Článek
„Co to je za auto?“ slyšeli jsme za pár dní za volantem asi milionkrát. Máme pro vás rovnou dvě odpovědi: Ta delší říká, že značka Lynk & Co patří koncernu Geely, který provozuje čínské značky Geely Auto, Zeekr a Radar a po světě vlastní třeba také Volvo a Polestar, Proton, Lotus, Smart nebo také London EV company, částečný podíl má i v Aston Martinu. Lynk &Co vznikla v roce 2016 a model s romantickým názvem „01“ je jejich prvotinou (celkem mají v nabídce už devět kousků) uvedenou na trh již v roce 2017 (mezitím prošla několika modernizacemi). Tolik dlouhá odpověď. Krátká je podstatně prozaičtější: Čínské Volvo.
Ale i ta chce delší vysvětlení. Model 01 byl vyvinutý ve spolupráci s Volvem, respektive přebírá většinu techniky kompaktního SUV XC40 – platformu, elektroniku, bezpečnostní systémy, dokonce i plug-in hybridní motorizaci – a balí ji do hodně atraktivního a neokoukaného kabátu, který přitahuje spoustu pohledů a vzbuzuje řadu otázek. První máme zodpovězené, tak pojďme na ty další.

Tenhle zadek jen tak někdo nepozná, takže počítejte s tím, že se na vás všichni budou zezadu lepit, aby si mohli přečíst, co je na něm napsáno.
Základem plug-in hybridní jednotky je 1,5litrový přeplňovaný tříválec produkující 180 koní, který je spojený s 82koňovým elektromotorem, společně pak kombinovaným výkonem 265 koní pohánějí pouze přední kola přes dvouspojkový automat – to vše je shodné s XC40 Recharge T5. Oproti němu má však Lynk &Co 01 ve středovém tunelu ukrytou třívrstvou baterii s větší kapacitou (17,6 kWh místo 10,7 kWh) umožňující ujet na jedno nabití až 69 km (místo 44 km u Volva).

Čekali jste elektřinu? Kdepak, pod kapotou je spalovák! I když je to jen přeplňovaný tříválec. A s podporou elektřiny ze zásuvky…
Takže ani nepřekvapí, že Lynk & Co 01 jezdí podobně jako Volvo XC40 – v čistě elektrickém režimu naprosto nehlučně, hladce a relativně svižně, v tom hybridním pak většinou ani nevíte, jestli jedete na elektřinu, nebo na benzin, tak je tříválec kultivovaný, tichý a dobře utlumený. Až když auto pobídnete z klusu do cvalu nebo sprintu, tříválec se připomene typickým kurážným vrčením. Obvykle tedy po kratším rozmýšlení systému, kolik jste toho výkonu vlastně chtěli a v jaké kombinaci elektřiny a spáleného benzinu vám jej dodá.
Když však pojedete s citem, nějakých 60 kilometrů byste z baterie měli v pohodě vymáčknout (ve městě a na okreskách to půjde snáz, na dálnici to bude naopak o dost méně). Nabíjení je pak otázkou necelých čtyř hodin u wallboxu (AC 3,7 kW), případně šesti hodin z běžné 230V zásuvky. Bez pravidelného nabíjení v tom budete za pět (ve městě) až sedm (dálnice) litrů na každých sto kiláků, což jsou docela slušná, nikoliv však zázračná čísla.

Auto je naladěno překvapivě sportovně. Ostatně máte pod pravým pedálem na povel nezanedbatelné stádo 265 koní!
Na rozdíl od Volva je Lynk & Co 01 naladěné do sportovna – podvozek je tak gumově tužší, což je na pražských kostkách sice horší zážitek, ale na točitých okreskách to oceníte. Do zatáček se můžete vrhat docela odvážně a užívat si spoustu přilnavosti (za hranou najdete jen mírnou bezpečnou nedotáčivost), v čemž vás podpoří anatomické sedačky a sportovně tvarovaný volant. Lynk & Co 01 sice není žádný závoďák, ale přesto je radost ho řídit, zatímco ve Volvu XC40 je spíš radost se vézt.

