Hlavní obsah

Nové Volvo C40 Recharge Twin: Co má společného s Tatrou a v čem všem je průkopníkem automobilky

Foto: Jiří Čermák

Na trh právě přichází první zcela elektrický model Volva zvěstující novou éru. Kromě nového pohonu je ale taky pořádně sexy, abyste ho vážně chtěli. Nepřijdete však těmito dvěma radikálními změnami o kus proslulé švédské praktičnosti…?

Článek

Zvláštní móda SUV-kupé je čím dál rozšířenější, a i když jde většinou jen o atraktivnější vizuální stránku věci, pro elektromobily má nižší profil a ladně klesající záď další důležitý význam – lepší aerodynamiku. Stejně jako proudnicové Tatry ve 30. letech minulého století dokážou i nová SUV-kupé účinněji pracovat se vzduchem obtékajícím oblejší karoserii, a snížit tak svůj aerodynamický odpor.

A to znamená, že C40 není jenom víc sexy variantou elektrického modelu XC40 Recharge (jen se podívejte na tu elegantní záď se spojlery a zařízlými světlomety s unikátním světelným podpisem), ale také verzí, která dál dojede. C40 totiž ze stejné baterie o kapacitě 78 kWh vymáčkne o 28 km víc (444 km pro C40 vs. 416 km pro XC40) a to se počítá.

Foto: Jiří Čermák

C40 Recharge je víc sexy verzí XC40, o delším dojezdu ani nemluvě

Na spalovací motor zapomeňte

C40 je první model Volva, který už se spalovacím motorem nekoupíte – budoucnost je elektrická, smiřte se s tím. Na výběr je tak pouze verze s jedním elektromotorem a pohonem předních kol (výkon 231 koní, baterie o kapacitě 70 kWh) nebo testovaná verze se dvěma elektromotory a pohonem všech čtyř kol (výkon 408 koní, baterie o kapacitě 78 kWh). Volba je na vás.

Foto: Jiří Čermák

S C40 Recharge už nemusíte jezdit k pumpě, nabijete ho pohodlně doma

Tato čísla platí pro nejsilnější verzi Recharge Twin, která je kromě větší baterie vyzbrojená především dvěma elektromotory (po jednom na každé nápravě) o celkovém výkonu 408 koní – a to je hodně početné stádo, které vás z klidu na stovku vystřelí za pouhých 4,7 sekundy (i tady úřaduje efektivnější aerodynamika, C40 je v této disciplíně o 0,2 s rychlejší než XC40) a na točité okresce vám svou neskutečnou pružností roztáhne koutky úst do rohlíku… a slabším povahám obrátí žaludek naruby.

Foto: Jiří Čermák

Jezdí na elektřinu, ale není to žádný louda

A co když nepotřebujete čtyři stovky koní?

Verze Recharge Twin disponuje dvěma elektromotory (má tedy pohon všech čtyř kol) o výkonu 408 koní a 660 Nm, což z něj dělá silniční raketu. Pokud v životě ale tolik nespěcháte, můžete ušetřit nějakých 165 tisíc a pořídit si verzi s jedním elektromotorem (pohon pouze předních kol) o výkonu rozumnějších 231 koní a 330 Nm, která ale taky není žádná louda. Je sice také vybavená menší baterií (69 kWh místo 78 kWh), jenže díky nižší spotřebě má dost podobný dojezd (přes 400 km). To už stojí za úvahu.

Foto: Jiří Čermák

Potřebujete čtyři stovky koní? Nejspíš ne…

Jenže C40 se taky umí totálně zklidnit a jen si tak nevzrušeně plout v naprosté tichosti a předvádět vám neskutečnou lehkost řidičského bytí – k ovládání vám stačí volant a jeden pedál (záda vám navíc kryje zástup sofistikovaných jízdních asistentů), neotravuje vás všudypřítomné vrčení motoru, pocukávání při řazení ani jiné otravné přežitky doby spalovacích motorů. A když potřebujete, stačí plyn zase přišlápnout a hravě vklouznete do rychlejšího pruhu nebo bleskově předjedete loudu před vámi.

