Článek
Japonská Honda Civic letos oslavuje významné jubileum. Už přes pět dekád má důležitou roli v životech milionů lidí po celém světě. Každým dnem je praktickým autem normálních rodin, aktivních důchodců se zájmem o kvalitní vůz s nízkou provozní náročností i hračkou řidičských nadšenců, zakládajících si na pečlivě naladěných jízdních vlastnostech i spolehlivosti. A jedním z těch lidí jsem byl kdysi i já.
Příští rok by můj Civic oslavil čtvrtstoletí věku a dodnes je autem, na jaké často nadšeně vzpomínám. A když poprvé přicházím k nejnovějšímu nástupci, probouzí ve mne silnou nostalgii. V dnešních dnech přijíždí na český trh už jedenáctá generace populárního Civicu a je radikálně jiná než ta stará šestá, jakou jsem měl já. A dokonce je i výrazně lepší než ta odcházející desátá, když tedy přijmete hybrid jako jedinou volbu.
Nejnovější Honda Civic je prémiovější i kvalitnější
Jestli jste s Hondou Civic už někdy žili nebo pouze jezdili, již při prvním usednutí za volant si všimnete, jak obrovský posun „jedenáctka“ přináší. Zejména po předchozí „desítce“, která byla pouhou velkou evolucí „devítky“. A já do nejnovějšího Civicu přesedám z nové Hondy HR-V, jenž však působí výrazně obyčejnějším a levnějším dojmem. Říkám si, že nejnovější Civic má jeden z nejhezčích interiéru v dnešních japonských autech, přičemž jej ovládáte zcela jednoduše a intuitivně.
Ani v nejnovějším Civicu není tajemstvím, že infotainmenty většiny japonských značek zastarávají za dnešním evropským standardem. To je však možná i důvod, proč se Japonci raději věnují celkové ergonomii interiérů. V Civicu sedíte přirozeně s lehce nataženýma nohama a všechnu výbavu ovládáte normálními tlačítky. Honda své filozofii říká „Man-Maximum, Machine-Minimum“ (v češtině vyjadřuje přístup, kdy řízení více ovlivňuje řidič než stroj) a drží se zásady, že design a technologie musí vyhovovat řidiči i spolucestujícím.
Zejména v nejmodernějších evropských autech stále častěji nabývám dojmu, že jsou vyvíjena naopak – musíte se přizpůsobit vy jim. A teď se podívejte, jak prémiovějšímu dojmu z interiéru nejnovějšího Civicu vedle kvalitnějšího zpracování napomáhá také nejvýraznější designový prvek. Horizontální hliníková mřížka s výdechy klimatizace opticky rozšiřuje vnitřek a dělá jej prostornějším, přičemž si ji při každém stání v koloně nadšeně prohlédnete a řeknete si, že je vážně hezká. A vážně je!
Honda se tedy při vývoji nejnovějšího modelu zaměřila na emocionálnější styl, vyhledávaný stále náročnější cílovou skupinou zákazníků, ale nezapomíná ani na každodenní praktičnost. Novinka s pevnějším skeletem má o 35 milimetrů delší rozvor náprav, a zlepšuje tak celkovou prostornost interiéru. Zadní výklopné dveře liftbacku pak jsou o 20 procent lehčí, aby zjednodušily přístup do zavazadelníku se základním objemem 410 litrů.
Příjemně kultivovaný hybrid e:HEV si žije svým životem
Budoucí majitelé v Česku však mají na výběr jedinou motorizaci. Zatímco ve světě se nejnovější jedenáctá Honda Civic prodává také s neelektrifikovanými jednotkami VTEC Turbo i šestistupňovým manuálem, stejně jako předchůdce, u nás je jedinou volbou hybridní varianta 2.0 e:HEV. Ta je dosud nejvýkonnější variantou hybridního pohonu a s novým spalovacím motorem dosahuje až 41 procentní tepelné účinnosti.
Spojuje přitom nově vyvinutý dvoulitrový čtyřválec s Atkinsonovým cyklem se dvěma kompaktními elektromotory a lithium-iontovým akumulátorem. S kombinovaným výkonem 184 koní (135 kW) a vrcholným točivým momentem 315 Nm pak automobilka slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy, maximální rychlost 180 km/h a kombinovanou spotřebu podle WLTP 4,7 až 5 litrů na 100 kilometrů.
