Článek
Až 510 koní v šestiválci, 500 litrů základního objemu v kufru a ohromující zrychlení. Vždy a všude. Je to ďáblův kombík. Tajemné BMW M3 Touring klidně stojí v parkovacích garážích a červená stěna v pozadí dává vyniknout siluetě extrémního kombi. S Michalem Houdkem vytváříme umění, přidáváme fotkám na dramatičnosti umělým světlem v charakteristických barvách BMW M a já přemýšlím, co jsem s tímhle bavorákem v minulých dnech zažil. Němci totiž vyvinuli řidičskou nirvánu, co všechny benzinové nadšence chytne za srdce.
Když v Mnichově při příležitosti loňského 50. výročí divize BMW M představili novou M3 Touring, srdce všech milovníků značky zaplesalo. Jeden z nejúžasnějších rychlých bavoráků moderní éry navázal na dvojici sportovních kombi - prvním bylo šestiválcové BMW M5 Touring s interním označením E34, druhým pak desetiválcové BMW M5 Touring generace E61. Jenže praktičtější „M-trojka“ má premiéru až teď, v minulosti vznikla pouze jako koncept na základech populární M3 E46.
Karbonové skořepiny jsou nepraktické, ale zlepšují celkový zážitek
A už na první dojem si uvědomujete, jak moc speciální je. Tenhle styl se už dneska nenosí. Když mi kamarád ze srandy říká, že tohle je „jen pro jedničkáře“, myslím si opak. Je to rychlý kombík pro všechny kluky, co ve škole seděli v zadní lavici. Podívejte se, jak se speciálními karbonovými doplňky z továrního programu M Performance Parts agresivně vyhlíží jako bestie ze staré školy, ale s moderními technologiemi. Chcete spíš ekologickou udržitelnost? Zapomeňte na to a raději se pořádně držte.
Už teď vám řeknu, že je ve specifikaci, jakou si v Česku objedná jen málo zákazníků. Hlavně kvůli extrémním karbonovým skořepinovým sedadlům. Sedí se v nich překvapivě příjemně, ale vystupování a nastupování přes výrazné boční vedení sedáku vyžaduje cvik. K pocitu jako v závoďáku chybí už jen bezpečnostní rám a poutání se do pevných čtyř- nebo i vícebodových bezpečnostních pásů. V rodinném kombíku to moc nedává smysl, rozumnější volbou budou určitě obyčejnější sedadla zlepšující každodenní praktičnost.
Je nutno si přiznat, že vedle normálního sedanu BMW M3 zase o tolik větší auto nezískáte. Prostornost na zadních sedadlech je zhruba stejná. Základní objem zavazadelníku kombíku o rovných 500 litrech je pouze o 20 litrů větší a po sklopení zadních sedadel nabízí celkem 1510 litrů. Nové M3 Touring pak nechybí ani pro kombíky od BMW tradiční samostatně vyklápěcí zadní sklo pátých dveří usnadňující přístup do kufru, když si chcete vyndat jen malou drobnost. Nejdůležitější fakt je, že BMW M3 Touring je asi nejstylovějším balením nadupaného šestiválce S58.
Přeplňovaný řadový šestiválec S58, 510 koní a 650 newtonmetrů
O blížícím se uvedení sportovního kombíku se mluvilo už od debutu nejnovější generace BMW M3. A v Mnichově jej vybavili tím nejlepším, co pro nejmodernější populární „emko“ mají. Historicky první M3 Touring se vyrábí jedině ve vrcholné specifikaci Competition a má dvěma jednokomorovými turbodmychadly přeplňovaný řadový šestiválec S58 o divokých 510 koních (375 kW) a 650 newtonmetrech. Na manuál rovnou zapomeňte, M3 Competition má osmistupňový automat od ZF. S chytrou čtyřkolkou M xDrive vám však poskytne stabilitu i zábavu při driftování.
Praktičtější „M-trojka“ je o zhruba 85 kilogramů těžší než výchozí sedan, takže se zrychlení z 0 na 100 km/h decentně prodloužilo z 3,5 na 3,6 sekundy. Bez stopek si toho ani nevšimnete. Maximální rychlost s volitelným balíčkem M Driver’s Package pak klesla z dřívějších 290 km/h na 280 km/h. Standardně je elektronicky omezená na 250 km/h. Jenže ani tyto jízdní parametry neumí dokonale vystihnout realitu, s jakou se nejnovější BMW M3 pohybuje.
S přeplňovaným šestiválcem zběsile zrychluje už od volnoběhu a nejsilnější zátah má ve středních otáčkách. Ani nemusíte jet naplno, abyste se po silnicích a dálnicích pohybovali nezákonnými rychlostmi. Vše zintenzivňuje hluboký řev šestiválce pod plným plynem i následné prskání do výfuku s otevřenou elektrickou klapkou. V nejostřejším jízdním režimu Sport Plus a s převodovkou nastavenou na nejostřejší mapu pak poznáte, jak vypadá dynamika supersportů minulé dekády. A vy pořád sedíte v rodinném kombíku.
