Článek
Jeho proces schvalování do provozu probíhající v Česku ještě neskončil, ale už se nám do rukou dostal volant vlajkového SUV modelu automobilky Dongfeng.
Ve hře jsou po původním startu se společností Bidli noví prodejci, nová strategie, ale i nové modely, a to včetně vlajkové lodi SUV T5 Evo, na nějž právě koukáte. A protože jsou byrokratické mlýny ještě v pohybu, dostali jsme vůz k otestování na zvláštních registračních značkách začínajících písmenem F.
Na rovinu říkáme, že nejde o evropské auto cílené na Evropany. Na vozidle se odráží jeho odvážný designérský styl kombinující několik jazyků, jaké známé od ostatních renomovaných výrobců. Zejména netradiční příď zaujme snad každého, kdo na auto pohlédne. Sami to můžeme potvrdit, neb jsme s ním najeli několik tisíc kilometrů a pochopitelně budili pozornost.
Přední lampy u kapoty slouží jako blinkry a denní svícení (vzpomeňme na Nissan Juke), zatímco potkávačky a dálky jsou zastavěny vertikálně pod sebou podobně jako u Tucsonu od Hyundaie.
Tvar přední masky ovšem evokuje určitou agresi, jíž v podstatě kazí jen registrační značka. Ať je dle vás auto zepředu jakékoli, tak rozhodně nešetří sebevědomím.
Boky s prolisy jsou tvarovány v tradičním SUV bontonu, takže tam není co kazit či vyzdvihnout. To se však nedá říct o zpětných zrcátkách, která jsou dostatečně široká, takže poskytují bezpečný výhled dozadu. Za to pochvala.
Zadní lampy jsou sdružené, což zejména v noci vytváří takový ten Porsche styl. Jakmile se rozední, objevíte ještě plně funkční čtveřici koncovek výfuku, co evokuje přítomnost nějakého pořádného motoru pod kapotou. No… Nepředbíhejme.
Netradiční vnitřní řešení
Vzhledem k širokým bočním dveřím se do auta dobře nastupuje jak přední řadě, tak posádce vzadu. Místa na nohy je pak v obou liniích dostatek. Sedadla navzdory obyčejnému tvaru nabídnou slušný komfort, to řidičovo dokonce výhřev, odvětrávání i masáž (spolujezdec má smůlu).
Sedačka kopilota má rovněž elektrické ovládání na levé straně, jako tomu bývá u luxusních limuzín. Chytře využitý prostor je i vzadu, konkrétně záda předních sedadel, kde je schránka na dokumenty a háčky na oblečení. Je vidět, že velký prim tu hraje řidič a až potom všichni ostatní.
Co musíme pohanit je však přístup k výhřevu, masáži a ventilaci sedačky. Toto nastavení lze řešit až na aktivaci masáže výhradně skrze infosystém, a to dvěma kroky. A ne, trefit titěrný piktogram vpravo nahoře není během stání vůbec snadné, natož pak za jízdy.
Pokud jde o samotné sdružené displeje, tak ty jsou tématem samy o sobě. Zatímco digitální přístrojovka nabídne poměrně kvalitní a jasný obraz, byť její jedinou měnitelnou funkcí je palubní počítač, displej infosystému je úplným opakem.
Totiž nabízený obraz je kvalitativně slabý, stejně tak i výstup z parkovací kamery. Softwarové rozhraní nic neumí (přehrávač hudby a rádio) a ani integrované zrcadlení telefonu není něco, co by bylo v reálném světě použitelné. Stále jde o homologační kus, proto doufáme, že další modely putující na náš trh budou mít Apple CarPlay/Android Auto. Pak už by totiž nebylo moc co řešit.
Tovární volant má dokonce v rámci tlačítek funkci na snížení/zvýšení jasu přístrojovky, což je z hlediska umístění velmi nezvyklé a velmi neevropské. Samotný věnec by pak mohl být vyhřívaný a celkově si na kulatý ovladač řízení budete muset chvilku zvykat. Jeho kožené čalounění je pro Dongfeng specifické a nějakou dobu potrvá, než vám do ruky padne.
Když už jsme u toho řízení, nechybí zde jeho posilovač, nastavitelný ve třech znatelných režimech – normal, comfort, sport. Zvolit jdou i jízdní profily, a to eco, normal, sport. Bystřejší z vás si jistě všimli, že volant má tlačítko s hvězdičkou (piktogram), což je definovatelný knoflík o třech výrobcem předvolených funkcích.