Je to poprvé…

Model C40 má na kontě řadu „poprvé“ pro Volvo. Není jen prvním modelem v nabídce, který si nemůžete pořídit se spalovacím motorem, ale je také prvním, v němž už nemůžete mít čalounění z živočišné kůže (vlna, velurové textilie a mikrovlákna Microtech jsou v konečném důsledku stejně hodnotné, ale mnohem příjemnější materiály) a pořídit si ho můžete přes internet – v Česku to však znamená pouze předobjednávku, zaplatit a vyzvednout si ho stále musíte v showroomu.

Foto: Volvo

Zapomeňte na nepraktickou kůži, takový potah z vlny je daleko příjemnější

Ale nejspíš ani nebudete cítit nutkání předjíždět, protože jízda v elektrickém C40 a pobyt v jeho interiéru působí podobně jako sedativum – svět zpomalí, vy se vyklidníte a spadne z vás potřeba pořád někam spěchat. K povznesené náladě přispěje krásné modré čalounění (sladěné s exteriérovým modrým lakem Fjord) připomínající hladinu vody fjordů západní Skandinávie (hřát vás může i vědomí, že je vyrobené z recyklovaných materiálů) nebo dekory představující topologii švédské horské scenérie národního parku Abisko – její plastičnost po setmění rozehraje barvami náladové ambientní osvětlení.

Google inside

Palubní infotainment stojí na základech systému Android od Googlu. Což je skvělá zpráva, protože díky tomu máte v rámci jednoduchého rozhraní k dispozici skvělé mapy s online aktualizací a propracovanou navigací (při výběru trasy vám ukáže stav baterie při dojezdu do cíle, a dokonce i při případném okamžitém návratu), hlasový asistent a vaše oblíbené aplikace (Spotify, Waze a další z nabídky Google Play). Také je to špatná zpráva, protože zmizelo promyšlené rozhraní Sensus, které pro nejdůležitější funkce nabídlo přepínací ikony – zatím se kvůli nastavení většiny věcí (jízdní asistenty nebo dokonce i přepínání řízení jedním pedálem) musíte ponořit do hlubin textových menu, což je poněkud nešikovné. Blížící se aktualizace však opraví většinu chyb a přinese další vylepšení.

Foto: Jiří Čermák

Základní prostředí je příjemné, ale většina nastavení se odehrává v textových menu, což je poněkud nešikovné

Už zbývá jen zodpovědět původní otázku – nepřišlo nové Volvo C40 Recharge o kus praktičnosti? Popravdě, ano, jenže daň v podobě o chloupek menšího místa pro hlavy vzadu nebo o 47 litrů méně objemného kufru je tak nepatrná, že vás nejspíš vůbec nebude trápit. Vždyť C40 je o tolik přitažlivější, že se do ní nejspíš zamilujete na první pohled a o jiném autě ani nebudete uvažovat. A věru neuděláte chybu…

Volvo C40 Recharge Twin pořídíte od částky 1 394 000 Kč (tedy o 40 tisíc dráž než XC40 Recharge), jednomotorová verze (pohon pouze předních kol, 231 koní) pak stojí 1 229 000 Kč.

Technické údaje
Motor2× synchronní elektromotor s permanentními magnety
Výkon300 kW (408 k)
Točivý moment660 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 185 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,7 s
Maximální rychlost180 km/h
Dojezd444 km
Kapacita baterie78 kWh (využitelná 75 kWh)
NabíjeníAC až 11 kW, DC až 125 kW
Kola a pneumatikypřední 235/50 R19, zadní 255/45 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 440/1 873/1 596 mm
Rozvor2 702 mm
Objem zavazadlového prostoru413 l + 32 l přední kufr
Načítám