broncu!
Konečně se nám dostalo do rukou auto, které sice debutovalo v USA už před dvěma roky, ale stále patří mezi žádané, a hlavně na dlouhou dobu dopředu z hlediska továrních objednávek vyprodané auto. Proč tomu tak je? To jsme zjišťovali za volantem specifikace Wildtrak.
Symbióza hardwaru a softwaru
Náš čtyřdveřový pětimístný krasavec se pochopitelně pyšní tradičním hranatým designem, vzpomínajícím na původní model z 60. let. Na první pohled každému dojde, že jde o pořádný off-road. Pokud si to nemyslíte, mrkněte na zvýšenou světlou výšku, terénní pneumatiky nebo na technologicky vyspělé adaptivní HOSS odpružení inspirované závody Baja.
Standardně je poháněná zadní náprava, zatímco předek se připojuje manuálně či automaticky. Na rozdíl od Bronca Sport (což je vlastně taková lepší Kuga) má dospělé Bronco přídavnou redukční převodovku.
No a tím hardwarově nekončíme, protože přední náprava je nezávislá, zadní tuhá pětiprvková a oba diferenciály disponují uzávěrkou.
Výbavové stupně Badlands a Raptor umí ještě dočasně odpojit přední stabilizátor odpružení (sway bar). K čemu je to dobré? Pokud se plazíte po kamenech, tak rozhodně chcete, aby se obě přední pneumatiky mohly pohybovat nezávisle na sobě nahoru či dolů. Volný pohyb v členitém terénu, to je gró odpojitelného stabilizátoru vpředu.
A co software? Tak z toho si kdekdo sedne na zadek, jelikož v této oblasti se modří opravdu pochlapili.
Potřebujete se v terénu otočit/zatočit na hodně malém prostoru? Zapněte stiskem jednoho tlačítka příslušný asistent, který zabrzdí vnitřní zadní kolo a ty ostatní nechá udělat svoji rotační práci. Chcete v náročném prostředí udržovat konstantní nízkou rychlost nebo si vůz řídit výhradně jedním pedálem? Ano, i toto je možné.
V neposlední řadě se o dělení točivého momentu na všechna kola starají chytré počítače, pracující na základě zvoleného jízdního režimu, podle něhož je poté upravené chování celého vozu. V praxi to třeba vypadá tak, že když v terénu nějaké kolo potřebuje více krouťáku, tak ho jednoduše dostane.
Na sněhu či v písku pak motor drží vyšší otáčky a převodovka zbytečně neřadí, zatímco při jízdě s přívěsem vám elektronika pomáhá držet stabilitu. Tedy nejde jen o hraní si s reakcí plynového pedálu, jízdní módy Bronca patří mezi skutečně užitečné.
Wildtrak a Badlands nabídnou ještě profil Baja, který je určený pro sportovní tempo na nezpevněných površích nebo v písku.
Do naha!
Mimo terénní výbavy výrobce myslel i na tu komfortní, takže tu najdete vyhřívaná sedadla, multimediální systém s kompatibilní s Apple CarPlay/Android Auto, elektricky ovládaná okna se spínači na centrálním panelu, tempomat, hlídače pruhů, monitoring slepého úhlu, úchopná madla, parkovací kameru umístěnou uprostřed rezervního kola, digitální přístrojovku, pár odkládacích prostor a také duální klimatizaci, kterou ovšem nebudete chtít během teplých dnů používat.
Ne snad že by chladila málo nebo moc, ale náš Broncosaurus umí něco mnohem lepšího než regulovat teplotu vzduchu. Přibližně za dvacet minut reálného času jste schopni sundat tři střešní panely, odmontovat boční dveře a vše až na velký zadní střešní panel umístit do továrních vaků.
Všechny tyto díly pak jednoduše vložíte do kufru (či garáže) s dělenými dveřmi, přičemž spodní část lze otevřít do úhlu 150 stupňů a vrchní pak snadno vyklopit směrem nahoru ovšem s tou podmínkou, že jsou dolní vrata otevřená minimálně do pravé úhlu.
Tak či onak v tomhle hanbatém provedení zažijete úplně jinou jízdu než běžně, jelikož vás ovívá všudypřítomný vítr, okolí nechápavě zírá a vy cítíte parádní pocit volnosti.
Možná bude někdo argumentovat, že v takovém provedení není vhodná například jízda po dálnici, s čímž naprosto souhlasíme. Ono se totiž celkově s Broncem – „nahým“ i „oblečeným“ – na velkých terénních kolech jezdí po vysokorychlostních komunikacích poněkud jinak, zejména kvůli hluku obutí pomaleji.
