Hlavní obsah

Citroën ë-Berlingo s přechodem k elektrickému pohonu razantně podražil

Foto: Lukáš Kukla

Oblíbené rodinné auto se radikálně změnilo. Neutrpěla jeho prostornost, praktičnost ani variabilita, dokonce ani nejezdí o nic hůř (spíš naopak), přesto se dá očekávat razantní odliv zákazníků. Čím to?

Článek

Tak tohle neudělalo radost vůbec nikomu. Automobilka Citroën se totiž rozhodla naráz všechny své osobní dodávky elektrifikovat – elektrický pohon navíc není doplňkovou variantou ke spalovacímu motoru, ale jeho přímou náhradou. Touto radikální změnou tak zarmoutila v první řadě své zákazníky prahnoucí po velkém rodinném autě za rozumnou cenu, moc velkou radost z toho nemá ani český importér, pro něhož bylo Berlingo tuzemským bestsellerem, a tušíme, že to nijak zvlášť netěší ani automobilku samotnou. Ale muselo to být…

Už žádný diesel!

Přišlo to jako rána z čistého nebe – všechny dodávky bývalého koncernu PSA (Citroën, Peugeot a Opel) přešly naráz ze spalovacího motoru k elektrice. Můžete to vnímat jako známku vizionářství, ale v podstatě šlo o čirý pragmatismus: zformování gigantického Stellantisu zatížilo značky PSA, které měly své emise pod kontrolou, odpovědností za značky koncernu FCA, jež naopak své emise moc nezvládá. Uskromnit se tak musí všichni a v první vlně to odnesly všechny dodávky s jejich dieselovými motory. Pokud tedy ještě nechcete přejít k čisté elektromobilitě, budete se muset porozhlédnout jinde.

Foto: Lukáš Kukla

Tady už dieselový motor nenajdete…

Faktem je, že elektrifikace na klíčových vlastnostech Berlinga nic nezměnila. Pořád je to velmi prostorné a ukázkově praktické auto, které ze svých dodávkových základů vytěžilo maximum – nabízí pět nebo sedm míst, přičemž sedadla druhé řady jsou samostatná a na každé se vejde dětská sedačka, a k tomu 597litrový kufr, který můžete rozšířit skládáním a vyjímáním sedaček druhé (i třetí) řady až na maximální 3 000 l.

Pokud potřebujete ještě víc místa, k dispozici je větší varianta XL (vůz je o 350 mm delší s 200 mm rozvoru navíc), jež nabízí 5- nebo 7sedadlové uspořádání a 850litrový kufr, který jde rozšířit až na 3 500 litrů, což z Berlinga udělá solidní stěhovák.

Foto: Lukáš Kukla

Praktičnost Berlinga s přechodem k elektromobilitě nijak neutrpěla. Pokud potřebujete ještě víc prostoru, můžete si připlatit za větší verzi XL

Přitom ale nepřijdete o komfort osobního auta, ať už se bavíme o pohodlné pozici za volantem, široké nabídce výbavy (automatická dvouzónová klimatizace, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané čelní sklo, bezklíčový přístup a startování atd.) a palubních technologií (10“ digitální přístrojový panel doplňuje barevný head-up displej, 8“ dotykový infotainment s navigací TomTom má široké možnosti konektivity doplněné indukčním nabíjením telefonu) včetně jízdních asistentů (nouzové brzdění, sledování jízdy v pruhu, parkovací asistent, sledování mrtvých úhlů nebo čtení dopravních značek a další). Skoro jako byste seděli v normálním autě, nikoliv v domestikované dodávce.

Foto: Lukáš Kukla

V kabině najdete dostatek prostoru i moderní technické vymoženosti

Tou zásadní změnou je tak jen pohon, který zajišťuje 136koňový elektromotor roztáčející přední kola a čerpající energii z bateriového balíku ukrytého pod podlahou. Instantní zátah 260 Nm a absence řazení dělá z elektrického Berlinga živější auto, než naznačuje poněkud loudavý zrychlení čas na stovku za 11,7 sekundy (je totiž o 1,4 sekundy pomalejší než předchozí 1,5 BlueHDi 130 k), ale žádný trhač asfaltu to vážně není (zvlášť když ho naložíte).