Ještě důležitější je skutečnost, jak příjemně se s hybridem e:HEV žije v každodenním městském provozu i na dálnicích a okreskách. Hybridní Civic si doslova žije svým vlastním životem a vy o tom skoro ani nevíte, pokud se nezajímáte. Akumulátor se nepřetržitě vybíjí a nabíjí a vy ani nemusíte sledovat jeho aktuální stav. Za všech okolností vám Civic poskytuje plný výkon a se špičkovým odhlučněním si často ani nevšimnete, zda zrovna jedete na spalovací motor, nebo elektromotory.
S neustále se zpřísňující evropskou legislativou se současně z elektrických motorů stávají přátelé. Nejenže Civic umí jezdit pouze na elektřinu, což oceníte zejména při parkování, v kolonách nebo při jízdě s nižším zatížením, ale elektromotor také eliminuje emisní prodlevy spalovacích motorů. Když pak při vyjíždění ze zatáčky začínáte přidávat, hybridní Civic okamžitě zrychluje bez nutnosti překonávat otupělou charakteristiku spalovací jednotky.
S početným benzino-elektrickým stádem koní pod kapotou umí vyvinout až překvapivou dynamiku. Naživo dokonce působí živějším tempem, než jak naznačují oficiální technické údaje. Vděčí za to zejména elektromotoru, díky čemuž bezpečně předjedete pomalejší účastníky provozu i se svižně přesunete mezi zatáčkami na okreskách. Honda Civic je totiž jedním z mála posledních vozů v segmentu, co ještě nezapomínají na řidiče.
Základem jízdních vlastností jsou hlavně kvalitní pneumatiky, Honda Civic 2.0 e:HEv vyjíždí ze showroomů na továrních Michelinech Pilot Sport 4. S nimi se ovládá příjemně a oceníte je pokaždé, když budete potřebovat razantněji zatočit nebo spolehlivě brzdit. Ve spojení s pečlivě naladěným podvozkem, neodskakujícím ani na „roletě“ v zatáčce, vytváří skvěle řiditelné auto, které je současně komfortní.
Už tradičně si Japonci zakládají na neodfláknutých a dobře naladěných podvozcích a nejnovější Civic je toho důkazem. Nehraje si na falešnou sportovnost ani nemá zájem nechávat vás přizpůsobit tvrdost tlumičů adaptivním nastavením. Jediné nastavení, jaké je dílem inženýrů Hondy, vás nechává jezdit rychle po okreskách s absolutní stabilitou i vás pohodlně odveze přes rozbité silnice, přičemž jemně tlumí každou nerovnost.
To vše zvládá s reálnou kombinovanou spotřebou, jenž s klidnou i dynamičtější jízdou odpovídá slibovaným hodnotám. Když jej v závěru testovacího týdne předávám kolegovi Martinovi, aby si nový Civic také vyzkoušel, palubní počítač dokonce ukazuje pouhých 4,9 litru na 100 kilometrů. A já mám během víkendu čas o tomhle japonském konkurentovi Golfu přemýšlet víc do hloubky.
A nahlas přemýšlím o tom, že bych jej nominoval na titul svého nejlepšího nového auta letošního roku. Proč? Fascinuje mne, jak příjemně se s ním jezdí, jak citlivě a přesně se nechává řídit a s jakou dokonalou kultivovaností a nenáročností funguje jeho hybrid. Jsou v něm dva elektromotory, ale vy s ním fungujete jako s normálním čistě spalovacím autem, přičemž si užíváte výhod chytré elektrifikace.
Nová Honda Civic 2.0 e:HEV v základní výbavě Elegance se v Česku prodává za cenu od 769 900 Kč. Za vrcholnou výbavu Advance zaplatíte nejméně 879 900 Kč, přičemž si své nové auto můžete vylepšit továrním sportovním paketem za 34 tisíc Kč. Jak nejnovější Civic vypadá s černými doplňky a křídlem můžete vidět na testovaném autě.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec DOHC VTEC, atmosférický, uložený vpředu napříč, 2x elektromotor |
Zdvihový objem | 1 993 cm3 |
Výkon | 135 kW (184 k) |
Točivý moment | 315 Nm |
Převodovka | eCVT |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 533 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,1 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kola a pneumatiky | 235/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 551/1 802/1 408 mm |
Rozvor | 2 734 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 410 l |