Když ale pojedete s citem, můžete si užít nějakých 60 km čistě elektrického dojezdu.
Také interiér v Číně pojali sportovněji než ve Švédsku (kromě anatomických sedadel a volantu jde třeba i o široký a vysoký středový tunel nebo černou stropnici), kde šli spíš požitkářskou cestou. Ale trocha švédské invence a citu pro detail by se tu přece jen snesla. Celkem fádně pojatou tmavou kabinu s jednoduchou architekturou oživují totiž jen drobné detaily v podobě chromovaných ozdob, modrého čalounění a obšití a náladového osvětlení s měnitelnými barvami.

Kabina působí docela fádně, je ale kvalitní a solidně smontovaná, navíc plná pokročilé techniky. Nic vám tu chybět nebude.
Celkové zpracování je však až překvapivě kvalitní, kabina netrpí typickým čínským „udělejme to co nejlaciněji“ syndromem. Hovíte si tak v pohodlné sedačce z recyklovaných materiálů, v rukou držíte kvalitní kůží obšitý volant a hledíte na variabilní 12,3palcový přístrojový panel, vedle pak máte 12,7palcový dotykový displej s širokými možnostmi mobilní konektivity (bezdrátový Android Auto a Apple CarPlay, indukční nabíjení) a online funkcionality (včetně vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci).

Dobře, že je na volantu napsáno jméno výrobce. Abyste si to zapamatovali…
Systém, který na něm běží, je zcela odlišný od Volva, jež využívá služby Google Automotive. Lynk & Co má vlastní systém, přehledný a stabilní (i když jsou jeho reakce občas zpomalené) a hlavně plně lokalizovaný do češtiny. Inspirací od Volva je přehledná nabídka hlavních asistenčních systémů, které můžete snadno a rychle (de)aktivovat, na rozdíl od něj si také ponechává otočné ovladače nastavení teploty klimatizace nebo hlasitosti.
S Lynk &Co 01 je tak až překvapivě snadné žít a vlastně si nepřipadáte jako v autě z úplně jiné části světa. Samozřejmě za to vděčí především precizně vyvinutému a důkladně otestovanému technickému základu od pečlivé evropské automobilky, který už pak jen v Číně oblékli do trochu jiného kabátku a místo uspávacího pohodlí mu dodali trochu sportovního šmrncu. Takže nás vůbec nepřekvapí, když po této exotice zatoužíte.
A tady začíná problém. Lynk & Co svá auta v Evropě nabízí formou předplatného (jako třeba Netflix), které umožňuje modely i střídat. Jenže na českém trhu oficiálně nepůsobí. Do ČR se tak dostávají individuálně dovezené modely právě po ukončení předplatného – to znamená roční auta s nájezdem od pár tisíc kilometrů až třeba po 35 tisíc. Ceny se tak pohybují v rozmezí od 600 do 750 tisíc korun (tedy o pěkných pár set tisíc laciněji, než kolik byste dali za jeté XC40 Recharge), za něž dostanete ojeté, ale prověřené auto. Tovární záruka 4 roky/120 000 km by vás měla uklidnit, servisovat ho pak můžete v Praze (Auto Průhonice) nebo Brně (Auto Cardion).
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Auto Průhonice.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 477 cm3 |
Výkon | 132 kW (180 k) při 5 800 ot./min. |
Točivý moment | 265 Nm při 1 500 - 3 000 ot./min. |
Elektromotor | 82 k a 160 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 265 k a 425 Nm |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 900 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,8 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 1,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 48 l |
Kapacita baterie | 17,6 kWh (využitelná 14,1 kWh) |
Elektrický dojezd | až 69 km |
Nabíjení | AC až 3,7 kWh |
Kola a pneumatiky | 235/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 512/1 857/1 673 mm |
Rozvor | 2 734 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 466 l |