Článek
Pokud se vyloženě nepohybujete mezi terénními úpravami německých dodávek, asi jste jaktěživ neslyšeli název „Seikel“. Tenhle úpravce, sídlící jenom kousek západně od Frankfurtu, má v nabídce celou plejádu off-road prvků, zaměřených zejména na Volkswageny. Najde se tu něco pro Caddy, pro Amarok, pro Crafter, ale právě taky pro Transporter. A protože je pražské dealerství Porsche Praha-Prosek partnerem Seikelu, dostal jsem možnost osahat si přímo skrz zastoupení jeden vůz, vybavený velkou spoustou terénních prvků.
Původně byl tohle celkem obyčejný Volkswagen Transporter T6.1 Kombi. Vysoce užitečné, leč trochu strohé auto pro osm lidí, vybavené naftovým dvoulitrem o výkonu 204 koní, automatickou dvouspojkovou DSG převodovkou a pohonem všech kol 4Motion. Auto pěkné, na poměry Transporterů velmi dobře vybavené, ale nic z čeho by sálal charakter a „cool faktor“.
Zvýšená stavba a „šusplechy“, kam se podíváš
Jenže pak se téhle dodávce dostalo „Seikel kúry“ a ta proměnila auto k nepoznání. Tou úplně nejvýraznější změnou, patrnou hned na první pohled, je osazené zvýšení podvozku o 40 milimetrů ve verzi pro zvýšenou zátěž, ke kterému se váže zvýšení celkové hmotnosti vozu (tedy maximální povolené) na 3 200 kilogramů. S tím jde ruku v ruce osazení terénních „balónů“ Pirelli Scorpion AllTerrain v rozměru 235/65 R17.
Ještě důležitější je ovšem důsledné zakrytování auta zespod. Pořádně silné ochranné plechy z hliníku jsou pod motorem a zadním diferenciálem, pod tlumičem výfuku, pod nádrží a taky pod lištami prahů. Takto obrněné auto se pak může v těžkém terénu pověsit na břicho relativně bezbolestně, aniž by to odnesly drahé komponenty pod autem. Taková ochrana se hodí, protože, přestože je výsledná světlá výška 241 milimetrů a jde o variantu s krátkým rozvorem, činí onen rozvor pořád rovné tři metry. A to je dost na to, aby si i zvýšený Transporter někde v terénu škrtnul spodkem.
Když už jsme u cest do terénu, v „klasické“ příplatkové výbavě nechybí uzávěrka zadního diferenciálu, což se může hodit zejména v momentě, kdy se auto prodírá nezpevněným podložím bez větší zátěže v zadní části, jedno ze zadních kol ztratí adhezi a začne se bezmocně protáčet.
Ruční ovládání regenerace DPF
Svou souvislost s pohybem v terénu má také velmi zajímavá výbava, spočívající v ručním spouštění, či naopak zablokování regenerace filtru pevných částic. Nevím o tom, že bych to kdy v nějakém osobním autě nebo malé dodávce viděl, ale řídit si regeneraci filtru do jisté míry ručně má svoje výhody.
Spuštění regenerace se může hodit třeba v momentě, kdy se s autem vracím z delší cesty a vím, že následující dva týdny budu jezdit pouze po městě a na regeneraci nebudou vhodné podmínky.
Naopak zakázat autu, aby regenerovalo, se může hodit v momentě, kdy musím někam dojet po suché trávě a nechci riskovat, že horké plyny z výfuku, ve kterém probíhá regenerace, založí požár.
Jezdí pěkně, ale je znát, že je stavěn na zátěž
Velké balónové gumy s terénním vzorkem sice na silnici trochu hučí, popravdě ale o dost méně, než jsem čekal. Podvozek s vysokými zdvihy samozřejmě není radno provokovat v zatáčkách, kde se karoserie dost naklání, ale o tom to samozřejmě není. Při normální jízdě je podvozek tužší, jenže jeho charakteristika se pochopitelně mění se zátěží. Když jsem Transporter skutečně zatížil osmi lidmi, trochu si „kecnul“ a začal se po silnici pohybovat mnohem příjemněji.
A se zátěží osmi osob neměl žádný problém ani motor. Dvoulitrové biturbo o výkonu 204 koní a točivém momentu 450 Nm má hromadu síly ve středních otáčkách a ani se zátěží, která se blížila maximální povolené, se rozhodně nijak neloudal. DSG se sedmi rychlostmi vždy naprosto přesně vědělo, jaký kvalt má mít zařazený, a celkově dává pohonné ústrojí najevo, že je v daném modelu vrcholem – víc by ani nebylo třeba.
Příjemným překvapením byla taky spotřeba. V plném obsazení, na dlouhé cestě převážně po dálnici, spotřeboval Transporter každých sto kilometrů jen něco málo přes deset litrů nafty. A to je na auto, které má v danou chvíli kolem tří tun, zvednutý podvozek a terénní pneumatiky s vysokým odporem, naprosto pohodová hodnota. Příplatková pořádná nádrž na osmdesát litrů tak znamená reálný dojezd kolem 800 kilometrů, případně i víc, bude-li se auto používat v úspornějším režimu.
Nutno uznat, že tenhle Transporter, na to, že je „jenom dodávka“, je zároveň docela zajímavé auto. Samozřejmě, že na to, abyste měli využití pro osmimístné auto s terénními vlohami, musíte mít poměrně specifické potřeby, ale každé potřeby jsou přece specifické. A když ne individuálně, tak alespoň ve firmě. Coby shuttle v nepřístupných horách a lesích, nebo klidně v povrchovém dole, udělá Transporter s úpravami od firmy Seikel spoustu parády. A nebo je tu vždycky možnost přestavby na obytný expediční speciál, zdolávající nezdolatelné.
Partu nadšených dobrodruhů však pravděpodobně odradí cena. „Téčka“ od Volkswagenu se obecně neřadí mezi levná auta, a vrcholné provedení, podpořené rozsáhlou off-road přestavbou, cenu samozřejmě nesníží. Základní cena modelu s nejsilnějším dvoulitrem, automatem a čtyřkolkou činí 1 349 096 korun, po započtení příplatků je to pak 1 813 325 korun včetně DPH. K tomu si ještě připočtěme přestavbu od Seikelu, kde je podvozek za 48 tisíc, šusplechy dohromady za nějakých 84 tisíc a pneumatiky za 22 tisíc. Dohromady je to za přestavbu přesně 154 992 bez DPH, takže jsme suma sumárum na dvou milionech s daní.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vznětový řadový čtyřválec, 4 ventily na válec, umístěný vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 968 cm3 |
Výkon | 204 koní (150 kW) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment | 450 Nm při 1 400–2 250 ot./min. |
Plnění | přeplňování dvojitým turbodmychadlem |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková automatická |
Pohon | všech kol 4Matic s mezinápravovou spojkou, uzamykatelný zadní diferenciál |
Provozní hmotnost | 2 262 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,1 sekundy |
Maximální rychlost | 198 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 9,8 litru na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 80 litrů |
Kola a pneumatiky | 235/65 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 904/1 904/1 990 milimetrů |
Rozvor | 3 000 milimetrů |