Článek
Článek si můžete také poslechnout v audioverzi.
Seznamte se, tenhle sympaťák na palubní desce se jmenuje Nomi a stane se vaším kamarádem na cestách. Pozdraví vás, když nastupujete, a rozloučí se, když odcházíte, v mezičase na vás občas mrkne, bude do rytmu hudby hrát na saxofon, nebo si z nudy bude hrát s jojem, a když dojedete do cíle cesty zadané do navigace, tak spokojeně pokývne „hlavou“. Hlavně ale bude poslouchat, jestli od něj náhodou něco nepotřebujete, protože je tu v roli digitálního asistenta. Jeho roztomilé animace se vám možná časem omrzí, ale vaše děti ho budou zaručeně milovat a budou se na něj do auta těšit. Už jen to by mohl být důvod, proč si Nio pořídit (protože žádné jiné auto nic podobného nemá), ale tahle značka má es v rukávu mnohem, mnohem víc!
Ni-co…?
Nio je mladá čínská automobilka (jako všechny…), jejíž historie zahrnující vývoj a výrobu aut sahá pouze do roku 2016 (resp. 2014 ještě jako NextEV). Jenže její rozvoj byl skutečně rapidní, aktuálně totiž produkuje devět modelů a loni vyrobila přes 160 tisíc aut – prakticky jen pro domovskou Čínu, protože na ostatní trhy expanduje spíše opatrně než bezhlavě. Technologicky patří na samou špičku elektromobility, jako jediná provozuje síť stanic, kde místo zdlouhavého nabíjení rovnou vymění celou vybitou baterii za nabitou a do pár minut svištíte dál. Tato síť je ale rozvinutá zatím jen v Číně, v celé Evropě je takových stanic pouze 30.
Začneme nudnými technikáliemi, které jsou však u této horké novinky na českém trhu nutné. Skateboardové šasi poskytuje základ elektrickému pohonu postavenému na 400V architektuře, baterie může mít kapacitu 75 kWh (dojezd až 406 km) nebo 100 kWh (dojezd až 529 km) s možností nabíjení výkonem až 180 kW, svou energií pak zásobuje asynchronní elektromotor vpředu o výkonu 204 koní a synchronní vzadu produkující 286 koní (primárně je tedy EL6 zadokolka, přední kola se připojí v případě potřeby), takže dohromady disponuje výkonem monstrózních 490 koní a 700 Nm.
Nio si také hodně zakládá na výjimečně široké senzorické výbavě, kromě běžných 12 ultrazvukových (parkovacích) senzorů a několika radarů je tu i celá řada kamer (nejen pro 360° parkovací systém, ale také pro čtení značek, sledování pruhů a překážek a hlavně pro sledování okolí, takže si můžete nahrávat průběh jízdy viděný zároveň z několika úhlů nebo sledovat okolí zaparkovaného auta) a především LiDAR, tedy „laserový radar“ – dohromady společně skládají neobyčejně detailní obrázek o situaci před autem, aby Nio Pilot (asistent řízení) mohl řídit vůz co nejpřesněji a nejbezpečněji.
Pokud se vám do mysli neodbytně vkrádá myšlenka na Teslu, tak se jí nebraňte – je zcela zjevné, odkud vývojáři Nia brali inspiraci. Přímo to čiší z hladkých linií designu exteriéru i minimalistického uspořádání interiéru, ale také z „applovského“ pojetí infotainmentu. Ten hlavní rozdíl je v tom, že na rozdíl od svých amerických kolegů odvedli inženýři z Číny MNOHEM lepší práci.
A nejde jen o tolik propírané spasování panelů karoserie a celkovou výrobní kvalitu, jež snese srovnání s evropskou konkurencí. Jde hlavně o celou řadu detailů, které v Tesle kvůli nižším výrobním nákladům vyloženě odflákli – senzorickou výbavou počínaje (Tesla sází na kamery a zbytku se zbavila, což je sice levné, ale také vyloženě nebezpečné) přes materiály a zpracování interiéru (v Niu je prakticky všude kůže, které je požitek se dotýkat) až po ergonomické nezbytnosti, třeba že před sebou pořád máte informativní panel doplněný průhledovým displejem, pod volantem páčku blinkrů a stěračů a na středovém tunelu velmi intuitivní a designově vkusný volič převodovky. Nio EL6 evidentně nenavrhovali odpůrci řízení…
A to je znát i na tom, jak EL6 jezdí. Zatímco Model Y se neřídil nijak inspirativně a na asfaltu jen „odváděl svou práci“ (čti nevypadl v zatáčce ze silnice), Nio dokáže s povrchem lépe pracovat (také díky adaptivním tlumičům), zatáčky krájí velmi úhledně a nechá se pobídnout i ke svižnější jízdě – kterou kazí akorát odtažité řízení, jež vás dokáže zvláště na promrzlém (nebo zasněženém či mokrém) asfaltu připravit o kus sebedůvěry v nájezdu do zatáčky (ve sportovním režimu trochu ztuhne a působí přirozeněji).
Při běžné jízdě je ale EL6 velmi komfortním a uklidňujícím parťákem, podvozek si poradí i s horším povrchem (hlavně na základních 20palcových kolech, příplatkové jedenadvacítky jsou na české silnice možná už trochu moc), jízda je ukázkově hladká a tichá (jak by to ostatně u elektromobilu mělo být) a jízdní asistent zvládá základní situace s přehledem (je však třeba přiznat, že Autopilot od Tesly je ve vývoji o kus dál), takže za volantem můžete relaxovat, užívat si luxusní prvky výbavy (sedačky nastavitelné elektricky ve 14 směrech s vyhříváním/odvětráváním a masáží, hi-fi s 23 reproduktory o výkonu 1 000 W, systém čistění vnitřního vzduchu doplněný třemi vůněmi) – a pozorovat kreace Nomiho.
Nio EL6 prostě není „další laciná Čína“, ale skutečně prémiový produkt se vším všudy – technikou, výbavou i zpracováním. A cenou. V ČR ho totiž pořídíte za nějaké dva miliony, takže soupeřem mu vlastně není Tesla Model Y nebo Škoda Enyaq iV, ale spíš Mercedes EQE SUV nebo Audi Q8 e-tron, ty jsou však cenově ještě o pořádný kus výš. Takže i když Nio EL6 není levné, pořád nabízí výborný poměr ceny a výkonu. A hlavně je to prostě skutečně dobré auto, od kterého by se ostatní značky mohly leccos přiučit. Není divu, že se evropské automobilky čínských elektromobilů tolik bojí…
V tuto chvíli nemá čínská automobilka Nio na českém trhu oficiální zastoupení, do ČR její vozy individuálně dováží pražská firma Cario. Na vozy platí standardní tří- (u základního modelu), resp. pětiletá tovární záruka a na baterie dostanete standardní záruku 8 let / 160 000 km. Servis probíhá prostřednictvím zahraničních partnerů a oficiální asistence automobilky Nio.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | asynchronní elektromotor vpředu, synchronní elektromotor vzadu |
Výkon | 360 kW (490 k) |
Točivý moment | 700 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 323 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,5 s |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Dojezd | až 529 km |
Kapacita baterie | 100 kWh |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 180 kW |
Kola a pneumatiky | 255/40 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 854/1 995/1 703 mm |
Rozvor | 2 915 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 579 l |