Přes infosystém jde ladit ještě míra otevření pátých dveří a další drobnosti, jinak nic moc hi-tech nečekejte. Zajímavé řešení nabídne dotykový ovládací panel klimatizace, jež nedisponuje haptickou, nýbrž akustickou odezvou. Zkrátka se dotknete místa s piktogramem výhřevu, ikona zežloutne a auto zapípá.
Gumy temného rytíře
Vpředu pod kapotou nepracuje osmiválec či šestiválec, jak by se mohlo zdát, nýbrž přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec o objemu 1,5 litru z dílen Shenyang Aerospace Mitsubishi Motors Engine Manufacturing. No vzhledem k počtu laufů vzadu jste čekali asi více, že? Tak či onak jednotka nabídne výkon 130 kW (176,7 k) a točivý moment 260 Nm, jehož přenáší sedmirychlostní dvouspojkový automat výhradně na přední kola.
Motor je sám o sobě tichý a pracuje hladce s minimem znatelných vibrací. Převodovka sice neumí žádná kouzla, ale svoji práci zvládá precizně, bez cukání nebo rozmýšlení. Pokud byste automatu chtěli poroučet, máte skrze dráhy + - na řadicím schéma tu možnost.
Z hlediska spotřeby s vyšším podílem dálnic jsme jezdili v průměru za nějakých 7,5 litru na sto, naopak s minimálním využití autobahnů benzinový apetit klesl až k 6,6 litrům na sto.
Auto dorazilo na pneumatikách – a teď se podržte – Atlas Batman A51 o rozměrech 235/55 R19. Letní obutí temného rytíře je ovšem překvapivě stabilní a nabídne slušný grip. Jízdní komfort platí za celkově vysoký, bez pazvuků či tlučení od náprav během přejezdu nerovností.
Zabrousili jsme též na hradecký polygon, abychom zkusili naladění auta při smyku zadní i přední nápravy. Zatímco ve skluzu předku vozidlo vykazovalo známky standardního průběhu stabilizačních prací, při nečekané jízdě bokem byla pomoc ESP velice citelná, zejména při finálním rovnání smyku. Příjemné překvapení.
Dongfeng (východní vítr v překladu) T5 Evo bude o vaši přízeň nějakou chvíli bojovat a jedna návštěva salonu patrně stačit nebude. Jednak proto, že je auto čínské, ale také proto, že je v jistých detailech prostě jiné, neevropské.
Jízdně je však automobil na úrovni etablovaných značek typu Škoda Auto, Hyundai, Kia, Renault a dalších. Svými rozměry dotahuje i populární Karoq/Kodiaq, leč i předpokládanou cenou. Ta se prozatím pohybuje okolo 774 990 Kč s 21% daní.
Znovu však připomínáme, že testovaný vůz patří k homologačním prototypům, takže se finální skladba výbavy, zejména slabého infosystému, může změnit. A to samé platí taktéž o ceně. Kdy čekat auto na salonech? Vybraní prodejci už jej mají, zbytek se dočká v řádech týdnů až měsíců.
Tuzemský importér rovněž hledá nové prodejce, takže pokud v Dongfengu větříte obchodní potenciál, není nic snazšího než navštívit oficiální web dfmotor.cz a orientovat se dále. Pod taktovkou této značky se na náš (a slovenský i maďarský) trh navíc vrací také pick-up Nissan Navara, byť v jiném kabátě a pod jiným označením…
Předběžná tech. data | |
---|---|
Karoserie | pětidveřová, SUV |
Míst k sezení | 5 |
Motor | zážehový řadový čtyřválec |
Přeplňování | turbodmychadlo |
Palivo | benzin |
Zdvihový objem | 1 481 ccm |
Max. výkon | 130 kW (176,7 k) při 5 600 ot./min. |
Max. točivý moment | 260 Nm při 1 500–4 000 ot./min. |
Převodovka | sedmirychlostní, automatická |
Pohon | předních kol |
Kombinovaná spotřeba | 6,6 l/100 km (předběžná) |
Naměřená prům. spotřeba | 6,6–7,5 l/100 km |
Max. rychlost | 180 km/h |
Provozní hmotnost | 1 700 kg |
Pneu a disky | 235/55 R19 |
Rozchod kol vpředu | 1 590 mm |
Rozchod kol vzadu | 1 595 mm |
Délka | 4 565 mm |
Šířka | 1 860 mm |
Výška | 1 690 mm |
Rozvor | 2 715 mm |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Předběžná cena | 774 990 Kč |