Nejrychlejší kombík na Nürburgringu
A užijete si jej zejména na okreskách v zatáčkách. Rychlé kombíky nejsou velkou novinkou, ale v BMW zašli dál než konkurenční divize Audi Sport. Nejnovější „M-trojka“ je purističtější a „řidičštější“ stroj, než jakým je konkurenční Audi RS 4 Avant. O tom svědčí nejen volitelné karbonové skořepiny v interiéru, ale také celkové naladění vozu spolu s výkonnými karbon-keramickými brzdami. Vyšší užitné zatížení kombíku je spojeno s novým nastavením podvozku s tužším zadním stabilizátorem.
To je hlavní důvod, proč je kombi hravější a přetáčivější než výchozí sedan. A to i se standardním jízdním režimem 4WD. Technologicky pokročilý pohon všech kol M xDrive lze přepnout i do jízdních módů 4WD Sport s větší preferencí zadních kol a 2WD, s nímž z vaší M3 uděláte čistokrevnou zadokolku. Talent pro driftování tohle auto skutečně má a k přirozenému přetáčivému smyku vám stačí jen rychleji odbočovat v křižovatce s nohou na plynu. Dokonce i se zapnutou elektronickou stabilizací a na sportovních letních pneumatikách.
Ničeho se však nebojte. Pokud nejste vy hrubější k M3 Touring, nebude ani ona zlá na vás. Dokud s ní jedete rychlejším tempem, ale s citem a rozumem, poslouchá vás na slovo a dělá přesně to, co po ní chcete. S hyperaktivním řízením se ochotně vrhá do zatáček, na širokých pneumatikách má spoustu přilnavosti a silnými brzdami ji vždy zpomalíte. Jenže jakmile to přeženete, umí vás nepříjemně praštit přes prsty a vyškolit pro příště. Nejrozumnější tak je si na ni zvykat a postupně zrychlovat, zatímco se jako pravověrné sportovní auto nechává řídit plynem.
Lidé z BMW M nám navíc už při představení ukázali, čeho je BMW M3 Touring schopné, když zveřejnili čas z legendárního Zeleného pekla. Nejnovější sportovní kombík od BMW zvládl objet severní smyčku Nürburgringu s časem 7:35,060. To už je solidní rychlost, s níž překonal i současné osmiválcové BMW M5.
Pokud tak žijete pro rychlá sportovní auta a zároveň milujete jedinečné kombíky, na novém BMW M3 Touring najdete objektivní nedostatky jen těžko. Subjektivně vám může vadit implementace nejnovějšího infotainmentu značky iDrive 8 nebo vyšší spotřeba paliva málokdy klesající pod 12 l/100 km. Jenže musím připomenout, že živíte sílu přesahující 500 koní, kterou vždy máte pod svou pravou nohou. A věřte, že sešlápnutí pedálu akcelerátoru až na podlahu vždy připomíná detonátor. Výbušný šestiválec vždy odpoví zdrcujícím přívalem výkonu.
Když se však nad zběsilým kombíkem od našich německých sousedů zamýšlím ještě více do hloubky, přece jen mě dvě chyby napadají. Zaprvé, není můj. A zadruhé, je bohužel docela drahý. V maximální výbavě se speciálními karbonovými doplňky podtrhujícími celkovou agresivitu a hezkými většími bronzovými koly (20- vpředu a 21palcovými vzadu) z katalogu M Performance Parts za něj zaplatíte opravdu vysokou částku. Zajímá vás, kolik to všechno stojí?
Základní cena rychlého BMW M3 Competition Touring v Česku začíná od 2 626 000 Kč. Za stylová karbonová skořepinová sedadla zaplatíte 135 tisíc Kč, M karbon-keramické brzdy jsou za 238 tisíc Kč a kompletní příplatkový balíček doplňků BMW M Performance stojí 613 tisíc Kč, včetně bronzových kol za 165 tisíc Kč. Výsledná cena vozu tak, jak jej vidíte na fotkách, lehce přesahuje čtyři miliony korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový řadový šestiválec, 4 ventily na válec, umístěný vpředu podélně, dvě jednokomorová turbodmychadla |
Zdvihový objem | 2 993 cm3 |
Výkon | 510 koní (375 kW) při 5 510–7 200 ot./min. |
Točivý moment | 650 Nm při 2 750–5 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech kol M xDrive, možností přepnutí do režimu pohonu zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 940 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,6 s |
Maximální rychlost | 280 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 10,4 l/100 km (WLTP) |
Objem palivové nádrže | 59 l |
Kola a pneumatiky | 285/30 R20 vpředu, 295/25 R21 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 794/1 903/1 436 mm |
Rozvor | 2 857 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 500 l |