Vyvýšené sezení uvnitř pak poskytne rozhled jako v plnotučném pick-upu typu Ford F-150. Vzhledem k šíři vozu se s malými rezervami vejdete do standardního parkovací místa, což musíte zohlednit i na cestách, jelikož ne každá silnice nabídne dostatek životního prostoru. No zkrátka Bronco je takový silniční tank se vším všudy.
Než se podíváme na pohon, musíme zmínit další genialitu Fordu. Prakticky všechny důležité ovladače uvnitř jsou umístěny do snadno omyvatelných gumových obalů a elektrické konektory bočních dveří se po odmontování samy bezpečně uzavřou. Výrobce totiž počítá s tím, že s autem budete drásat v terénu, že zahodíte střechu i vrata a vyrazíte vstříc dobrodružství či víření prachu.
Poděkujte turbodmychadlu
Ke zdolání cest i necest rozhodně přijde vhod přeplňovaný zážehový 2,7litrový šestiválec o technickým průkazem udávaném výkonu 224 kW (304,5 koně) a točivém momentu 563 Nm. Díky jeho spojení s desetirychlostní automatickou převodovkou se s 2,2tunovým off-roadem v testované specifikaci dá jezdit do 11,5 litru benzinu na sto.
Neděste se počtů, přes svoji hmotnost umí být Bronco příjemně svižné, za což může poděkovat především turbodmychadlu. Na zátah motoru si určitě nelze stěžovat, naopak nás mile překvapilo, že auto neztrácí dech ani během akcelerace z vyšších rychlostí.
Ford Bronco nám pro účely testu zapůjčila společnost Olfin Car – Ford z Hradce Králové, která jej dováží a prodává dle výbavy a doplňků v cenovém rozpětí od 2,2 do 2,6 milionu korun. Dodací doba činí 2–4 měsíce, standardní garance je dvouletá, volitelně rozšiřitelná o speciální záruční pojištění trvající až 36 měsíců.
Jelikož jde o individuální dovoz, případné záruční opravy řeší přímo Olfin Car, a nikoli běžná autorizovaná síť Ford.
Pokud vás dospělé Bronco zaujalo, všimli jsme si v hradeckém showroomu dvou skladových kusů ve výbavě Badlands za 2,4 a 2,5 milionu korun. Jestliže vás láká verze Sport, kterou jsme detailně testovali na začátku roku, pak ji zde koupíte za 1,5 milionu korun.
Bez nadsázky prohlašujeme, že Bronco s benzinovým šestiválcem 2,7 l patří do úzké skupinky nejlepších modelů modrého oválu, jaké můžete v Česku koupit. Nejbližším konkurentem je rovněž jednotlivě dovážený Jeep Wrangler 392 s výkonnějším osmiválcem za 3,2 milionu korun, případně oficiální sítí Jeep prodávaný výhradně plug-in hybridní Wrangler 4×e s cenou od 1,8 milionu.
S Broncem se tak vrátil i kult, původně určený jen pro Ameriku, nicméně díky šikovným importérům nabízený také v Česku. Přestože se vůz na evropský trh nakonec skrze oficiální kanály dostane koncem roku 2023, je už nyní jisté, že rozhodně nezbyde na všechny. A kdo nechce čekat nebo riskovat nákupní neúspěch v příštím roce, tak ten už ví, u čí dveří případně zazvonit.
Technická data | Ford Bronco Wildtrak |
---|---|
Karoserie | čtyřdveřová, pětimístná |
Motor | přeplňovaný vidlicový šestiválec |
Palivo | benzin |
Kompresní poměr | 10,0:1 |
Zdvihový objem | 2 687 ccm |
Max. výkon | 224 kW (304,5 k) při 5 250 ot./min. |
Max. točivý moment | 563 Nm |
Převodovka | desetirychlostní, automatická |
Přídavná převodovka | dvourychlostní, redukční |
Pohon | připojitelný, 4×4 |
Provozní hmotnost | 2 278 kg |
Nebrzděný přívěs | 450 kg (prozatímní) |
Brzděný přívěs | 1 587 kg (prozatímní) |
Max. rychlost | 210 km/h |
Světlá výška | 292 mm |
Brodivost | 850 mm |
Délka | 4 810 mm |
Šířka | 1 927 mm |
Výška | 1 854 mm |
Rozvor | 2 948 mm |
Objem palivové nádrže | 78,7 l |
Cena test. modelu | 2 289 000 Kč |