Článek
Tenhle model můžete znát také jako Wingle, ale daleko pravděpodobnější je fakt, že jste o něm nikdy neslyšeli. Jednak si značka Great Wall Motor v Česku teprve prokopává cestu a také je u nás zájem o benzinové pick-upy minimální. Nicméně své kupce si tenhle vůz najde, už jen kvůli motoru.
Pod kapotou automobilu totiž pracuje čtyřválcové benzinové srdce Mitsubishi Sirius 4K22 o objemu 2,4 litru, které je naladěné na výkon 110 kW (149,5 k) a sílu 220 Nm. Samy o sobě jsou tyhle hodnoty zajímavé spíše pro osobák, protože v náklaďáku, který váží necelých devatenáct metráků, moc neoslní.
A to se odráží i na silnici, kdy nenaložené auto můžeme označit za cestovně hodně rozvážné. Zkrátka, než motor ve spojení s manuálním pětikvaltem tuhle masu železa rozhýbe na 80 až 100 km/h, chvilku mu to trvá. S tím souvisí i průměrná spotřeba, která se pohybuje okolo 10 litrů benzinu na sto s nižším podílem dálnic.
Jenže musíte vidět i potenciální důvody, kvůli nimž bude jedinec/firma pokukovat právě po tomto pick-upu. Zbystřit by tak měli doly, obce nebo řidiči jezdící krátké trasy (včelaři, rybáři, stavaři a další). Motor sám o sobě totiž nemá přímý vstřik paliva, takže nepotřebuje žádný (potenciálně) problematický filtr či AdBlue.
Navíc konstrukční jednoduchost a letitá osvědčenost motoru nahrává do karet všem, kteří vozu jednou za deset tisíc kilometrů dopřejí čerstvé filtry a mazivo. Víc vlastně tahle jednotka pro servis nevyžaduje. Navíc, což je výhoda, se dobře snáší s alternativním pohonem na LPG.
Pokud už začínáte cítit konstrukční úspory, jste na horké stopě. Stačí se totiž podívat na odpružení. Ne snad na klasická listová pera vzadu, ale na přední torzní odpružení řešené tyčovou pružinou. Zapomeňte na klasické vinuté pružiny, ve Steedu se vracíte časem ještě více dozadu. Ale opět, méně komfortní, zato více trvanlivé řešení. Tenhle pick-up je prostě z drtivé většiny určený na práci.
K tomu mu hraje do noty i zadní korba s rozměry 1 680 × 1 460 × 480 mm, která je ze všech hlavních pick-upů dvoukabin nabízených v Česku nejdelší. Z hlediska tažné síly nabídne benzinové provedení 2 500 kg, nicméně vyrábí se i dieselová varianta se třemi tunami na kouli, která se na náš trh teprve chystá.
Díly za hubičku
Skok do interiéru vás z pohledu pracovního náčiní neurazí. Nesmíte tady hledat luxus nebo nadmíru pohodlí, ale slušně zpracované pracovní plasty a rozumnou standardní výbavu čítající např. ABS, ESP, kotoučové brzdy, dva airbagy, výškově (pouze) stavitelný volant, klimu, rádio, tempomat, centrál s dálkou, elektricky ovládaná okna i zrcátka a samozřejmě přepínač pohonu 4 × 4 a redukce. Na přání jde auto osadit například uzávěrkami diferenciálů nebo samosvorem.
Na pracanta je základ, řekli bychom, dostatečný. Pakliže byste s autem chtěli podnikat i velkolepé rodinné výlety, pak raději zamiřte jinam nebo ke stejné značce, avšak do více pasažérského modelu Poer.
Jednou z dalších výhod Steedu jsou ceny náhradních dílů, které jsou komické. Zadní lampa stojí pětistovku, destičky do 800 Kč, přední čep pětistovku, celé rameno 2 200 Kč a brzdový kotouč tisícovku. A teď zkuste jít s tímhle nákupním seznamem do Toyoty nebo Fordu…
Na našem trhu tedy máme cenově zajímavý pick-up s parametry, jež však zaujmou nejspíš jen ty, kteří jezdí kolem komína nebo cukají krátké obecní trasy. Tam Steed 7 má daleko větší smysl než jeho naftoví konkurenti.
Prvky typu vyšší cestovní pohodlí, lepší materiály, výkon, tah, použitelnost i proaktivní volný čas a další atributy zde jdou hodně stranou.
Reprezentant Great Wall Motor sice dohnal cenou SsangYong Musso Grand, protože se prodává od 724 790 Kč s daní, zatímco dosluhující Musso Grand stojí 730 tisíc, a to faceliftované dokonce 750 tisíc korun. Jenže, Musso Grand má v základu diesel, šestikvalt, lepší přední odpružení, uzávěrku diferenciálu. Další praktickou výbavou jsou si modely ovšem podobné.
Navíc Steed 7 už prošel faceliftem, takže podobně jako Musso Grand dojíždí a čeká na o 70 000 Kč dražšího nástupce. Ten však nabídne přepracovaný interiér a další výhody. Myslíte si ovšem, že si Great Wall Motor nechá vzít pozici nejlevnějšího pick-upu double cab v Česku?
Kdepak. Na místo Steed 7 se totiž dostane podobně stavěný Steed 5, převezme původní cenovku a nabídne zajímavé pracovní prvky – například paket pro zvýšenou nosnost na 1 250 kg s extra korbou o rozměrech 1 820 × 1 460 × 480 mm!
Každopádně současný Great Wall Motor Steed 7 za 725 tisíc korun (gwmotors.cz) rozhodně zavedené značky neohrozí, je skutečně určen jednotlivcům, firmám či obcím, zkrátka všem, kteří potřebují něco na krátké couračky, do čeho budou lít jen benzin a co jednou za rok odservisují i v dílnách bývalého JZD.
Technické údaje | GWM Steed 7 |
---|---|
Motor | atmosférický řadový čtyřválec |
Typ motoru | Mitsubishi Sirius 4K22 |
Palivo | benzin, alt. LPG |
Zdvihový objem | 2 378 cm3 |
Výkon | 110 kW (149,5 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 220 Nm při 4 000 ot./min. |
Převodovka | manuální, 5 stupňů |
Pohon | 4x4, redukce |
Pohotovostní hmotnost | 1 815 kg |
Světlá výška | 212 mm |
Spotřeba (kombinace) | 10,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 70 l |
Kola a pneumatiky | 235/70 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 395/1 800/1 760 mm |
Rozvor | 3 350 mm |
Rozměry korby | 1 680/1 460/480 mm |