Úniková varianta N1

Nové Berlingo se spalovacím motorem stále můžete koupit, ale pouze v nákladní variantě N1. Varianta označená PROFI o velikosti M (délka 4 405 mm) má plnohodnotný pětimístný interiér (vestavěnou přepážku za druhou řadou sedadel vám na přání vymontují) a navíc zesílené tlumiče a pérování kvůli zvýšené užitečné hmotnosti (až 819 kg pro motor 1,5 BlueHDi 100 k s manuální převodovkou). O pohon se stará úsporný turbodiesel 1,5 BlueHDi o výkonu 100 nebo 130 koní (silnější varianta je k dispozici i s osmistupňovým automatem; v červenci do nabídky dorazí ještě benzinové motory), ceník začíná na částce 510 000 Kč a zahrnuje i flexibilní záruku až do úrovně 8 let a do 200 000 km. Tato nabídka platí pro právnické i fyzické osoby.

Dynamiku otupuje hmotnost kolem 1,8 tuny, tedy zhruba o dva metráky vyšší než u dieselové varianty – za ni může právě bateriový balík. Jeho výhodou je však snížení těžiště a lepší zatížení tlumičů, takže elektrické Berlingo působí stabilněji, přitom jezdí dostatečně komfortně a poměrně obratně. Řízení je taky příjemnější, vždyť místo kvedlání šaltpákou a tančení po třech pedálech si ve většině situací vystačíte díky režimu řízení jedním pedálem jen s plynem, brzdění přitom zastane elektrický motor generující elektřinu. A té není nikdy dost…

Foto: Lukáš Kukla

Není to žádný závoďák, ale rodinu povozí komfortně a v tichosti

Elektrické Berlingo je totiž vybavené bateriovým balíkem s celkovou kapacitou 50 kWh, z nichž je využitelných 45 kWh (zbytek modulů je záložní) – to znamená dojezd maximálně 280 kilometrů, tedy sotva třetinu toho, co na jednu nádrž ujela dieselová verze. A to se v případě ë-Berlinga bavíme o teplejším počasí a jízdě ve městě a po okreskách, kdy se dá spotřeba stlačit pod úroveň 20 kWh/100 km, naopak mráz (tepelné čerpadlo není ani v příplatkové výbavě) nebo jízda po dálnicích (se svým slabším motorem, vyšší hmotností a velkým čelním odporem nemá moc šanci na nízkou spotřebu) vyženou spotřebu klidně až někam ke 30 kWh/100 km a účinný dojezd rychle padá dolů.

Foto: Lukáš Kukla

Berlingo umí nabídnout i určitou porci stylu

Aspoň trochu to vynahrazuje svižné dobíjení – DC rychlonabíjení zvládá výkonem až 100 kW (na 80 % tak máte nabito do půl hodinky), palubní AC nabíječka má výkon 11 kW, takže i doma/v práci budete mít nabito za méně než 5 hodin. Ale to asi lidi zvyklé na maratonskou povahu dieselového Berlinga příliš neuspokojí…

Ale i když překousnete omezený dojezd, čeká na vás další hořká pilulka v podobě ceny, která samozřejmě vyskočila o pořádný kus výš. Ještě před pár lety jste mohli základní Berlingo pořídit za nějakých 360 tisíc a s dieselem jste se vešli do půl milionu. Nejlevnější elektrická verze ale i přes značné slevy začíná na částce o 160 tisíc vyšší, než kolik stálo nejdražší dieselové Berlingo – a to se Citroën snaží zmírnit škody obrovskou slevou na úrovni 120–145 tisíc korun. To už český zákazník asi úplně nevydýchá…

Elektrické Berlingo tak není špatné auto: je pořád ukázkově prostorné, praktické a variabilní, jenže jeho pohon mu přísně určuje roli auta do města a jeho blízkého okolí a žene cenovku do sfér, které českým zákazníkům budou pravděpodobně připadat neúnosně vysoké. Většina zájemců o dostupné rodinné MPV tak bude muset prozkoumat (rychle se tenčící) nabídky skladových nebo zánovních kousků modelu Berlingo, případě se poohlédnout u jiných značek, kde naštěstí nabídka ještě není tak ořezaná. Ale z téhle situace nemá radost vážně vůbec nikdo.

Zcela základní Citroën ë-Berlingo pořídíte za 795 000 Kč, s vyšší výbavou a příplatkovými položkami ale není problém vyšroubovat ji až k milionu. Větší verzi XL pořídíte pouze ve vyšší výbavě a to že 887 000 Kč.

Technické údaje
Motorasynchronní elektromotor uložený vpředu
Výkon100 kW (136 k)
Točivý moment260 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 739 kg
Akcelerace 0–100 km/h11,7 s
Maximální rychlost130 km/h
Dojezd280 km
Kapacita baterie50 kW (uživatelská 45 kW)
NabíjeníAC 11 kW, DC 100 kW
Kola a pneumatiky205/55 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 403/1 848/1 844 mm
Rozvor2 785 mm
Objem zavazadlového prostoru597 l
Načítám