Článek
„Ty jo, vždyť vypadá jako nová Mokka, akorát je trochu větší,“ říká mi jeden můj známý. Je u mne před domem a prohlíží si tu nejnovější Opel Grandland, vlajkové SUV německé značky. V loňském roce totiž prošlo zásadní modernizací. Dnešní generace se prodává už od roku 2017 a dosud si své spokojené majitele našlo více než 300 tisíc vozů. A to je hlavní důvod, proč na vás i nejmodernější evoluce vedle koncernových i francouzských konkurentů bude působit jako trochu starší auto.
Hned vám vysvětlím proč. Už v roce 2017 se Opel připojil k bývalému automobilovému koncernu PSA, v dnešních dnech je součástí nového koncernu Stellantis, a rychle si našel svou pozici na trhu. Vedle dceřiných francouzských značek Citroën a Peugeot vyrábí moderní vozy pro konzervativnější zákazníky, přičemž zakládá na mateřských architekturách i technologiích. Všimnete si toho okamžitě, co nový Grandland zaparkujete vedle sourozenců Peugeot 3008 a Citroën C5 Aircross. Všechny tři modely zakládají na platformě PSA EMP2.
Faceliftovaný Grandland má modernější design i bohatší výbavu
Lvíče vás okouzlí hlavně svým elegantním šarmem, Citroën ve vás vzbudí zájem originálním avantgardním designem a Opel pro vás bude jasnou volbou z rozumu. Je to stejné jako s novou Corsou, Astrou nebo Mokkou. Zaujala vás francouzská technika, ale je pro vás vyčnívání z davu až nekomfortní? Vsaďte na „konstruktérskou svobodu“ německých inženýrů, využívajících techniku ze sousední Francie po svém, a zvolte si jejich diskrétnější SUV. A přestože je designově obyčejnější než jeho sourozenci, vlastně nevypadá nijak špatně.
I na Grandlandu se při loňském faceliftu objevil ten nejdůležitější prvek moderního designového jazyka značky. Nově je charakteristickým stylingovým rysem modelu nová tvář jménem Opel Vizor, která se inspiruje legendární Mantou a největší SUV značky ji přebírá z menších faceliftovaných sourozenců Mokka a Crossland. S novým předkem je konečně vybaven také novými chytrými matrix světlomety IntelliLux LED. Skládají se z 84 diodových členů a plynule přizpůsobují světelný paprsek aktuální jízdní situaci.
Decentní modernizaci najdeme také v interiéru s nově koncipovanou palubní deskou Pure Panel a opticky spojenou dvojicí obrazovek digitálního přístrojového štítu a multimediálního systému. Opel se u svých nejnovějších modelů rozhodl pro „vizuální detox“ a zjednodušuje design interiérů, avšak nezapomíná na praktičnost. Pro intuitivní ovládání výbavy při řízení tak ponechává konvenční tlačítka. To je další silná stránka modelu, protože francouzští sourozenci se začínají přiklánět k čistě dotykovým virtuálním ovladačům.
A mimochodem, bohatší výbava modelu nově disponuje nočním viděním s infrakamerou, detekující osoby nebo zvířata na vzdálenost až 100 metrů, a asistentem pro jízdu na dálnici. Kombinuje adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a udržování v jízdním pruhu a zakládá na kameře a radarových senzorech. Celkově se tak zájemci o novější Grandland rozhodují pro kompaktní SUV s modernějším vzhledem a výbavou i plnohodnotným pětimístným interiérem a zavazadelníkem se solidním základním objemem 514 litrů. U plug-in hybridní varianty je však výrazně menší, kvůli baterii pod podlahou kufru má jen 390 litrů.
Turbodiesel jezdí levně a docela dynamicky, jen má tupou odezvu na plyn
Zcela při starém zůstávají pohonné jednotky pod kapotou. Základní motorizací omlazeného Grandlandu je benzinový tříválec 1.2 Turbo o 130 koních (96 kW) a točivým momentem 230 Nm. Jedinou další čistě spalovací volbou mu pak je čtyřválcový turbodiesel 1.5 CDTI o stejných 130 koních (96 kW) a silnějších 300 Nm. Zelenější alternativou pro příznivce elektrifikovaných aut jsou plug-in hybridní varianty Hybrid a Hybrid4, nabízející nejsilnější dostupné výkony modelu.
Hybridy si však necháme až pro příště, protože teď se u mne před domem objevil novinářský Opel Grandland s doslova dinosaurem pod kapotou. U čistě spalovacích motorů si můžete vybrat hlavně podle svých preferencí paliva i jemnosti chodu motoru a já si teď říkám, že jsou turbodiesely, jejichž budoucí konec mi nebude vadit. Už jste jistě poznali, že modernizovaný Grandland mám s čtyřválcem 1.5 CDTI. Takže jak se s ním jezdí?
A začněme těmi lepšími vlastnostmi. Hlavním lákadlem modelu je slušný dojezd, přesahující 800 kilometrů na jednu nádrž. Jezdí s kombinovanou spotřebou paliva pohybující se lehce nad 5 l/100 km i při dynamičtějším stylu jízdy. Dynamika se zrychlením z 0 na 100 km/h za 11,5 sekundy a maximální rychlostí 195 km/h je pro rodinný Grandland přijatelná a vlastně i dostačující. Správně naplánovaná předjíždění díky silnějšímu točivému momentu jednoduše zvládnete.
Jenže pak jsou tu charakteristiky, které mne u tohoto vozu s turbodieselem nutí trochu váhat. Jistě jsou potenciální zákazníci, jimž vadí absence manuálu. Naftová verze se prodává pouze s osmistupňovým automatem EAT8. V dnešním reálném městském provozu jsou navíc automaty zkrátka „fajn“. Mnohem více mi vadí, jak dokonale Grandland ukazuje daň za splnění nejnovějších emisních limitů. Odezva čtyřválce při rozjezdu je natolik tupá a vlažná, že než si zvyknete na „větší sešlápnutí pedálu než je asi potřeba“, občas budou vaše připojování z vedlejší ulice rizikovější, než jste původně plánovali.
Fakt, že mi nijak nevyhovuje pocitově hrubější i hlučnější chod francouzských vznětových motorů (jednotka 1.5 CDTI je 1.5 BlueHDI od bývalého PSA) je spíše mou subjektivní záležitostí. Jenže je kvůli tomu nejnovější Opel Grandland špatné auto? Jestli patříte ke staromilcům se zájmem o nové auto, které je co nejvíce podobné vašim oblíbenějším starším autům, je pro vás zajímavou volbou.
V garáži si totiž zaparkujete nové rodinné SUV vycházející z aktuálních designových trendů, praktickou ergonomií, moderní výbavou i úsporným motorem. Záleží jen na vašich preferencích, zda se rozhodnete pro „dinosauří“ turbodiesel, kultivovanější benzinový tříválec nebo jeden ze silnějších plug-in hybridních pohonů. Nejsilnější varianta Hybrid4 se navíc chlubí pohonem všech kol.
Faceliftovaný Opel Grandland se v Česku prodává se základní ceníkovou cenou 749 990 Kč za nejlevnější variantu s benzinovým tříválcem 1.2 Turbo a manuální převodovkou. Za automatickou převodovku si připlatíte 50 tisíc Kč. S testovanou motorizací 1.5 CDTI stojí od 839 990 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, vznětový, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 499 cm3 |
Výkon | 96 kW (130 k) při 3 750 ot./min. |
Točivý moment | 300 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 523 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 11,5 s |
Maximální rychlost | 195 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 53 l |
Kola a pneumatiky | 225/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 477/1 906/1 630 mm |
Rozvor | 2 675 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 514 l |